راه‌اندازی نخستین مرکز جامع توانبخشی ویژه کودکان در همدان

این مرکز به افرادی كه به دلیل مسائل عصبی یا تکاملی محدودیت‌های عملکرد دارند، خدمات ارائه می‌دهد

0

*سمانه اسکندری

*روزنامه‌نگار

همدان‌نامه: برای اولین بار مرکز جامع تکامل و توانبخشی کودکان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی با خدمات یکپارچه توانبخشی راه اندازی می‌شود. این مرکز با کاردرمانی در حوزه‌های گفتاردرمانی، شنوایی شناسی، مشاوره روان‌شناسی و مددکاری در زمینه‌های ارزیابی و درمان و توانبخشی به کودکان خدمات‌رسانی خواهد کرد.

دکتر «نصراله پزشکی» مدیر مرکز جامع توانبخشی کودکان سپندار با اعلام این خبر به همدان‌نامه می‌گوید: برنامه جامع توانبخشی ما به کودکان و نوجوانان از بدو تولد تا ۱۸ سالگی خواهد بود؛ این مرکز به افرادی که به دلیل مسائل عصبی یا تکاملی محدودیت‌های عملکرد دارند، خدمات ارائه می‌دهد.

پزشکی توضیح می‌دهد: در این مرکز پس از جلسه ارزیابی با توجه به نتایج ارزیابی و مشاوره با متخصصین مشاور مرکز مانند روانپزشک، کارشناس تکامل کودکان، گوش و حلق و بینی و فوق تخصص اعصاب کودکان با در نظر گرفتن شرایط کودک و والدین، برنامه درمانی دقیق و علمی برای بهبود وضعیت کودک پیشنهاد می‌شود که پس از انجام مشاوره‌های تخصصی توانبخشی به والدین برنامه درمانی به صورت هفتگی پیگیری می‌شود. در طی اجرای برنامه درمانی تعیین شده جلسه ارزیابی مجدد با حضور والدین به منظور بررسی روند درمان و پیگیری وضعیت کودک برگزار می‌شود.

این متخصص بیماری‌های کودکان می‌افزاید: ما در مرکز سپندار معتقدیم که با ارزیابی دقیق و اجرای برنامه درمانی به صورت تیمی و هماهنگ و همچنین ارزیابی‌های دوره‌ای می‌توان شاهد بیشترین و بالاترین سطح پیشرفت در کودکان بود. تیم ما خدمات ارزیابی، درمان و مشاوره را به عنوان بخشی از مراقبت خانواده محور ارائه می‌دهد. ما معتقدیم خانواده‌ها فرزندان خود را به بهترین وجه می‌شناسند. ما می‌دانیم خانواده و جامعه برای فرزندان چقدر اهمیت دارد. خانواده بخشی از تیم خواهد بود و در تصمیم گیری در مورد مراقبت از فرزندان شرکت خواهد کرد.

مدیر مرکز جامع توانبخشی کودکان سپندار  در ادامه می‌گوید: مراقبت خانواده محور مهم‌ترین جنبه برای بیماران و خانواده‌های ما است. ما به حقوق کودکان و خانواده‌ها و نیازها و توانمندی های منحصر به فرد آن‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه احترام می‌گذاریم.

این متخصص بیماری‌های کودکان ادامه می‌دهد: در این مرکز  تعرفه خدمات توانبخشی بیماران تحت پوشش دستورالعمل حمایت از بیماران خاص وصعب العلاج  طیف اوتیسم، تالاسمی، هموفیلی، بیماری‌های متابولیک موکوپولی ساکاریدوز، آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)  تیپ ۱و۲ و۳، پروانه ای،  سیستیک فیبروزیس و سرطان) دولتی است که به طور کامل از جانب دانشگاه و سازمان‌های بیمه گر پرداخت خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: این مرکز با گرفتن موافقت اصولی در اسفند ۹۷ با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد ریال و به کارگیری تعدادی از نیروهای جوان درمانگر حوزه توانبخشی با حمایت کامل حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی پس از حدود ۱۱ ماه در بهمن ماه ۹۸ پروانه بهره برداری دریافت و شروع به کار کرد. این در حالی بود که از اول شهریورماه ۹۸ مرکز آماده بهره‌برداری بود اما به علت برخی تغییرات در بخشنامه‌های وزارت بهداشت با وجود پرداخت اجاره بها و تامین تجهیزات این کار به تاخیر افتاد.

پزشکی درباره حمایت‌های دولتی می‌گوید: مرکز از اول اسفندماه ۹۸  با شروع بحران کرونا  تعطیل و تا کنون به علت وضعیت خاص بیماران امکان باز گشایی وجود نداشته است. با توجه به هزینه انجام شده و ادامه برخی از هزینه‌ها مانند پرداخت اجاره بها، مرکز در آستانه تعطیلی دائم قرار داشت که با حمایت ریاست و معاونت محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی بوعلی سینا به عنوان یکی از مشاغل آسیب دیده از کرونا معرفی و اقداماتی برای گرفتن تسهیلات از طریق سامانه‌های کشوری شروع شده است. اما به نظر نمی‌رسد که چه از نظر زمانی و چه از نظر میزان کمک‌ها خیلی موثر باشد زیرا وضعیت مرکز توانبخشی به شکلی است که نسبت هزینه اولیه و جاری به درآمد و به میزان اشتغال زایی پایین است واین از معیارهای مهم درتایید تسهیلات است.

مدیر مرکز جامع توانبخشی کودکان سپندار در پایان می‌گوید: با وجود این‌که مسئولین استان و دانشگاه علوم پزشکی به ضرورت و نیاز به راه اندازی این مرکز واقف و تا حد امکان از آن حمایت کرده‌اند متاسفانه در سطح استان امکانی برای ارائه تسهیلات وجود ندارد. اما با توجه به نیاز و انتظاری که کودکان عزیز با نیازهای ویژه به این مرکز دارند ما مرکز را از هفته آینده با امید به این‌که بتوانیم با حمایت مسئولین محترم تسهیلات لازم برای ادامه کار را جلب کنیم، بازگشایی خواهیم کرد.

در حال حاضر با هزینه های معمولی و اضافی ناشی از کرونا و تعداد بیماران شروع کار حداقل تا چندین ماه ضرر مالی خواهد داشت. متاسفانه در صورتی که موفق به گرفتن تسهیلات نشویم تعطیلی مرکز اجتناب ناپذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.