در دامنه شمالی الوند اضافه محدوده نخواهیم داشت

فرزانه: به هیچ وجه در دامنه شمالی الوند، بلوار ارم، منطقه دانشگاه بوعلی سینا و مناطق دره مرادبیک و جاده فقیره اضافه محدوده نخواهیم داشت

فرزانه: در جلسه‌ای مقرر شد حیدره وارد محدوده نشود و نخواهد شد، در یک تصمیم مقدماتی قرار بود مریانج وارد محدوده شهر شود که نخواهد شد. سه روستای الحاق‌شده به شهر هم که مصوبه هیئت دولت است به ناچار وارد محدوده شهر خواهیم کرد. صرفا در یک چهارمی از شهر که به لحاظ توپوگرافی امکان توسعه داشته باشد و اراضی مربوط دولت و شهرداری باشد، به گسترش محدوده شهر فکر خواهیم کرد.

0

*حمیدرضا حق‌نظری

*روزنامه‌نگار

از زمان مطرح‌شدن انتقادات متعدد به طرح جامع ارائه‌شده، بزرگ‌ترین دغدغه فعالان محیط زیست شائبه اجازه بلندمرتبه‌سازی در دامنه شمالی الوند است که در صورت تائید آن باید نگران تخریب کامل الوند خواهد بود. اما «فرهاد فرزانه» معاون امور عمرانی استاندار همدان در گفتگو با همدان‌نامه کاملا این ادعا را رد می‌کند و معتقد است چنین چیزی از ابتدا در طرح جامع نبوده و نخواهد بود.

حمیدرضا حق‌نظری-روزنامه‌نگار
حمیدرضا حق‌نظری-روزنامه‌نگار

روند تعیین مشاور طرح جامع

فرزانه با بیان این‌که همه منتقدان به طرح جامع دلسوزان این شهر هستند و به نظرات آن‌ها احترام می‌گذارم، توضیح می‌دهد: آخرین بازنگری طرح جامع همدان مربوط به سال ۱۳۶۷ بود و زمانی که به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی منصوب شدم، بیش از ۲۵ سال از آخرین بازنگری آن گذشته بود و لازم بود در این زمینه اقداماتی انجام دهیم و طرح جدیدی برای افق آینده شهر ارائه دهیم. در جلسه مناقصه برای تعیین مشاور طرح جدید، نمایندگان شهرداری و استانداری را هم دعوت کردم تا یک تصمیم سه‌جانبه بگیریم و به تنهایی مشاور طرح را انتخاب نکردم. بنابراین همه بازیگران عرصه تصمیم‌گیری شهر برگه تعیین مشاور را امضا کرده‌اند.

وی می‌افزاید: در طرح جامع بر اساس نرخ رشد جمعیت، بزرگ‌شدن محدوده شهر مدنظر قرار می‌گیرد و در کنار این به مشکلات موجود مانند بالابودن قیمت زمین، اختلاف فاحش بین مناطق بالا و پایین شهر، معضل ترافیک، تمرکز شهر در نقطه مرکزی، متغیربودن خط آسمان و ارتفاع ساختمان‌ها و موارد دیگر پرداخته می‌شود. در همدان علاوه بر این مسائل خطوط قرمزی مانند باغات، بافت تاریخی، محدودشدن به دامنه شمالی الوند و مانند این نیز به طرح جامع اضافه می‌شود.

اهمیت افزایش محدوده شهر

معاون امور عمرانی استاندار همدان درباره اهمیت افزایش محدوده شهر در طرح جامع می‌گوید: همدان شهر گرانی است و به دلایل تاریخی، یک شهر هم مهاجرپذیر و هم مهاجرفرست محسوب می‌شود و به شدت مورد علاقه مردم غرب کشور است و از آن‌جایی که همه دوست دارند در مناطق بالای شهر ساکن شوند، نظام عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد و قیمت مسکن بالا می‌رود. درمان این درد در طرح جامع، تولید زمین و افزایش محدوده شهر است و دقیقا از زمانی که این موضوع مطرح شد، صدای اعتراضات هم بلند شد. در حالی که شهر مانند یک لیوان آب است که اگر بیشتر از ظرفیت به آن ریخته شود، دور و بر لیوان نیز خیس می‌شود پس لبریزشدن جمعیت در شهر پدیده حاشیه‌نشینی را به دنبال دارد.

می‌گویم بر اساس گفته برخی اعضای شورای شهر و اساتید دانشگاه طرح ارائه‌شده حتی در بلوار رم اجازه بلندمرتبه‌سازی داده است و فرزانه تأکید می‌کند: به عنوان معاون امور عمرانی استانداری به شما اطمینان می‌دهم که به هیچ وجه در دامنه شمالی الوند، بلوار ارم، منطقه دانشگاه بوعلی سینا و مناطق دره مرادبیک و جاده فقیره اضافه محدوده نخواهیم داشت. در جلسه‌ای مقرر شد حیدره وارد محدوده نشود و نخواهد شد، در یک تصمیم مقدماتی قرار بود مریانج وارد محدوده شهر شود که نخواهد شد. سه روستای الحاق‌شده به شهر هم که مصوبه هیئت دولت است به ناچار وارد محدوده شهر خواهیم کرد. صرفا در یک چهارمی از شهر که به لحاظ توپوگرافی امکان توسعه داشته باشد و اراضی مربوط دولت و شهرداری باشد، به گسترش محدوده شهر فکر خواهیم کرد. این موضوع در کمیته فنی و امور زیربنایی در دست بررسی است و همه چیز در مرحله کارشناسی است. بیشتر از این اخبار مربوط به گسترش محدوده شهر نادرست است و آن‌ها را نمی‌پذیرم. موضوعاتی مانند کاربری‌ها، بافت تاریخی و مانند این نیز یک کار کاملا تخصصی است و هر کسی نمی‌تواند درباره آن اظهارنظر کند.

فرهاد فرزانه
فرهاد فرزانه

تلاش برای کاهش قیمت مسکن

فرزانه می‌گوید: همه تلاش ما باید پاسخ دادن به سوال علت اختلاف فاحش بین بالا و پایین شهر باشد و اگر مشاور طرح بتواند در مناطقی که به محدوده شهر اضافه خواهد شد، طراحی درستی داشته باشد و باغ‌شهر، آپارتمان‌های کوچک و آپارتمان‌های بزرگ در نظر بگیرد و کیفیت زندگی در این مناطق را بالا ببرد، در نتیجه قیمت مسکن در بالای شهر خواهد شکست و هم با تولید زمین، نظام عرضه و تقاضا را متعادل خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: پراکنده‌بودن ادارات در نقاط مختلف شهر همدان از دیگر مشکلات همدان است که ما امیدواریم با درنظرگرفتن یک شهرک اداری در ۶۸۰ هکتاری که به شهر اضافه خواهد شد، معضل ترافیک همدان را حل کنیم. به علاوه باید تمرکز را از مرکز شهر برداریم و محدوده‌ای که به شهر اضافه خواهد شد، می‌تواند در این زمینه کمک کند. البته این ایده باید در کمیته فنی و امور زیربنایی بررسی شود و تحقق آن جزو آرزوهای من محسوب می‌شود.

باغات باید حفظ شود

به فرزانه می‌گویم در طول سال‌های اخیر باغات زیادی در همدان تخریب و نابود شده‌اند. طرح جامع برای تتمه باغ‌های باقیمانده فکری دارد و وی پاسخ می‌دهد: حدود ۹۰ درصد باغات همدان باغ‌های داخل حریم هستند، باغ‌های داخل محدوده هم به دو نوع فضای سبز عمومی و بوستان‌ها مانند بوستان ۴۸ هکتاری و باغ‌های خصوصی تقسیم می‌شوند و که باغ‌های خصوصی بر طبق قانون ماده ۱۴ زمین شهری قابلیت تفکیک‌شدن به باغ‌های دو هزار متری به بالا و ساخت و ساز ده درصد دارند و هیچ نیازی به نظر طرح جامع نیست. اما همه باغ‌های داخل محدوده باید حفظ شوند و بر طبق قانون ماده ۱۲ کاربری وضع موجود و نوعیت زمین آن مشخص می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.