اسکای مال پروانه ساخت ندارد

بازار «آسمان» به «زمین» می‌آید؟

کاووسی: بر طبق دستور دادستان در نامه اخیر مسئولان پروژه ملزم شده‌اند این حفاظ را که سبب تعرض به معبر منطقه شده است، جمع آوری کنند اگرچه ما شاهدیم که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و حفاظ جمع آوری نشده است.

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

پروژه «اسکای مال» یا بازارچه آسمان در تقاطع کارشناس و ابتدای خیابان هنرستان در محلی که به «پیچ زندان» موسوم است، در مجاورت مرکز درمانی سینا و فرشچیان، در انتظار اخذ پروانه ساخت‌وساز از سوی شهرداری است؛ پروژه‌ای که به گفته بسیاری از کارشناسان از هر لحاظ جامه‌ای نامتناسب بر تن این منطقه از شهر است.

آیدا شاکر
آیدا شاکر

کار، کارکمیسیون ماده ۵ است

«علی رحیمی‌فر» رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در خصوص این پروژه بیان می­کند: مالکیت زمین این پروژه در اختیار شرکت مخابرات است که همین شرکت با سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی با شخصی حقیقی قصد ساخت و اجرای این پروژه را دارند.

وی در زمینه تغییر کاربری این محل بر طبق کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۶ می­گوید: پروژه اسکای مال در سال ۹۶ رای کمیسیون ماده ۵ را مبنی بر تغییر کاربری منطقه از اداری به تجاری و همچنین میزان تراکم و سایر موضوعات مرتبط با آن دریافت کرده است که این مصوبات از مصادیق اجرایی محسوب می­شود که شورای شهر نقشی در تصمیم­گیری آن ندارد. زیرا در سال­های اخیر با تشکیل هیئت انطباق،  شورای شهر صلاحیت ورود به عرصه این موارد که از مصادیق اجرایی به شمار می­آیند را نداشته و تصمیم­گیری در این خصوص بر عهده دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ که توسط استاندار به معاون فنی و عمرانی واگذار می­شود، قرار دارد. بنابراین این نهاد مسئول پاسخگویی به چرایی مصوبات مطرح شده در کمیسیون ماده ۵ بوده و بی­شک مصوب شدن این پروژه نیز با در نظر گرفتن جوانب کار و نظرات کارشناسی بوده است.

وی می­افزاید: لازم به ذکر است مصوبات کمیسیون ماده ۵ یک سری الزامات و پیوست­ها نیز با خود به همراه دارد از جمله پیوست­های ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی که از سوی مدیران پروژه باید حتما لحاظ شوند تا پروانه ساخت را دریافت کنند. انجام این مطالعات که از الزامات مصوبات کمیسیون ماده ۵ هستند ممکن است سبب شود برخی پروژه‌ها که برای مثال هریک از توجیهات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست­محیطی را نداشته باشند یا اجرایی نشوند و یا ملزم به رفع مشکلات موجود به موازات انجام پروژه شوند.

علی رحیمی‌فر- عضو شورای شهر
علی رحیمی‌فر- عضو شورای شهر

اسکای مال پروانه ساخت ندارد

رحیمی‌فر همچنین با اشاره به بحث انجام خاک‌برداری این پروژه قبل از صدور پروانه ساخت، تاکید می­کند: در این پروژه خاص نیز براساس قانون هرگونه اقدام عمرانی در اجرای پروژه قبل از اخذ پروانه ممنوع است و از آن‌جایی که این پروژه هنوز پروانه ساخت از شهرداری دریافت نکرده است، در زمینه خاک‌برداری طی جلسه‌ای که با سرمایه­گذاران و مشاور طرح همچنین کارشناسان نظام مهندسی داشتیم و براساس توضیحاتی که از جانب آنان ارائه شد به منظور انجام برخی فعالیت­های مطالعاتی و ژئوتکنیک برای رسم نقشه‌های سازه به منظور اخذ پروانه ساخت، اجازه ۱۰ درصد خاک‌برداری صادر شد تا مسئولان پروژه با بررسی خاک بتوانند سازه را طراحی کنند. همچنین بر اساس نامه ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی، مجوز ۱۰ درصد خاک‌برداری جهت انجام آزمایشات  صادر شد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر در انتها تصریح می­کند: در حقیقت تنها مرجعی که صلاحیت اظهار نظر در خصوص این پروژه را دارد کمیسیون ماده ۵ است که براساس رای و نظر کارشناسان امر در مورد صلاحیت این پروژه تصمیم‌­گیری می­کنند.

مخابرات مالک پروژه است

در ادامه پیگیری این موضوع «اکبر کاووسی» نایب رئیس شورای شهر همدان ضمن ارائه توضیحات در خصوص پروژه اسکای مال می­گوید: زمین پروژه تقاطع کارشناس در میرزاده عشقی که به پیچ زندان معروف است متعلق به شهرداری است و شخصی نیز به نام «خشنودان» در مشارکت با مخابرات در حال پیگیری این پروژه است.

کاووسی با تاکید بر الزامات و پیوست­های کمیسیون ماده ۵ در تغییرکاربری از زمین از اداری به تجاری اظهار می­کند: کمیسیون ماده ۵ در بحث تغییر کاربری این زمین مجموعه‌ای از الزامات را قبل از صدور پروانه ساخت برای متولیان پروژه تعیین کرده است و شهرداری برای صدور پروانه ساخت ملزم به بررسی اعمال این پیوست‌ها در این پروژه بوده تا بر طبق آن پروانه ساخت را صادر کند.

پروژه بدون پیوست

نایب رئیس شورای شهر همدان با برشماری این پیوست­ها بیان می­کند: سرمایه‌گذار و متولی این پروژه ملزم است پیوست­های ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین زیست­محیطی و بهداشتی را پیش از صدور پروانه ساخت‌وساز برای اخذ پروانه ساخت در این پروژه لحاظ کند و کمیسیون ماده ۵ مرجعی است که با بررسی این پیوست­ها رای نهایی را برای تایید یا رد این پروژه به شهرداری ارائه می­کند.

وی می­افزاید: پیوست­های فرهنگی اجتماعی کمیسیون ماده ۵ دارای ۳ مرحله است؛ مرحله نخست قبل از ساخت و اجراست که با توجه به این‌که پروژه اسکای مال در مرحله قبل از اجرا قرار دارد و هنوز پروانه ساخت‌وساز از سوی شهرداری برای آن صادر نشده است باید حتما پیوست­های فرهنگی قبل از اجرا را لحاظ کند. در بررسی پیوست­های فرهنگی اجتماعی قبل از اجرا ممکن است کارشناسانی که مسئول بررسی چگونگی اجرای پیوست­ها هستند به این نتیجه برسند که پروژه به دلیل معضلاتی که دارد قابلیت اجرا در این مکان را ندارد اما این موضوع فقط احتمال است و در نهایت همه چیز بستگی به رای کارشناسان کمیسیون ماده ۵ دارد و نتیجه هرچه باشد همه ما باید تابع قانون باشیم چراکه نزدیک­ترین راه به عدالت نیز اجرای قانون است.

اکیر کاووسی-نائب رئیس شورای شهر
اکیر کاووسی-نائب رئیس شورای شهر

کاووسی تصریح می­کند: در این مرحله خواسته و تاکید ما در نظر گرفتن و اجرای پیوست­های کمیسیون ماده ۵ به خصوص پیوست­های فرهنگی پیش از اجرای این پروژه است. پیوست‌نگاری قبل از اجرا مشخص می­کند که آیا شهر همدان به این بازارچه نیاز دارد؟ وجود این بازارچه در این منطقه مشکلات ترافیکی به همراه نخواهد داشت؟ آیا آسیب اقتصادی برای کسبه خرد و کلان منطقه ایجاد نمی­کند؟ یا این‌که امکان مرتفع‌سازی در منطقه هنرستان به دلیل هم‌جواری با یک نهاد امنیتی برای این پروژه وجود دارد؟ همچنین بحث همجواری این پروژه با دو مرکز درمانی سینا و فرشچیان در پیوست­های زیست­محیطی و بهداشتی بررسی خواهد شد و در نهایت کارشناسان باید برای اجرایی شدن یا نشدن آن تصمیم‌گیری‌ کنند.

نامه دادستان به شهرداری

این عضو شورای شهر در ادامه به نامه دادستان همدان به شهرداری در رابطه با این پروژه اشاره می­کند و می‌گوید: این نامه سه بند داشت که مهم­ترین بند آن در خصوص تعرض این پروژه به معبر منطقه بود و هرچند مسئولان این پروژه با مصوبه ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی و تایید معاون استاندار اجازه تعرض به معبر را تحت عنوان «حفاظ» گرفته بودند اما بر طبق دستور دادستان در نامه اخیر مسئولان پروژه ملزم شده‌اند این حفاظ را که سبب تعرض به معبر منطقه شده است، جمع آوری کنند اگرچه ما شاهدیم که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و حفاظ جمع آوری نشده است. بند دیگر نامه دادستان نیز به نام این پروژه اختصاص داشت مبنی بر لزوم انتخاب نام بر اساس فرهنگ ایران و زبان فارسی.

کاووسی معتقد است: به هرحال پروژه‌های اینچنینی در شهرهای دیگری مانند اصفهان شیراز و مشهد نیز اجرا شده‌اند اما باید توجه کرد که مکان‌یابی این پروژه ها چگونه بوده است، اگر دقت کنیم اغلب این پروژه‌ها در کنار بزرگراه‌ها اجرا شده‌اند که معضلاتی مانند گره ترافیکی برای شهروندان در محدوده شهری ایجاد نکنند. اما در مجموع اگر پیوست‌نگاری­های این پروژه قبل از اجرا رعایت شوند ابهامات رفع و کاملا آشکار خواهد شد که آیا جانمایی این پروژه درست اتفاق افتاده است یا این‌که جای بهتری برای آن باید در نظر گرفته شود.

نسل آینده ما را متهم نکند

نایب رئیس شورای شهر همدان در انتها اظهار می­کند: ما به تمامی سرمایه‌گذاران احترام می­گذاریم اما به عنوان نماینده و خدمتگزار مردم همدان می­گویم که ما انتظار داریم در کنار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این‌چنینی  تمامی پیوست­هایی که ذکر شد رعایت شوند تا نفعی که از این راه به مردم شهر همدان می­رسد در بیشترین و بهترین میزان باشد و خدایی ناکرده نسل بعدی که پس از ما عهده دار مدیریت شهری خواهد شد ما را به تصمیمات غیرکارشناسی امروز متهم نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.