دست حمایت مسئولان شهری بر شانه هیئت‌های ورزشی

سلماسی: شهرداری تا پیش از این به برخی از هیئت¬های ورزشی در قالب کمک¬های غیرنقدی یاری رسانده است

: عضو شورای شهر همدان: برای جمع بندی مساعت‌ها و مشارکت¬های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی، از شهرداری خواستیم تا شیوه‌نامه‌ای در این جهت تنظیم کند که اخیرا این شیوه‌نامه به دست ما رسیده است و در حال بررسی آن برای تصویب هستیم.

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

نمی­توان منکر نقش مهم حمایت­های مسئولان در پیشرفت و موفقیت ورزش شهر و استان شد. بدون وجود مساعدت و مشارکت دولتی بخشی مهم از توانایی ورزش از بین خواهد رفت، همین موضوع نیاز به قانون و شیوه‌نامه‌ای شفاف و مدون را برای یاری رساندن به هیئت‌های ورزشی روشن می­کند. شیوه‌نامه‌ای که نحوه، میزان و نوع این حمایت­ها را مشخص ارائه کند تا این مساعدت­ها عادلانه در قبال تمامی هیئت‌های ورزشی رعایت شوند.

شهرداری به هیئت‌ها کمک نمی‌کند

«رضوان سلماسی» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان در خصوص حمایت­های شهرداری از ورزش و هیئت­های ورزشی شهر به همدان‌نامه می­گوید: تاکنون به طور مستقیم حمایت مالی از هیئت­های ورزشی از سوی شهرداری اتفاق نیفتاده است. البته گاهی برای برخی هیئت­های ورزشی از جمله هیئت ورزش معلولان و جانبازان، فعالیت‌هایی مشارکتی و در قالب کمک­های غیرنقدی انجام شده است اما در مجموع هیچ وقت بودجه‌ای مختص به هیئت­های ورزشی در شورا در نظر گرفته نشده است و کمکی در این زمینه به این هیئت­ها نشده است.

تنظیم شیوه‌نامه

سلماسی با اشاره به لزوم شفاف‌سازی هر نوع کمک از سوی شهرداری به هیئت­های ورزشی اظهار می­کند: در خصوص بحث شفاف‌سازی کمک­ها و مشخص شدن این‌که چه اشخاصی و با چه شرایطی می­توانند شامل کمک­های شهرداری باشند و همچنین برای جمع بندی مساعت‌ها و مشارکت­های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی، از شهرداری خواستیم تا شیوه‌نامه‌ای در این جهت تنظیم کند که اخیرا این شیوه‌نامه به دست ما رسیده است و در حال بررسی آن برای تصویب هستیم.

وی در خصوص این شیوه‌نامه تصریح می­کند: این شیوه‌نامه در حقیقت دستورالعملی برای کمک شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی در تمامی زمینه‌ها و حوزه‌هاست و محدود به هیئت‌های ورزشی نمی­شود. برای مثال بسیاری از تشکل­ها و افراد زیرمجموعه بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی نیز که تا پیش از این شامل کمک‌های شهرداری می­شدند از این پس بر طبق اصول این شیوه‌نامه و به صورت مدون و مشخص مورد مساعدت شهرداری قرار خواهند گرفت. حمایت از هیئت­های ورزشی نیز پس از تصویب این شیوه‌نامه بر همین اساس و منطبق با اصول شیوه‌نامه صورت خواهد گرفت و برای مثال مشخص خواهد شد که هر شخص حقیقی یا حقوقی قادر است چه میزان و چه تعداد و چه نوع کمک و حمایت­هایی را از شهرداری دریافت کند.

این عضو شورای شهر می­افزاید: تمامی این مجموعه‌ها می­توانند براساس این شیوه‌نامه در قالب کمک­های نقدی و غیرنقدی از شهرداری کمک بخواهند و شهرداری نیز در این شیوه‌نامه مشخص خواهد کرد که با چه ضوابط و شرایطی و چه میزان کمک در قالب حمایت­های نقدی و غیرنقدی انجام خواهد داد. در واقع ملاک عمل این شیوه‌نامه خواهد بود و این موضوع کمک بزرگی در راستای شفاف‌سازی کمک­های شهرداری خواهد بود.

سلماسی در ادامه تاکید می­کند: از آن‌جایی که این شیوه‌نامه به تازگی به دست ما رسیده و هنوز تصویب نشده است امکان ارائه توضیحات کامل و دقیق در خصوص بخش‌های مختلف آن در حاضر مقدور نیست اما با تصویب آن، شرایط و اصول این شیوه‌نامه به طوردقیق ارائه خواهد شد.

کمک‌های غیرنقدی

سلماسی همچنین در خصوص کمک­های شهرداری به هیئت­های ورزشی می­گوید: شهرداری همدان تا پیش از این به برخی از هیئت­های ورزشی در قالب کمک­های غیرنقدی یاری رسانده است برای مثال زمین ورزش­های زورخانه‌ای توسط شهرداری به هیئت ورزش­های زورخانه‌ای تعلق گرفته است همچنین ارائه تخفیف­های مختلف در مباحث عمرانی و کمک به ساخت سالن­های ورزشی بدون پروانه و مجوزهای معمول از جمله مساعدت­های شهرداری به هیئت­های ورزشی از گذشته تا حال بوده که با همکاری مجموعه اداره‌کل ورزش و جوانان انجام شده است. البته اداره ورزش و جوانان به طور مستقیم متولی ورزش قهرمانی استان است و شهرداری با جایگاه و وظایفی که دارد موظف است در راستای حمایت از ورزش­های همگانی فعالیت کند.

وی در این زمینه می­افزاید: فراهم‌سازی زیرساخت­ها و برگزاری مسابقات ورزش همگانی و همچنین تاسیس ۱۸ زمین ورزشی و احداث دو سوله ورزشی که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید از جمله اقداماتی است که شهرداری همدان در راستای حمایت از ورزش­های همگانی انجام داده است تا شهروندان در همه رده‌های سنی از آن بهره ببرند. برخی فعالیت­های مشارکتی از جمله مسابقات فوتبال محلات در بخش آقایان در حقیقت همکاری مشترک شهرداری و هیئت فوتبال است. همچنین با هیئت کشتی و والیبال نیز از این نوع همکاری­ها انجام شده است. در بخش بانوان نیز همکاری شهرداری با هیئت هندبال برای برگزاری مسابقات هندبال شهروندی صورت گرفته است. در مجموع وظیفه ارائه کمک­های نقدی به طور خاص و عمده برعهده اداره‌کل ورزش و جوانان است و مجموعه شهرداری نیز تا حد امکان در قالب مساعدت­ها و مشارکت­ها همواره حامی ورزش شهر و استان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.