توزیع عادلانه خدمات؛ اصلی‌ترین ضرورت شهر

0

*مجید ملکیان

*مدیرمسئول

یکی از مشکلات حوزه شهری توزیع عادلانه اعتبارات و بودجه‌ها است. فعالان مدنی مدام از عملکرد مدیران شهری در تخصیص عادلانه و برابر بودجه در همه نقاط شهر گله‌مند هستند اما چگونه می‌توان به این مطالبه به حق دست پیدا کرد؟

باید توجه داشت بودجه شهرداری‌ها به سه حوزه اداری، عمرانی و خدمات شهری تقسیم شده و تخصیص پیدا می‌کند؛ به طور مثال ۹۰ درصد عوارض نوسازی در زمینه عمرانی هزینه می‌شود اما ۱۰ درصد آن هزینه جاری را شامل می‌شود. باید تلاش مدیریت شهری  بر این باشد که بر اساس قانون این اعتبار را عادلانه توزیع کنند.

شاید دوست بدارید :

شهرداری در زمینه خدمات شهری وظایف مختلفی دارد؛ از حمل زباله تا پاکسازی معابر شهری، مدیریت پسماند، دفن بهداشتی پسماند و موارد دیگر. افزایش فضای سبز یکی از این وظایف است. یک پنجم جمعیت شهرها در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. بنابراین باید عدالت در توزیع اعتبارات شهرداری صورت بگیرد. هر آن‌چه که در بالای شهر اتفاق می‌افتد در حاشیه‌ها نیز اتفاق بیفتد و بودجه به صورت متناسب توزیع و هزینه شود. باید تلاش شود سرانه فضاهای سبز و فضاهای فرهنگی به صورت عادلانه و برابر باشد.

اما از همه این موارد مهم‌تر توزیع شاخص‌های مختلف و ماموریت‌های شهرداری‌ها از جمله بحث‌های فرهنگی، حمل و نقل، ترافیک، فضای سبز است که در ادوار گذشته به درستی اعمال نشده است. در این حوزه‌ها بیش از ۳۰۰ زیرسیستم در مدیریت شهری تعریف و در ماموریت‌های شهری شناسایی شده است. برای برخورداری و ارتقای شاخص‌های مدیریت شهری در مناطق حاشیه‌ای به این موارد باید پرداخته شود و بودجه بر اساس مطالبات منطقی و برخورداری همه مناطق با هدف توسعه پایدار پیگیری شود. رویکردهای مدیریتی در شهر همدان باید به این سمت و سو برود که در دوره پنجم بهتر محقق شود.

تخریب باغ‌های حاشیه شهر در همدان در سال‌های گذشته به شدت تسریع شده است. بر اساس ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها باید باغات حواشی شهر در قالب فضای توسعه‌ای شهر حفظ شود برای این باغ‌ها باید برنامه تنظیم شود، مشاور گرفته شده و افق‌های بلند مدت برنامه‌ای را در آن لحاظ شود تا از قلع و قمع باغ‌ها جلوگیری شود. باغ‌ها به عنوان ریه‌های شهر به شمار می‌روند و براساس پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی باید حفظ شوند متاسفانه در این زمینه کم کاری شده و بخش عمده‌ای از باغ‌ها و تنفسگاه‌های شهری نابود شده است که مغایر با اهداف توسعه پایدار است.

نقش‌آفرینی تشکل‌های غیردولتی در حوزه مدیریت شهری  و هزینه کرد بودجه شهرداری‌ها بسیار مهم است. توزیع اعتبارات با کمک شورایارها به عنوان نمایندگان محلات باید تخصیص پیدا کند و بر اساس استاندارهای هزینه شود که تاکنون مورد غفلت بوده است. نهادهای مدنی و تشکل‌ها را باید تقویت کرد تا به عنوان بازوی شهرداری‌ها و پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران بتوان از برخی نابسامانی در این حوزه پیشگیری کرد. فاصله‌ای که بین مدیران و مردم وجود دارد را تشکل‌ها می‌توانند کمرنگ کنند. این تشکل‌ها با پیگیری مطالبات و خواست‌ها می‌توانند به توزیع عادلانه اعتبارات کمک کنند؛ آن‌چه که تاکنون به آن نپرداخته‌ایم و نقش‌آفرینی تشکل‌ها را به عنوان نمایندگان واقعی مردم جدی نگرفته‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.