افزایش برخوردها با ساخت و سازهای غیرمجاز در همدان

مدیر واحد پیشگیری از تخلفات شهرداری همدان: با راه‌اندازی گشت‌های ویژه توانسته‌ایم جلوی حجم زیادی از ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم

0

همدان‌نامه: تعداد صدور اخطاریه و ضبط وسیله در روند ساخت و سازهای غیرمجاز در شش ماهه دوم سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل به ترتیب ۲۹/۴۰ و ۱۷/۲۶ درصد افزایش داشته است. در حوزه باغات نیز تعداد صدور اخطاریه و ضبط وسیله به ترتیب ۵۳/۳۰ و ۷۰/۶۰ درصد افزایش داشته است. این اعداد و ارقام علاوه بر اثبات عملکرد مناسب واحد پیشگیری از تخلفات شهرداری همدان، نشان‌دهنده افزایش تخلفات شهروندان در این زمینه است. اما واقعیت این است که روند برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز جدی‌تر از قبل شده و بهتر است شهروندان برای جلوگیری از درگیرشدن با این روند اقدام به دریافت مجوز کنند. در مقابل شهرداری نیز باید روند اعطای مجوز ساخت و ساز را تسهیل کند تا شهروندان تمایل بیشتری به انجام ساخت و سازهای مجاز داشته باشند.

روند کار

مدیر واحد پیشگیری از تخلفات شهرداری همدان می‌گوید: به استناد ماده صد قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی و قانونی شهر همدان قبل از هرگونه ساخت و ساز باید از شهرداری منطقه مجوزهای لازم را دریافت کنند و شهرداری نیز موظف است از ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های محصور و غیرمحصور جلوگیری کند.

«محمدعلی گلشن» می‌افزاید: کمیسیون ماده صد شهرداری شامل یک عضو از شورای شهر، یک عضو از دستگاه اجرایی استانداری یا فرمانداری و یک عضو از دستگاه قضایی اعضای این کمیسیون هستند. همکاران ما در واحد پلیس ساختمان نیز در مناطق چهارگانه به صورت شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی هستند و به کارگاه‌های در حال ساخت و ساز مراجعه می‌کنند و اگر ساخت و ساز مغایر با مجوز باشد، کار تعطیل و به شهرداری منطقه ارجاع داده می‌شود. شهرداری منطقه نیز اصلاحات لازم را برای انجام دوباره کار انجام می‌دهد. در مواقعی هم که اصلا مجوزی صادر نشده باشد، همکاران ما با دستور قضایی اخطاریه صادر می‌کنند و در صورت بی‌توجهی شهروند از انجام ساخت و ساز جلوگیری می‌کنند، کار تعطیل و وسایل و مصالح ضبط می‌شود.

اعداد و ارقام

گلشن با ارائه آمار و ارقامی در این زمینه تشریح می‌کند: ظرف شش ماه گذشته چیزی حدود ۳ هزار و ۳۴۶ اخطاریه در سطح شهر همدان صادر کرده‌ایم و حدود ۳ هزار و ۴۲ مورد ضبط وسیله انجام شده است. رقم، رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد که برخوردها با ساخت و سازهای غیرمجاز جدی است. در حوزه باغات چیزی حدود ۳۸۹ اخطاریه و ۵۰۳ مورد ضبط وسیله داشته‌ایم که عمدتا در باغ‌های منطقه یک مانند عباس‌آباد، گنجنامه و حیدره و قسمتی از دره مرادبیک اتفاق افتاده است.

وی توضیح می‌دهد: چیزی حدود ۲۰ گشت به صورت شبانه‌روزی ساخت و سازها را در مناطق چهارگانه کنترل می‌کنند و از سال گذشته گشت ویژه باغات گنجنامه و بلوار ارم راه‌اندازی شده و ظرف دو روز گذشته یک گشت ویژه برای دره مراد بیک در نظر گرفته شده است. بحث باغاتی که برای ساخت و ساز مجوز می‌گیرند، جداست اما عمده درگیری ما با شهروندانی است که قانونمند نیستند، سودجو و قانون‌گریز هستند. اما با راه‌اندازی گشت‌های ویژه توانسته‌ایم جلوی حجم زیادی از ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم و طبیعتا تعدادی هم از چشمانمان دور مانده است.

اهمیت صدور برگه اخطاریه

مدیر واحد پیشگیری از تخلفات شهرداری همدان می‌گوید: طبق رایزنی‌هایی که با دستگاه قضا صورت گرفته، همکاران من حتما باید برگه اخطاریه را تسلیم شهروندان کنند و اگر شهروند کار را ادامه داد، ضبط وسیله و جلوگیری از انجام کار انجام می‌شود. در برگه اخطاریه مواردی که شهروندان برای انجام آن‌ها حتما باید مجوز دریافت کنند، قید و فرایند دریافت مجوز از شهرداری مناطق توضیح داده شده است. بر طبق مصوبه‌ای که در سال ۹۹ صادر شده مواردی مانند لوله‌کشی، سیم‌کشی، گچ‌کاری، کاشی‌کاری، کف‌سازی و رفع نواقص تاسیساتی به عنوان تعمیرات جزئی در مناطق مسکونی به مجوز مناطق نیاز دارد.

اقداماتی برای رضایتمندی شهروندان

گلشن با اشاره به این‌که به کمک شورای شهر و شهرداری مناطق مواردی را از این فهرست به دلیل نارضایتی شهروندان خارج کرده‌ایم، توضیح می‌دهد: این موارد شامل رنگ آمیزی، نصب کفپوش، تعویض در و پنجره و کرکره می‌شود. مواردی که از فهرست خارج شده قبلا ۳۰ درصد عملیات‌های ما را شامل می‌شد و از آن‌جایی که این کارها موجب زیباسازی فضای شهری می‌شود، به پیشنهاد ما از فهرست خارج شدند. البته نصب در پارکینگ و انباری به صورت کرکره برقی در املاک تجاری حتما به مجوز شهرداری نیاز دارد. نماسازی در معابر زیر ۱۲ متر نیز نیاز به مجوز شهرداری ندارد. این معابر بیشتر در مناطق کم‌برخوردار وجود دارند و نماسازی در آن‌ها کمک به زیباسازی فضای شهری است.

وی می‌افزاید: مواردی مانند تعویض سقف، جابجایی ستون، پل‌گذاری و تیغه‌زنی جزو تعمیرات اساسی محسوب می‌شوند و نیاز به مجوز تعمیرات اساسی از شهرداری دارد. اما اگر قرار بر ساخت بنای جدید باشد، شهروندان حتما باید اقدام به دریافت پروانه ساخت از شهرداری مربوطه کنند.

امتیاز برای مناطق کم‌برخوردار

یکی از اقدامات موثر در پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز مصوبه شورای شهر مبنی بر ارائه پروانه ساخت رایگان تا دو و نیم طبقه در مناطق توانمندسازی شهر بود که موجب گرایش شهروندان این مناطق برای انجام ساخت و سازهای غیرمجاز شده است. گلشن در این‌باره می‌گوید: ساخت و سازهای مجاز در این مناطق افزایش یافته است و نمی‌توان کتمان کرد که هنوز ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق وجود دارد و همکاران من موظف به برخورد با این نوع ساخت و سازها هستند.

مدیر واحد پیشگیری از تخلفات شهرداری همدان پیشنهاداتی در زمینه پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز دارد. وی می‌گوید: پیشنهاد من این است که فرایند صدور مجوز برای ساخت و ساز تسهیل شود تا شهروندان گرایش بیشتری به ساخت و سازهای مجاز داشته باشند. ضمن این‌که با توجه به در اختیار داشتن تلویزیون‌های شهری، فرهنگسراها و موارد دیگر بهتر است اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی شهرداری بیشتر شود، چون خیلی از شهروندان از مواردی که باید برای انجام آن‌ها اقدام به دریافت مجوز کنند، اطلاع ندارند. شهروندان نیز باید با ماموران ما همکاری بیشتری داشته باشند چون آن‌ها فقط به وظایف قانونی خود عمل کنند.

گلشن تأکید می‌کند: شهروندان موارد ساخت و سازهای غیرمجاز را به سامانه ۱۳۷ شهرداری گزارش کنند و و مطمئن باشند در صورت تأیید این موارد از سامانه مذکور، حتما گشت‌های ما برای پیگیری موضوع به محل مورد نظر اعزام خواهند شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.