آقای فرماندار ! لطفا پشت پرده‌ها را افشا کنید

نقدی بر صحبت‌های اخیر فرماندار همدان

اوایل خرداد امسال بود که رسانه‌های استانی از تخریب مجدد محیط زیست الوند به بهانه جاده‌کشی خبر دادند. گرچه این قبیل دست اندازی‌ها تاز­گی ندارد و قریب به دو دهه است الوند باستانی به میدان ترک تازی افرادی خاص تبدیل شده است اما این بار وجود فضای مجازی، پیگیری‌های تعدادی از خبرنگاران و ورود تعدادی از مسئولین شهری و استانی  باعث توجه و حساسیت بیش از پیش افکار عمومی شد.

0

*احسان سهل البیع

*فعال مدنی

اوایل خرداد امسال بود که رسانه‌های استانی از تخریب مجدد محیط زیست الوند به بهانه جاده‌کشی خبر دادند. گرچه این قبیل دست اندازی‌ها تاز­گی ندارد و قریب به دو دهه است الوند باستانی به میدان ترک تازی افرادی خاص تبدیل شده است اما این بار وجود فضای مجازی، پیگیری‌های تعدادی از خبرنگاران و ورود تعدادی از مسئولین شهری و استانی  باعث توجه و حساسیت بیش از پیش افکار عمومی شد. به گونه‌ای که مدیران دستگاه‌های متولی وادار به پاسخگویی و حتی حضور در محل شدند. در این میان پاره‌ای از اظهارنظرهای غیرمسئولانه بعضی از متولیان حفظ منابع طبیعی تعجب برانگیز و باعث خشم افکار عمومی شد که با ورود دستگاه قضا و صدور دستور مبنی بر توقف فعالیت‌های تخریبی در محوطه تا زمان بررسی کارشناسی موضوع ، لودرها موقتا موتورهای خود را خاموش کردند و دل دلباختگان الوند آرام گرفت.

احسان سهل البیع
احسان سهل البیع

روزنامه هگمتانه بیست و ششم خرداد ماه گفتگویی اختصاصی با فرماندار همدان منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن به موضوع تخریب‌های صورت گرفته در کوهستان الوند و پیگیری‌های گروهی از فعالان اجتماعی اشاره شده است. در این یادداشت بنا داریم با مرور مطالب عنوان شده در این گفتگو، نقدی دوستانه به فرمایشات فرماندار شهرمان داشته باشیم. امید آن‌که فرماندار دولت تدبیر و امید و همه مسئولین استان با سعه صدر شنونده انتقادات مطروحه باشند و هرچه را صحیح بود بپذیرند و هر آن‌چه را ناصحیح پنداشتند، پاسخ گویند.

حسین افشاری در بخش‌هایی از گفتگوی خود با هگمتانه با حمایت از اقدامات انجام شده در کوهستان الوند و طرح این ادعا که جاده تسطیح شده مربوط به قبل از انقلاب است می‌گوید: «… حالا می‌بینیم که عده‌ای در این باره جریان‌سازی می‌کنند و با دعوت از خبرنگاران به جای آن‌که به دستگاه‌های نظارتی اطلاع دهند خود ورود کرده‌اند، هوشیار باشند که باید ابتدا با هماهنگی، اطلاع و گزارش به دستگاه‌های نظارتی ذی‌صلاح موضوع را مطرح کنند تا حقایق کشف شود نهاد قضایی هم حضور پیدا کند و نهادهای مربوطه هم اقدام کنند. اما مشاهده می‌شود که قبل از هرگونه هماهنگی با دعوت از خبرنگاران موضوع جزئی را تبدیل به مسئله اول شهرستان می‌کنند در حالی که ما پشت پرده ماجرا را می‌دانیم». وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تکرار اتهام بهره‌گیری انتخاباتی از موضوع تخریب کوهستان الوند می‌گوید : «از طرفی هم باید بدانند، می‌دانیم با استفاده از امکانات عمومی، این‌ها یارگیری می‌کنند تا در انتخابات آینده به نفع آن‌ها تبلیغ کنند ما این‌ها را مو به مو رصد کرده و تأکید می‌کنیم همه دستگاه‌های مسئول اجازه این کارها را ندهند که از منابع عمومی و اموال مردم استفاده شخصی کنند و استفاده انتخاباتی ببرند ….. با نگاه به این رفتارها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده مد نظر خواهیم داشت».

با مطالعه و تعمق در این بخش از صحبت‌های فرماندار همدان، سئوالات و ابهاماتی به ذهن متبادر می‌شود که در راستای شعار شفافیت و پاسخگویی دولت، توقع می‌رود مورد توجه و امعان نظر نماینده دولت در شهرستان قرار گیرد. اولا این فرمایش جناب فرماندار که «این‌ها یارگیری می‌کنند تا در انتخابات آینده به نفع آنها تبلیغ کنند» از جنس خبر است یا تحلیل ؟ اگر خبر است که توقع می‌رود مستندات این خبر را منتشر کنند تا مردم نیز در جریان پشت پرده‌ای که آقای فرماندار از آن خبر دارد، قرار گیرند. روا نیست عده‌ای با موج سواری بر عشق و علاقه مردم به الوند با شکوه به دنبال مقاصد سیاسی و جریانی خود باشند. به نظر می‌رسد وظیفه قانونی و اخلاقی جناب فرماندار شفاف‌سازی در این زمینه است. اما اگر این فرمایشات جناب فرماندار از جنس تحلیل و حدس و گمان است و با لحاظ کردن این موضوع که اشاره ایشان در این مصاحبه مشخصا به یکی از منتخبان مردم در شورای شهر همدان است، توجه آقای فرماندار را به بحث حرمت حیثیت افراد در دین مبین اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و منشور حقوق شهروندی ابلاغی توسط رئیس جمهور در پائیز ۹۵ جلب می‌کنیم. پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: حرمتِ حیثیت و آبروی مؤمن همانند حرمتِ جان و مال او است و امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است. در اصل‏ بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند. همچنین در مواد ۹ و ۱۳ مشور حقوق شهروندی که دولت محترم آن را جزء دستاوردهای خود می‌دانند موکدا بر مصونیت حیثیت و آبروی افراد از تعرض هر مقامی تاکید شده است. باید توجه کرد حیثیت نمایندگان مردم در نهادهای انتخابی علاوه بر آن‌که به صفت حقیقی محترم است به لحاظ حقوقی و با توجه به اهمیتی که رای مردم دارد به صورت ویژه حرمت دارد و ایراد هرگونه اتهام به اشخاصی که عهده‌دار نمایندگی صدها هزار شهروند همدانی را دارند خصوصاً از طرف مقامات مسئولی که خود می‌بایست الگوی قانون‌مداری و رعایت حقوق شهروندی باشند پذیرفته نیست.

افشاری در بخش دیگری از سخنان خود در مقام توجیه اقدامات صورت گرفته در دامنه الوند می‌گوید: «گنجنامه و دهکده گردشگری گنجنامه متعلق به همه اقشار جامعه است و متعلق به قشر خاصی نیست ما الان جانباز هفتاد درصد داریم، کهنسال و جوان از اقشار مختلف و هزاران نفر را داریم که از محیط الوند استفاده می‌کنند و سالانه حوادث مختلفی در آن مکان رقم می‌خورد که وجود راه دسترسی مناسب در شرایط اضطراری که بتوان جان مردم را نجات داد برای ما اهمیت دارد حالا اگر جان کسی در آنجا به خطر بیفتد چه کسی مسئولیت می‌پذیرد؟ ما موردی داشتیم که در میشان دچار بیماری قلبی شده بود و اگر راه دسترسی نداشتیم چه کسی مسئولیت از دست رفتن جان مردم را می‌پذیرفت؟».

آقای فرماندار در این بخش از فرمایشات خود با به میان کشیدن نام جانبازان معزز جنگ تحمیلی که عزیز دل مردم ایران هستند سعی در توجیه جاده‌کشی در ارتفاعات را دارد، گذشته از این‌که اصولا چرا فرماندار می‌بایست در نقش سخنگو و وکیل مدافع یک سرمایه‌گذار وارد میدان شود خدمت ایشان عرض می‌شود با این توجیه لابد باید تا خود قله الوند و دماوند را نیز اتوبان کشی کرد چرا که همانطور که «گنجنامه و دهکده گردشگری گنجنامه متعلق به همه اقشار جامعه است و متعلق به قشر خاصی نیست… » با همین استدلال می‌توان گفت قلل الوند، کلاغ لان، یخچال، دائم برف و…. نیز متعلق به قشر خاصی نیست و بنابراین باید از افراد خاص نزدیک به حلقه‌های خاص‌تر دعوت کنیم که تا این قله‌ها جاده‌کشی کنند..!!  در ضمن حالا که یک فرماندار مهربان داریم که به فکر جانبازان عزیز و معلولین شهرستان همدان است از ایشان دعوت می‌کنیم یک روز همراه با گروهی از توان‌یابان در معابر، اماکن عمومی و ادارات شهر همدان رفت و آمد داشته باشند تا ببیند اگر عزمی برای مناسب سازی وجود داشته باشد اولویت‌های قبل از میدان میشان فراوان است. بد نیست بدانند که مشکلات همشهریان ویلچری ما جهت عبور و مرور در معابر شهری، مراکز خرید، بانک‌ها و بسیاری از ادارات دیگر بیش از دشورای صعود به میدان میشانی ست که دوستان قبلا زحمت تله کابین آن را کشیده‌اند.

استدلال دیگر ایشان هم که «سالانه حوادث مختلفی در آن مکان رقم می‌خورد که وجود راه دسترسی مناسب در شرایط اضطراری که بتوان جان مردم را نجات داد برای ما اهمیت دارد حالا اگر جان کسی در آن‌جا به خطر بیفتد چه کسی مسؤولیت می‌پذیرد؟ ما موردی داشتیم که در میشان دچار بیماری قلبی شده بود و اگر راه دسترسی نداشتیم چه کسی مسئولیت از دست رفتن جان مردم را می‌پذیرفت؟» نیز همانند استدلال پیشین پایی چوبین دارد چرا که اولا نهادهای امدادی متولی، لزوم ایجاد جاده جهت امدادرسانی را تائید نکرده‌اند و ضمنا احتمال بروز حادثه در ارتفاعات بالاتر هم وجود دراد اگر جان کسی در منطقه تخت نادر به خطر بیفتد چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد این نگرانی‌های آقای فرماندار تنها وقتی که تا قله الوند جاده کشیده شود، برطرف خواهد شد!

در پایان ضمن دعوت آقای فرماندار و سایر مسئولین استانی به خویشتن‌داری و سعه صدر در مقابل اظهارنظر، نقد و اعتراض شهروندان از ایشان درخواست می‌کنم مستندات مربوط به پشت پرده‌هایی که ایشان خبر دارند و مربوط به یارگیری انتخابات عده‌ای است را منتشر فرمایند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.