در همدان نظارت صفر است

کوهنوردان همدان با حضور نماینده همدان و فامنین در مجلس به بررسی تخریب الوند پرداختند

فلاحی: سوال دیگر این‌جاست که این ساخت‌وسازها در میدان میشان برای چیست؟ این خدمات در داخل شهر هم وجود دارد و همه به این منطقه می‌روند تا از فضای طبیعت استفاده کنند. شما با این ساخت‌وسازها آن طبیعت زیبا را از همه گرفته‌اید و وقتی شما آن طبیعت را گرفته‌اید حتی اگر هم ساختمان یا هتل بسازید دیگر گردشگربرای چه به این منطقه برود؟

0

*حمیدرضا حق‌نظری

*روزنامه‌نگار

حدود چهار ماه از جاده‌کشی در دل کوهستان الوند می‌گذرد و در این مدت خبرنگاران، کوهنوردان و فعالان حوزه محیط زیست بسیار به این موضوع پرداخته‌اند و به شکل‌های مختلف به این موضوع اعتراض کرده‌اند اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اند. اگرچه ادامه کار متوقف شده اما دوستداران الوند خواهان مجازات این تخریب گسترده و بازگرداندن جاده به حالت اول آن هستند.

حمیدرضا حق‌نظری-روزنامه‌نگار
حمیدرضا حق‌نظری-روزنامه‌نگار

در ادامه پیگیری‌ها، جلسه‌ای با حضور «احمدحسین فلاحی» نماینده همدان و فامنین در مجلس و تعدادی از ادارات و دستگاه‌های مربوط به تخریب کوهستان الوند به میزبانی هیئت کوهنوردی استان برگزار شد. در این جلسه بر خلاف بسیاری از این قبیل جلسات، حضور کوهنوردان آزاد بود و تعدادی از کوهنوردان، قهرمانان و پیشکسوتان کوهنوردی  در آن حضور داشتند.

جلسه با صحبت‌های «عزت ا… برق لشکری» آغاز شد که مطالبی در مورد جایگاه الوند در بین کوهنوردان و جایگاه این کوه در بین مردم منطقه بیان کرد. در ادامه «علی بیات» نماینده کوهنوردان که عضو کمیته محیط زیست هیئت کوهنوردی نیز هست به تخریب‌های چند دهه اخیر در کوهستان الوند اشاره کرد و مستندات آن را ارائه کرد.

در این شهر نظارت صفر است

در ادامه فلاحی با اشاره به این‌که در این جلسه انتظار داشتیم در خدمت مدیران کل دستگاه­ها باشیم، اما این چنین نشد و نمی‌دانم نمایندگانی که در جلسه حضور دارند تام الاختیار و تصمیم‌ساز هستند و یا خیر، گفت: در این شهر متاسفانه نظارت صفر است و خلا بازرسی داریم. کسی که باید پاسخگو باشد سازمان بازرسی است و اداره‌کل بازرسی مقصر اصلی تمام این اتفاقات در الوند است و آن کسی که باید چشم مملکت باشد و همه را زیر نظر بگیرد اداره بازرسی است. با این حال ما از راه‌های دیگر تخلفات گسترده را دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها گنج‌نامه یا زمین‌های اطراف همدان است که در حال برباد رفتن هستند.

وی افزود: بنده در مجلس به وزیر نیرو هم اخطار دادم و خودش هم اعتراف کرد که ما کوتاهی کرده‌ایم و به او گفتم یکی از عوامل تخریب محیط زیست شما هستید که هر کجا که ساختمان رفته است شما به آن‌ها امکانات داده‌اید و نباید این کار را می‌کردید. مگر مجوز ساخت در باغات چقدر بوده؟ ۴۰ متر یا ۵۰۰ متر. این موضوع سبب شده رفته رفته باغات تخریب شوند و از بین بروند و از طرف دیگر بعضی دستگاه‌ها که باید از این موضوع جلوگیری کنند، خودشان مخرب محیط زیست شده‌اند و الان شاهد از بین رفتن باغات هستیم، البته این اتفاقات موضوع تازه‌ای نیست مانند کوه­خواری، زمین‌خواری و مانند این.

نماینده همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: شاهد این امر مهم جمله مقام معظم رهبری است که خطرات را احساس کرده‌اند و تذکر دادند حتی اگر به بهانه ساختن حوزه علمیه هم باشد، طبیعت را تخریب نکنید و با این جمله تکلیف خیلی­ها روشن شده است. ما می‌دانیم اگر درختی تخریب می‌شود چقدر باید زحمت بکشیم تا دوباره درختی را احیا کنیم. متاسفانه این تخلفات به صورت گسترده وجود دارد.

این شهر با تفکر اشرافی‌گری اداره می‌شود

فلاحی تأکید کرد: این را به شما می‌گویم که زحمت کشیدید و پیگیری کردید، باید به بقیه تخریب­ها هم اشاره کنید مثلاً ساخت‌و‌سازهایی که در دره مرادبیک ادامه دارد و بعضی از دستگاه‌های نظارتی خودشان در باغات آن ساختمان ساخته‌اند. فکر غلطی هم در این شهر بوده است و آن هم این‌که با تفکر اشرافی‌گری اداره می‌شود و متولیان امر هم خودشان جزو اشراف هستند و تمام دستگاه‌های دولتی را هم به سمت بالای شهر برده‌اند که منجر به تخریب طبیعت شده است.

وی با بیان این‌که برخی اقدامات باعث شده سرمایه‌هایی از این مملکت برود و بعضی از موارد جای تاسف بسیار دارد، توضیح داد: مثلا ما در یکی از جلسات صحبت می‌کردیم که متوجه نشده بودند یک بخشنامه توسط یک دستگاه نظارتی میلیاردها تومان پول مملکت را از بین برده است.

نظارت مردم ضعیف است

فلاحی گفت: نظارت‌های مردم هم ضعیف شده است و موضوع امر به معروف جایگاهی در میان آن‌ها ندارد. اوایل انقلاب، در همدان همه چیز بهتر بود چون همه احساس مسئولیت می‌کردند و هرچه از انقلاب فاصله گرفتیم،  بی‌تفاوت‌تر شدیم و اختلاس‌ها و دزدی‌ها بیشتر شد. در حالی که اول انقلاب این موضوعات را نداشتیم و هر چه گذشت، بیشتر شد و مطالبه‌گری در شهر کمتر شد. مطالبه‌گری باید در شهر به صورت یک فرهنگ در بیاید. یک بار با «کامران حمزه» دادستان سابق همدان صحبت می‌کردم و او هم شکایت می‌کرد که در شهر همدان موضوع مطالبه‌گری و امر به معروف وجود ندارد.

سازمان بازرسی، شهرداری و شورای شهر پاسخگو باشند

نماینده همدان و فامنین در مجلس با بیان این‌که ابزار نظارتی ما دیوان محاسبات است، ادامه داد: البته محدوده این نهاد مشخص است و وظیفه آن رسیدگی به تخلفات مالی است و جنبه‌های مجرمانه باید در دستگاه‌های قضایی رسیدگی شود. هر کجا که در این شهر مشکل پیدا می‌کنیم می‌گویم دیوان محاسبات وارد شود اما مگر دیوان محاسبات تا کجا می‌­تواند وارد شود؟ دلیل این امر هم این است که دستگاه‌های دیگر کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و مجبوریم بگوییم دیوان محاسبات وارد شود. من پیش از این جلسه تاکید کردم که نماینده سازمان بازرسی باید در این جلسه حضور داشته باشد و اولین کسی که باید جوابگو باشد سازمان بازرسی است و در مرتبه دوم شهرداری و شورای شهر باید پاسخگو باشند.

طبیعت را تخریب می‌کنید تا هتل بسازید

فلاحی تأکید کرد: سوال دیگر این‌جاست که این ساخت‌وسازها در میدان میشان برای چیست؟ این خدمات در داخل شهر هم وجود دارد و همه به این منطقه می‌روند تا از فضای طبیعت استفاده کنند. شما با این ساخت‌وسازها آن طبیعت زیبا را از همه گرفته‌اید و وقتی شما آن طبیعت را گرفته‌اید حتی اگر هم ساختمان یا هتل بسازید دیگر گردشگربرای چه به این منطقه برود؟ دیگر آن طبیعت اولیه وجود ندارد و این کارها با آن فلسفه اولیه طبیعت منافات دارد و اگر هم قرار است چنین کاری انجام شود باید به صورت ستادی باشد و همه باید در تصمیم‌گیری دخیل باشند.

وی در پاسخ توضیح خبرنگار همدان‌نامه مبنی بر آغاز جاده‌کشی جاده برگشت گنجامه که مطالعات آن حدود ۲۰ سال پیش انجام شده است و می‌تواند آسیب جدی به زیست بوم منطقه بزند، ضمن تأیید این موضوع خواستار پیگیری مطالبه‌گران پیش از آغاز و تخصیص بودجه شد تا از تخریب بیشتر کوهستان جلوگیری شود.

در پایان جلسه مقرر شد تمامی دستگاه­ها مدارک‌ها اعم از حدود و ثغور منطقه و تمامی مجوزها و مدارک و اسناد که صادر شده است را در جلسه بعدی ارائه دهند تا شفاف‌سازی برای همگان انجام شود.

لازم به ذکر است بازرس کل استان همدان بعد از انتشار فیلم صحبت‌های فلاحی در فضای مجازی در مورد ضعف بازرسی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلا کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته بازرسی کل، اداره راه و شهرسازی استان طی صورت‌جسله‌ای مکتوب اقدام به رفع تصرف از زمین و جاده منتهی به کوهستان کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.