با سیاسی‌کردن ورزش مخالفم

مدیرکل ورزش و جوانان استان: سعی ما بر این بوده که «مهندسی انتخابات» که برخی استان‌ها و فدراسیون‌ها دیده می‌شود، در استان ما اتفاق نیفتد

جهانشیر: هیچ منعی برای حضور در مجامع انتخاباتی هیئت‌ها به عنوان این‌که فرد فعال یک رشته خاص باشد یا ورزشکار حوزه قهرمانی آن رشته باشد یا نباشد، نیست. صرفا این‌که حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند، ساکن استان باشند و یک سری شرایط اولیه را داشته باشند، کافی است.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان معتقد است حضور سیاسیون و مدیران ادارات و نهادهای دولتی نه تنها مشکلی برای ورزش استان ایجاد نکرده بلکه حضور برخی از آن‌ها باعث واردشدن تسهیلات مختلف به هیئت‌های ورزشی شده است. با این وجود هیچ‌کدام از این مدیران با حضور خود در هیئت‌های ورزشی به دنبال مسائل سیاسی نبوده‌اند. در ادامه گفتگوی ما با «محسن جهانشیر» را می‌خوانیم.

از هیئت‌های ورزشی استان چه خبر؟ این روزها چه می‌کنید؟

از ابتدای سال تا الان موفق شدیم پنج هیئت را به‌رغم فضای موجود و محدودیت‌هایی که وجود داشت، با برگزاری مجمع تعیین تکلیف بکنیم. از مجموع چهل و هشت هیئت ما که فعال هستند فقط هیئت بوکس به صورت سرپرستی اداره می‌شود که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم این موضوع را هم تعیین تکلیف بکنیم تا هیچ هیئتی در استان بلاتکلیف نمانده باشد و تمامی آن‌ها دارای رئیس باشند. در مجموع فعالیت‌هایی که همکاران ما در هیئت‌های ورزشی به عنوان بازوان اجرایی ما در حوزه ورزش داشتند به‌رغم تمام محدودیت‌ها، خوب بوده و می‌تواند بهتر از این هم بشود و حتما باید این اتفاق بیفتد. حدود ده روز است که تمام باشگاه‌های دولتی و خصوصی به واسطه شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و اماکن ورزشی امکان ارائه خدمت ندارند مگر این‌که وضیعت کمی بهتر شود. فقط در فوتبال دو تیم در لیگ داریم که میزبانی دارند و در این پنج هفته باقیمانده نیازمند آماده‌سازی برای برگزاری مسابقات هستند. این تیم‌ها در فضای باز تمرین می‌کنند و بقیه هیئت‌های ورزشی تقریبا همه فعالیت‌های خود حتی مسابقات را با هماهنگی  فدراسیون به فضای مجازی منتقل کرده‌اند و به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.

محسن جهانشیر
محسن جهانشیر

با نگاهی که به فهرست هیئت‌های ورزشی داشتم، متوجه شدم تعداد زیادی از آن‌ها سیاسیون و مدیرانی هستنند که برخی از آن‌ها چند سمت دولتی دارند. از این چهل و هشت هیئت اولا چند نفر یا چند درصد روسایشان ورزشکار هستند و چه تعدادی از آن‌ها مدیرانی هستند که تخصص خاصی در حوزه ورزشی ندارند؟

اولا هیچ منعی برای حضور در مجامع انتخاباتی هیئت‌ها به عنوان این‌که فرد فعال یک رشته خاص باشد یا ورزشکار حوزه قهرمانی آن رشته باشد یا نباشد، نیست. صرفا این‌که حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند، ساکن استان باشند و یک سری شرایط اولیه را داشته باشند، کافی است. لازم نیست برای هیئت دوومیدانی یک دونده یا یک مربی کاندیدای احراز پست ریاست باشد پس در این موضوع هیچ محدودیتی نداریم که مدیران، سیاسیون یا افراد عادی باشند. تنها سعی ما بر این بوده که «مهندسی انتخابات» که برخی استان‌ها و فدراسیون‌ها دیده می‌شود، در استان ما اتفاق نیفتد. ما فضا را باز گذاشتیم تا هر کسی که فکر می‌کند توانمندی این را دارد که برای اداره یک هیئت کاندیدا شود، وارد کارزار شود و به واسطه همین همسان‌سازی‌ها برگزاری مجامع ما گاه به دوره دوم کشیده شده و گاه تجدید شده چون اختلاف بسیار نزدیک بوده و نتوانسته شامل شرایط لازم باشد. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که ما سعی کردیم مساوات را رعایت کنیم. از همان روز اول گفتیم که نباید رئیس هیئت پروازی داشته باشیم و آن‌ها باید ساکن استان باشند. در حال حاضر فقط رئیس هیئت شنا ساکن استان نیست که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. هر رئیس هیئتی که به هر دلیلی از استان منتقل شده و نتوانسته داخل استان بماند، مجمع آن در اولین فرصت برگزار شده است. ضمن این‌که هیچ رئیس هیئتی نباید همکار ما در اداره‌کل ورزش و جوانان باشد و فقط رئیس هیئت نجات و غریق چنین وضعیتی دارد که فدراسیون فعلا با تغییر او موافقت نکرده و مسئله را به زمان سپرده است. سعی ما این است که همه افراد در هر پست و جایگاهی که می‌توانند، برای ارتقای ورزش استان به ما کمک کنند اما با سیاسی‌کردن ورزش مخالفیم.

آماری دارید که چند درصد از روسای هیئت‌ها در همان رشته ورزشی فعالیت دارند؟

همه افرادی که در حال حاضر به عنوان رئیس هیئت ورزشی فعال هستند، حتی اگر با رشته ورزشی مورد نظر ارتباط نداشتند، به واسطه حضور در آن هیئت، در حال حاضر از ارکان فدراسیون محسوب می‌شوند. برخی از این افراد با توجه به سابقه‌ای که داشتند، توانستند کرسی‌های فدراسیونی هم کسب کنند. الان رئیس هیئت داریم که رئیس کادر فنی فدراسیون هم هست یا رئیس هیئتی داریم که مشاور رئیس فدراسیون است.

چیزی که همیشه مطرح است این‌که برخی معتقدند حضور سیاسیون در صدر یک هیئت ورزشی می‌تواند باعث جذب اعتبار یا مانند این برای هیئت شود. آیا این مسئله را قبول دارید؟

این می‌تواند شرط لازم باشد اما شرط کافی نیست. رئیس هیئتی که صرفا بخواهد از جایگاه اجتماعی رئیس هیئتی بهره‌برداری دیگری بکند مطمئنا هم به موقعیت خود آسیب می‌زند که خدا را شکر در استان همدان چنین چیزی نداریم. هر رئیس هیئتی که در خارج از فضای ورزش یک سمت مدیریتی داشته وقتی وارد مجمع ورزش شده به همراه خودش یک سری تسهیلات، امکانات و تامین اعتبارات هم آورده است. رئیس هیئتی داریم که با استفاده از پست مدیریتی خود توانسته سالن هیئت را با اعتباری که آورده به مدرن‌ترین امکانات تجهیز کند. یا مدیری داریم که توانسته یک اسپانسر قوی در کنار خودش بیاورد. ما باید قدردان این مدیران باشیم. ممکن هم هست فردی به عنوان رئیس وارد یک هیئت ورزشی بشود که دارای هیچ‌گونه جایگاه اجتماعی نباشد  اما این توانمندی را داشته باشد که بتواند یک هیئت را سر و سامان بدهد.

رئیس هیئت‌هایی که در ادارات و نهادهای دیگر هم سمت دارند، چقدر وقت برای هیئت خود صرف می‌کنند؟

حضور بعضی از این مدیران در هیئت‌هایشان بیشتر از افرادی است که پست دولتی ندارند. مدیرانی داریم که وقتی حجم کارهایشان در پست‌های دولتی را می‌بینم، اول فکر می‌کنم اصلا فرصتی برای ورزش ندارند اما پیگیری لحظه به لحظه آن‌ها نشان‌دهنده این است که یک عزم و اراده خاصی در ورزش دارند. برای مثال آقای محمودی مدیرکل اقتصاد و دارایی هستند اما در همه برنامه‌ها هیئت تیراندازی را همراهی می‌کنند یا آقای نادری‌فر  با وجود این‌که مدیرکل دفتر امور اجتماعی استاندار هستند اما وقت زیادی برای هیئت خود صرف می‌کنند یا آقای یاری با تلاش‌های خودشان رتبه کشتی همدان را به پنجم کشور رسانده‌ است.

صحبت پایانی؟

انتقادها از حوزه ورزش و جوانان زیاد و همه آن‌ها هم به حق است. ما به شدت از انتقادهای سازنده استقبال می‌کنیم و پیگیر موضوعات هستیم. خواهش ما از شما به عنوان چشم بینا و حلقه واسطه مردم به عنوان جامعه مخاطب این است که درخواست‌های مردمی را به ما انتقال دهید، به خصوص جاهایی که دست ما به آن‌ها نمی‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.