آتلیه‌داران همدان بیکارند

رئیس اتحادیه آتلیه‌داران و عکاسان همدان: آتلیه‌داران حتی جزو مشاغل آسیب‌دیده از کرونا هم مورد حمایت قرار نگرفتند

رشیدی: برخی نهادها و ادارات اقدام به عکاسی ۴*۳ می‌کنند که عملا نان عکاسان و آتلیه‌داران را آجر کرده است چراکه درآمد روزانه بیشتر عکاسان از گرفتن عکس‌های پرسنلی تأمین می‌شد.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

آتلیه‌داران و عکاسان همدان بعد از ماه‌های محرم و صفر که هیچ مراسم عروسی و جشن شادی در آن برگزار نمی‌شود، خودشان را برای کسب درآمد در ماه‌های رجب و شعبان و همچنین ایام نوروز آماده کرده بودند اما با شیوع ویروس کرونا این فرصت هم برایشان از دست رفت و حالا بیش از ۶ ماه است که بیکارند. برخی نهادهای دولتی و خصوصی هم دیگر خودشان عکاس شده‌اند و عکس‌های ۴*۳ مراجعانشان را می‌گیرند و با این کار درآمد روزانه عکاسان را هم گرفته‌اند. اگر شرایط این‌طور پیش‌ برود شاهد تعطیلی تعداد زیادی از آتلیه‌داران همدان خواهیم بود.

شغل فصلی

«علی رشیدی» رئیس اتحادیه آتلیه‌داران و عکاسان همدان می‌گوید: آتلیه‌داری یک شغل کاملا فصلی است و آتلیه‌داران منتظر چند ماه از سال مانند رجب، شعبان و ایام نوروز هستند تا همزمان با برگزاری جشن‌های شادی مانند عروسی به کار خود رونق دهند و بقیه ماه‌ها از درآمد این چند ماه استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: با شیوع ویروس کرونا این فرصت هم از آتلیه‌داران گرفته شد و اگر این وضعیت چند ماه دیگر ادامه پیدا کند، به جرأت می‌توان گفت هشتاد درصد آتلیه‌داران باید آتلیه خود را تعطیل کنند چون بیشتر آن‌ها اجاره‌ای هستند و در این مدت حتی اجاره خود را در نیاورده‌اند. کار ما با تالارها شروع و با تالارها پایان می‌یابد. اگر هتل‌ها و تالارها باز نشوند، کار آتلیه‌داران نیز کساد است.

عکاسان تولیدکننده‌اند

شاید دوست بدارید :

رشیدی با بیان این‌که آتلیه‌داران حتی جزو مشاغل آسیب‌دیده هم مورد حمایت قرار نگرفتند، توضیح می‌دهد: برخلاف دید عموم که فکر می‌کنند عکاسان عکس می‌گیرند و برخلاف قانون که عکاسان را جزو مشاغل خدماتی قرار می‌دهد، من معتقدم عکاسان تولیدکننده هستند چون عکس را تولید می‌کنند و باید مانند تولیدکنندگان در چنین شرایطی مورد حمایت قرار بگیرند اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد و تحت هیچ حمایتی قرار نگرفته‌اند.

رئیس اتحادیه آتلیه‌داران و عکاسان همدان معتقد است: روی کاغذ یک نفر برای راه‌اندازی آتلیه پروانه کسب می‌گیرد اما در واقع در هر آتلیه ۷ تا ۸ نیروی کار به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. با تعطیلی هر آتلیه در واقع حداقل ۸ نان آور خانواده بیکار می‌شود. دولت باید با نگاه مهربان‌تری به آتلیه‌داران رفتار می‌کرد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و کسی به این صنف کمک نکرد.

معضل عکاسی ادارات

در کنار همه این مشکلات چند سالی است برخی نهادها و ادارات اقدام به عکاسی ۴*۳  می‌کنند که عملا نان عکاسان و آتلیه‌داران را آجر کرده است چراکه درآمد روزانه بیشتر عکاسان از گرفتن عکس‌های پرسنلی تأمین می‌شد. رشیدی در این‌باره توضیح می‌دهد: چند ماهی با پلیس به علاوه ۱۰، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان دولت چالش داشتیم چون با گرفتن عکس‌های پرسنلی عملا به کسادی کاری آتلیه‌داران و عکاسان دامن زده‌اند و باعث ورشکستگی بسیاری از عکاسان شده‌اند. جلساتی در سطح کشور در این زمینه برگزار شد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی می‌افزاید: حالا دلیل ثبت احوال مبنی بر امنیتی بودن موضوع قابل قبول است اما اقدام دفاتر پیشخوان دولت مبنی بر گرفتن عکس‌های پرسنلی کاملا غیرقانونی است. آن‌ها حتی عکس را چاپ می‌کنند و به دست شهروندان می‌دهند در حالی که حداقل می‌توانند این کار را انجام ندهند. عکس‌هایشان هم کاملا غیرحرفه‌ای و بدون در نظرگرفتن نکات کارشناسی است.

رشیدی معتقد است: بهتر است کار عکاس را به عکاس واگذار کنند چراکه رسالت آموزش و پرورش، پلیس به علاوه ۱۰ و دفاتر پیشخوان چیز دیگری است.

رئیس اتحادیه آتلیه‌داران و عکاسان همدان می‌گوید: درخواست ما این است که عکاسان را به عنوان تولیدکننده ببینند و در این شرایط در زمینه عواض، بیمه و مالیات مانند تولیدکننده با آن‌ها برخورد کنند. کاش مسئولان بدانند تعطیلی یک واحد صنفی برابر با بیکارشدن چند نفر و به مشکل خوردن چند خانواده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.