تاثیر قصه‌گویی بر رفتار و آینده کودکان

0

*سیده زهره تفریشی

*مربی کودک و قصه‌گو

همه ما در کودکی علاقه مند به شنیدن داستان‌های مختلف قبل از خواب بودیم. قصه‌گویی والدین برای کودکان نه تنها سرگرم‌کننده است، بلکه دارای مزایای بی‌شماری در رفتار و آینده کودک نیز هست.

تأثیر قصه‌گویی بر زندگی و آینده کودک یک امر ثابت شده است به طوری که امروزه کارشناسان برای برخورد با کودک پرخاشگر و لجباز روش قصه‌درمانی را پیشنهاد می‌کنند.

سیده زهره تفریشی
سیده زهره تفریشی

قصه و داستان، هویت کودک را شکل می‌دهند، آن‌ها با قهرمانان قصه همزادپنداری می‌کنند و خود را در جریان اتفاقات قرار می‌دهند. این تجربه شنیداری آن هم از زبان پدر و مادر که قابل اعتمادترین افراد زندگی کودکان به حساب می‌آیند، باعث می‌شود تا هوش اجتماعی و عزت نفس کودکان افزایش یابد.

قصه امکان تخیل‌پردازی و حس داستان‌پردازی کودک را تحریک، دایره کلمات و واژگان او را بیشتر و نسل جدید را با ریشه‌های فرهنگی و بومی آشنا می‌کند.

ناتوانی در داستان پردازی ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، به خصوص وقتی فرزندتان هر شب از شما داستان جدیدی بخواهد، ذهن کودکان دائما به دنبال کشف چیزهای جدید است و به راحتی از موضوعی به موضوع دیگر معطوف می‌شود .

داستان‌گویی علاوه بر سرگرم کردن کودک، فواید بی‌شماری در رفتار و آینده او خواهد داشت. این‌که شما برای فرزند خود کتاب داستان می ‌خوانید یا یک تجربه شخصی را بازآفرینی می ‌کنید، تاثیر ماندگاری در رشد شخصیت او خواهد داشت.

 

قصه‌ها، بهترین راه برای گفتگو با کودکان در مورد سوءرفتارهایشان است. واضح است که منظور ما نصیحت و سرزنش به شکل مستقیم نیست. قصه‌ها حکم شربت شیرینی را دارند که با آن می‌توان تلخی دارو را به راحتی تحمل‌پذیر کرد. رفتارهای کودک ترسو و خجالتی، کودک پرخاشگر و قدرت طلب و مانند این را می‌توانید با قصه‌ها درمان کنید البته با این شرط که رفتارها را زود تشخیص بدهید و دست به کار شوید.

قصه‌گویی برای کودکان نقش مهمی در پرورش شخصیت و خلقیات آن‌ها دارد و به والدین برای برقراری رابطه عاطفی عمیق‌تر با فرزندان کمک می‌کند. در بعضی موارد یک قصه چنان تأثیری بر زندگی و آینده کودک می‌گذارد که گمان می‌رود با آموزش از راه‌های دیگر نمی‌توانید به اهداف تربیتی خود برسید. کودک در قصه‌درمانی با تعمیم دادن ماجرای قصه‌ها به زندگی واقعی، درباره رفتار مناسب چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد. به دلیل تأثیر زیاد قصه‌ها بر روان کودک، باید به محتوای قصه‌ها حساسیت بیشتری نشان دهید. بعضی از قصه‌ها از نظر روانی تأثیر خوبی برای کودک ندارد. با اطلاع از نحوه تأثیر قصه‌ها و روش‌های صحیح قصه‌گویی می‌توانید سلامت روان کودک خود را افزایش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.