سگ‌ها را نکشیم

بر اساس گزارش‌ها شهرداری اقدام به کشتار چند قلاده سگ در دانشگاه بوعلی‌سینا کرده است

چند سالی است کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها در همدان توسط شهرداری به یک معضل بزرگ تبدیل شده و فعالان حقوق حیوانات و شهروندان به این رویه معترض هستند اما شهرداری همچنان موضوع را انکار می‌کند و از روش «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» استفاده می‌کند.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

چند سالی است کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها در همدان توسط شهرداری به یک معضل بزرگ تبدیل شده و فعالان حقوق حیوانات و شهروندان به این رویه معترض هستند اما شهرداری همچنان موضوع را انکار می‌کند و از روش «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» استفاده می‌کند. اما هر چقدر هم شهرداری این موضوع را انکار کند نمی‌توان صدای شلیک‌های پیاپی گلوله آن هم به صورت شبانه را در نقاط مختلف شهر نادیده گرفت. مگر می‌شود در این کشور گلوله‌ای شلیک شود و متولی آن مشخص نباشد؟ اصلا مگر می‌شود تصاویری از سگ‌های بیچاره که در همدان به ضرب گلوله از پای در آمده‌اند را نادیده گرفت؟

گویا این‌بار این تراژدی در دانشگاه بوعلی سینا تکرار شده و تعدادی سگ که همیشه در محوطه این دانشگاه حضور داشته‌اند، کشته شده یا ناپدید شده‌اند. تعدادی از دانشجویان دانشگاه بوعلی نیز به این موضوع اعتراض کرده‌اند. آن‌ها معتقدند این اتفاق با همکاری دانشگاه بوعلی سینا افتاده است اما در همچنان بر پاشنه روش «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» می‌چرخد.

طی صحبت‌هایی که برخی از دانشجویان و کارکنان این دانشگاه داشتیم، می‌گفتند چندین سگ در این دانشگاه بوده‌اند که از دست این افراد غذا می‌گرفته‌اند و حالا ناپدید شده‌اند. حتی یکی از نگهبانان لاشه یکی از این سگ‌ها را دیده که احتمالا به دلیل جلوگیری از حاشیه در دانشگاه، به جای گلوگه با سم کشته شده است. این افراد معتقد بودند هیچ مشکلی با سگ‌ها نداشته‌اند و هیچ‌گاه با آزار و اذیت آن‌ها مواجه نشده بودند.

ناپدیدشدن سگ‌ها در دانشگاه بوعلی

نماینده انجمن حمایت از حقوق حیوانات کشور در استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا کشتار سگ‌ها در دانشگاه بوعلی سینا واقعیت دارد، توضیح می‌دهد: بر اساس گزارش‌هایی که به ما رسیده، این موضوع واقعیت دارد و به گفته چند کارمند این دانشگاه، سگ‌هایی که به آن‌ها غذا می‌داده‌اند، چند وقتی است ناپدید شده‌اند. اصلا فرض کنیم یکی از این سگ‌ها هوس کرده از محوطه دانشگاه خارج شود، دومی و سومی و بقیه چه شده‌اند؟ این سگ‌ها دائما در محوطه دانشگاه بوده‌اند و دو مورد از آن‌ها را خودمان عقیم‌سازی کرده بودیم که آزاری برای انسان‌ها نداشته باشند اما آن‌ها هم نیستند. من به شما اطمینان می‌دهم این سگ‌ها در محوطه دانشگاه کشته شده‌اند چون اصلا از محوطه دانشگاه خارج نمی‌شدند.

به «مصطفی جوادی» می‌‌گویم شهرداری همدان در طول این سال‌ها برای حل مشکل افزایش جمعیت سگ‌ها فقط از راه‌حل کشتار  استفاده کرده، آیا راه‌های دیگری برای حل این مشکل وجود دارد که جوادی می‌گوید: بر اساس مصوبه وزارت کشور در سال ۱۳۸۷، شهرداری‌ها موظف هستند سگ‌ها را جمع‌آوری کند و آن‌هایی که بیمار هستند و قابل درمان نیستند را مرگ با ترحم کنند و بقیه سگ‌ها که بیماری ندارند را عقیم‌سازی کنند و به افرادی مانند باغ‌داران و کشاورزان برای نگهداری بسپارند. اما این دستورالعمل مشکل دارد و باید اصلاح شود چون نمی‌توان سگ‌ها را به مدت طولانی نگه داشت و این به معضلی برای ما تبدیل شده است.

تصاویری از سگ‌هایی که با تیر شهرداری همدان از پای درآمده‌اند
تصاویری از سگ‌هایی که با تیر شهرداری همدان از پای درآمده‌اند

کارگروه استانداری لغو شده است

وی می‌افزاید: شهرداری همدان ۴ سال است قول ساخت سایت نگهداری از سگ‌ها به ما می‌دهد اما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و هر بار، بار مسئولیت را به گردن نهادهای دیگر می‌اندازد. کارگروه تخصصی حیوانات ناقل بیماری که در استانداری و به ریاست «محمودرضا عراقی» معاون عمرانی استاندار تشکیل می‌شد و ما مسائل و مشکلات مربوط به حیوانات شهری را در آن کارگروه مطرح می‌کردیم هم یک سال و نیم است ملغی شده و دلیل این کار را هم نمی‌دانیم. با «مصطفی آزادبخت» معاون سیاسی امنیتی استانداری هم در این زمینه صحبت کردم اما جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتم.

جوادی معتقد است: ظاهرا مسئولان استان همدان نمی‌خواهند مسئله رسیدگی به وضعیت سگ‌ها روند قانونی پیدا کند و زیر بار هزینه آن نمی‌روند به همین دلیل ساده‌ترین راه یعنی کشتار سگ‌ها را انتخاب کرده‌اند. طی آخرین جلسه‌ای که با «سعید خوشبخت» مسئول مرکز ۱۳۷ داشتیم، این موضوع را با او در میان گذاشتم و او گفت فردی که به سگ‌کشی در همدان معروف است و خیلی‌ها او را می‌شناسند، پیمانکار آزاد است، حالا من از شما می‌پرسم آیا اصلا چیزی به نام پیمانکار آزاد معنا دارد؟ بالاخره پیمانکار با یک ارگان به عنوان کارفرما برای کشتار سگ‌ها قرارداد دارد و این‌ها می‌گویند این پیمانکار آزاد خودش هر کاری دلش بخواهد، می‌کند. مگر چنین چیزی امکان دارد؟

نماینده انجمن حمایت از حقوق حیوانات کشور در استان همدان ادامه می‌دهد: شهرداری کشتار سگ‌های دانشگاه بوعلی سینا را انکار می‌کند، پس چه کسی این کار را انجام داده است؟ مسئولان دانشگاه به صورت غیرمستقیم به من گفتند که در این‌باره با شهرداری مکاتبه کرده‌اند و شهرداری اقدام به این کار کرده است. اما متاسفانه شهرداری خودش را کنار می‌کشد و کشتار سگ‌ها را انکار می‌کند اما از آن طرف به پیمانکار آزادش دستور کشتن سگ‌ها را می‌دهد. من از پیامک‌هایی که مرکز ۱۳۷ برای کشتار سگ‌ها به این پیمانکار آزاد ارسال می‌کند، اطلاع دقیق دارم.

عنوانی که زیر سوال است

وی می‌افزاید: شهرداری با کشتار فجیع سگ‌ها در همدان، عنوان پایتخت تاریخ و تمدن را زیر سوال می‌برد. در تاریخ ملی و مذهبی ما هیچوقت چیزی به نام کشتار سگ‌ها وجود نداشته است. مشکل افزایش جمعیت سگ‌ها وجود دارد اما راه‌حل آن کشتار نیست، بلکه ساخت یک سایت برای نگهداری این سگ‌هاست. شهرداری ملایر یک زمین را فنس‌کشی کرده و سگ‌های ولگرد را آن‌جا نگهداری می‌کند. اگرچه همین هم خیلی درست نیست چون سگ‌ها گرسنه می‌مانند و مشکلات دیگری ایجاد می‌شود اما دست کم حامیان حقوق حیوانات می‌توانند به آن‌ها رسیدگی کنند. اما شهرداری همدان همین کار را هم نمی‌کند و سگ‌ها را با تیر می‌کشد و فکر می‌کند مشکل را حل کرده است. اگر از دانشگاه بوعلی سینا با ما تماس می‌گرفتند حتما فکری می‌کردیم اما آن‌ها هیچ تماسی با ما نگرفته‌اند و مستقیما با شهرداری ارتباط گرفته‌اند.

جوادی درباره کشتار گربه‌ها نیز می‌گوید: یک بار یکی از رفتگران شهرداری به من گفت شهرداری برای کشتن گربه‌ها ۲۰ هزار تومان و برای کشتن سگ‌ها ۳۰ هزار تومان به نیروهایش می‌دهد. متاسفانه وضعیت حیوانات شهری در همدان افتضاح است و هیچ کس به فکر نیست.

تصاویری از سگ‌هایی که با تیر شهرداری همدان از پای درآمده‌اند
تصاویری از سگ‌هایی که با تیر شهرداری همدان از پای درآمده‌اند

دانشگاه بوعلی سینا انکار می‌کند

رئیس اداره خدمات و امور عمومی دانشگاه بوعلی‌سینا در این‌باره به همدان‌نامه می‌گوید: چندین‌بار از انجمن حقوق حیوانات درخواست کردیم سگ‌های دانشگاه را جمع‌آوری کنند که با دلیل نداشتن مواد لازم از این کار امتناع کردند. با شهرداری نیز مکاتبه داشتیم که اعلام کردند نمی‌توانند برای جمع‌آوری سگ‌ها وارد محیط دانشگاه شوند.

مجیدی می‌افزاید: مقر این سگ‌ها در یکی از کوچه‌باغ‌های عباس‌آباد است و فکر می‌کنم شهرداری تعدادی از سگ‌ها را آن‌جا کشته است چون خبری از تعدادی سگ که همیشه از این کوچه‌باغ وارد دانشگاه بوعلی می‌شدند، نیست. اما در محیط دانشگاه هیچ سگی کشته نشده است.

وی ادامه می‌دهد: وجود سگ‌ها در دانشگاه بوعلی سینا به معضلی برای ما تبدیل شده و صبح‌ها به صورت گله‌ای در دانشگاه رفت و آمد می‌کنند.

مجیدی در پاسخ به این سوال که گویا گربه‌ها نیز در این دانشگاه توسط شهرداری کشته می‌شوند، توضیح می‌دهد: وجود تعداد زیادی گربه در محوطه دانشگاه هم به معضل تبدیل شده اگرچه تعدادی از دانشجویان هر روز به این گربه‌ها غذا می‌دهند و مشکلی با آن‌ها ندارند اما خب تعدادی از دانشجویان هم به حضور این حیوانات در محوطه اعتراض دارند و از طرف آن‌ها برای حل این مشکل تحت فشار هستیم. اما کشتار گربه‌ها را قویا تکذیب می‌کنم.

الگوگیری از دیگر شهرها

یکی از فعالان محیط زیست می‌گوید: چرا همدان برای حل این مشکل از شهرهای دیگر الگو نمی‌گیرد، برای مثال در رشت سگ‌ها را پس از زنده‌گیری واکسینه می‌کنند و نشانی روی گوش آن‌ها می‌زنند که نشان می‌دهد این سگ سالم است و خطری برای شهروندان ندارد. شهروندان هم به آن‌ها غذا می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: آیا راه دیگری برای حل حضور سگ‌ها در شهر وجود ندارد؟ چرا شهرداری در برابر استفاده از راه‌حل‌هایی مانند عقیم‌سازی یا زنده‌گیری مقاومت می‌کند؟ انکار کشتار سگ‌ها چه مشکلی حل می‌کند؟ حالا چنین کارهایی شاید از شهرداری که اتفاقات خارق‌العاده زیاد در آن می‌افتد بعید نباشد اما از نهاد علمی مانند دانشگاه بوعلی سینا که باید مرکزی برای ارائه راه‌حل‌های متمدنانه، خردمندانه و علمی باشد، قطعا بعید است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.