جایگاه الوند باشکوه

مسعود میدانچی- فعال فرهنگی

0

 

*مسعود میدانچی

*فعال فرهنگی

وقتی نسیم، بوی گل و سوسن آورد       الوند را بخاطر و یاد من آورد

الوند یکی از کوه‌های پرآوازه جهان است که از رشته کوه‌های زاگرس در شهر باستانی، تاریخی و فرهنگی همدان سرافرازانه جلوه نمایی می‌کند .

این کوه هزار چشمه، در طول تاریخ درخشیده و آثار ارزنده‌ای به قلم اهل فرهنگ درباره عظمت، قدمت و زیبایی‌های بی‌نظیر آن به صورت منظوم و منثور به رشته تحریر در آمده است .

جاذبه‌های طبیعی و بی‌مانند آن در فصول مختلف گردشگران داخلی و خارجی را به ویژه کوهنوردان را، از راه‌های دور و نزدیک به خود جلب می‌کند .

نام الوند تداعی بخش شهر باستانی همدان است و مردمان این دیار بدان عشق می‌ورزند .

شاید دوست بدارید :

نوجونان این منطقه اُنسی دیرین و وصف‌نشدنی با این کوه زیبا دارند و اکثر روزهای سال به ویژه ایام تعطیل، خیل عظیمی از این جوانان، عاشقانه آن را می‌پیمایند و به قلل آن صعود می‌کنند.

ورزش کوهنوردی در این خطه به نسبت سایر رشته‌های ورزشی کشور، جایگاهی خاص دارد که موجبات موفقیت‌های  بی‌نظیر، برای کوهپیمایان شده به ویژه کوهنوردان همدانی که در سطح جهان درخشنده‌اند، کم نیستند .

با توجه به مرکزیت شهر همدان در قلب غرب کشور با وجود راه‌های مواصلاتی استان زمینی، هوایی و راه آهن و سایر جاذبه‌های گردشگری شهرمان بسیار به جاست که موزه کوهنوردی ایران زمین را در این شهر در دامان همین کوه باشکوه بنا کنیم.

از علاقمندان به رشته کوهنوردی کشور بخواهیم که در جمع آوری و اهدای اقلام کوهنوردی (تجهیزات و لوازم کوهنوردی، عکس و سایر اسناد) این موزه را غنی کنند.

برای ساخت این موزه ملی طرح ساختمان آن را در سطح کشور به مسابقه بگذاریم تا بنایی ماندگار چون نامالوند باشکوه، استوار و زیبا همچنان درخشان باشد.  یا ساختمان‌های قدیمی چون بنای بانک ملی سابق که در ابتدای خیابان شریعتی قرار دارد بدین مهم اختصاص دهیم .

جای بسی تاسف است، بعد از سال‌ها که بلواری به نام الوند نام‌گذاری شد، آن را به بلوار بم تغییر نام دادند، در صورتی که می‌توانستند جای دیگری را به نام خیابان بم بنامند .

شایسته است نام الوند زیبا که هر نقطه‌ای دیده می‌شود، همدان را به خاطر می‌آورد در جای بسیار مناسبی (میدان یا بلواری) تجدید نام‌گذاری شود .

امید این است نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، مدیریت ارشد استان، انجمن کوهنوردان ایران، همدان و سایر مسئولین، مجدانه موضوع را پیگیری کنند و با عزمی راسخ خواستن را به توانستن برسانند و به جاذبه‌های گردشگری شهر و دیارمان بیفزایند .

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.