ساخت سردیس بزرگان همدان برای بوستان مشاهیر

علی ضمیر: سردیس 23 شخصیت بزرگ در بوستان مشاهیر به نمایش گذاشته می شود

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

از ماه‌ها پیش زمزمه ساخت بوستان مشاهیر در همدان شنیده می‌شد و در نهایت معاونت خدمات شهری شهرداری همدان تصمیم گرفت با برگزاری یک سمپوزیوم، ساخت سردیس شخصیت‌هایی که در این بوستان به نمایش گذاشته خواهند شد را به هنرمندان شاخص بسپارد و سال آینده با افتتاح بوستان مشاهیر، این سردیس‌ها را در آن به نمایش بگذارد. بر اساس آخرین اخبار سردیس ۲۳ شخصیت در بوستان مشاهیر به نمایش گذاشته خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در گفتگو با همدان‌نامه با اشاره به این‌که ساخت بوستان مشاهیر از الزامات شهر همدان محسوب می‌شود، توضیح می‌دهد: از دو، سه سال پیش پیشنهاد ساخت سردیس مشاهیر همدان و قراردادن آن در یک بوستان به نام مشاهیر مطرح و به دنبال آن فهرست بلندی از مشاهیر تهیه شد و طی جلسات متعدد با بزرگانی چون دکتر «پرویز اذکائی» و «علیرضا ذکاوتی قراگوزلو» تعدادی از این مشاهیر برای ساخت سردیس انتخاب شدند. هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌های مربوط به عمل آمد و تائیدیه این دستگاه‌ها اخذ و طرح به شورای شهر ارسال شد. بعد از ابلاغ مصوبه شورای شهر قرار شد ساخت سردیس مشاهیر نیز به عنوان یک رویداد هنری قلمداد و برای آن برنامه‌ریزی شود.

«وحید علی‌ضمیر» ادامه می‌دهد: به همین دلیل برگزاری یک سمپوزیوم در دستور کار قرار گرفت تا سردیس ۲۳ شخصیت بزرگ همدان در یک فضای رقابتی توسط هنرمندان ساخته شود. به همین دلیل فراخوان ارسال کارنامه کاری توسط هنرمندانی که علاقمند به شرکت در این سمپوزیوم بودند، منتشر شد. این فراخوان ۱۵ آذر منتشر شد و هنرمندان تا ۱۵ دی فرصت داشتند رزومه خود را برای ما ارسال کنند. بیش از ۸۰ رزومه دریافت کردیم که نشان از استقبال هنرمندان از این سمپوزیوم داشت. هیئت داوران نیز متشکل از هنرمندان برجسته‌ای انتخاب شدند که سوابق درخشانی دارند و شخصیت‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند.

وی می‌افزاید: در نهایت ۳۰ هنرمند برای ساخت ۲۳ سردیس انتخاب شدند و از این تعداد ۱۶ هنرمند قطعی هستند و ۱۴ هنرمند دیگر سردیس ۷ شخصیت را به صورت مشترک خواهند ساخت. این هنرمندان یک ماه فرصت دارند ماکت اولیه ساخته‌شده را به ما تحویل دهند تا هیئت داوران درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. ششم یا هفتم اسفند ماه افتتاحیه رسمی سمپوزیوم برگزار خواهد شد و بعد از آن هنرمندان دو تا سه ماه فرصت خواهند داشتند ماکت‌های ساخته‌شده را قالب‌گیری کنند و فکر می‌کنم سردیس‌ها تا اردیبهشت سال آینده ساخته شوند و یک اختتامیه مناسب نیز برای سمپوزیوم برگزار شود.

علی‌ضمیر با بیان این‌که این سردیس‌ها در بوستان مشاهیر به نمایش گذاشته خواهند شد، تشریح می‌کند: دو نقطه برای جانمایی این سردیس‌ها پیشنهاد شده است و تا چند روز دیگر مکان اصلی تعیین خواهد شد. در چند ماه باقیمانده تا ساخته‌شدن سردیس‌ها فرصت طراحی سردر و پایه‌ها و شاخص‌های بوستان مشاهیر هست و سعی می‌کنیم تا سه ماه آینده بوستان مشاهیر قابل بهره‌برداری باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان تأکید می‌کند: ساخت بوستان مشاهیر و به نمایش گذاشتن سردیس بزرگان همدان در آن‌ها هم یک رویداد هنری محسوب می‌شود و هم به توسعه گردشگری همدان کمک زیادی خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.