شهر آسفالتی یا شهر فرهنگی

چند درصد از شهروندان همدانی دغدغه فرهنگ و فرهنگ¬سازی را بیشتر از آسفالت معابر دارند؟

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

تصور کنید شهردار شهر برای دیدار از محله شما به منطقه تان آمده است. مطالبه شما از او چیست؟ اگرچه پاسخ به این سوال تا حد زیادی به هر منطقه و چالش­ها و کاستی­هایش مرتبط است اما عموما، اغلب افراد طرح و مطالبه موضوعات زیرساختی را به سایر موضوعات مانند مسائل فرهنگی ترجیح می­دهند. شهردار شهر همدان چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود مطالبه نخست اغلب مردم شهر همدان ترمیم آسفالت خیابان است. هرچند این موضوع بیانگر مشکل جدی در آسفالت معابر شهری است اما این سوال نیز در ذهن مطرح می­شود که اهمیت مسائل فرهنگی برای شهروندان همدان در درجه چندم است؟ چند درصد از شهروندان همدانی دغدغه فرهنگ و فرهنگ­سازی را بیشتر از آسفالت معابر دارند؟

آیدا شاکر
آیدا شاکر

شهر خسته‌کننده

شیدا جوان ۲۵ ساله همدانی ساکن یکی از مناطق مرکز شهر همدان است که با اشاره به این موضوع می­گوید: شهر همدان برای جوانان شهر خسته کننده‌ای است. اماکن تفریحی این شهر برای گذران اوقات فراغت ما خیلی محدود هستند البته خوشبختانه در سال­های اخیر شرایط خیلی بهتر شده است و مراکز تفریحی بیشتری در شهر افتتاح شده‌اند که جای امیدواری دارد اما هنوز هم خلا فرهنگسراها، گالری­ها و مراکز فرهنگی در شهری که ادعای تاریخ و فرهنگ دارد احساس می­شود. بنابراین اگر قرار باشد مطالبه ای از شهردار داشته باشم بدون شک احداث فرهنگسراهای با کیفیت در سطح شهر است و به نظرم بسیاری از شهروندان  به دلیل شرایط و مشغله‌های اقتصادی از اهمیت این موضوع غافل شده‌اند.

مطالبه حقوق اولیه

رضا کارمند ۴۵ ساله ساکن یکی از مناطق قدیمی شهر اما نظر دیگری دارد. او معتقد است: مسلما توجه به مسائل فرهنگی خیلی مهم است اما در نظر داشته باشید که بعضی خواسته‌ها و مطالبات به حقوق اولیه زندگی شهری ربط دارند که اگر فراهم نشوند شهروندان از توجه به سایر موضوعات باز می­مانند. فراهم‌سازی زیرساخت­های شهری از جمله آسفالت معابر این چنین هستند.

وی می­افزاید: تصور کنید از یک نفر بپرسید آب مهم­تر است یا موسیقی؟! خب مسلما نمی­شود گفت موسیقی مهم نیست اما آب حیاتی است. وقتی هنوز شهر با معضل آسفالت سازی روبه روست و بعضی معابر واقعا شرایط نامناسبی دارند معلوم است خواسته شهروندان به آسفالت تقلیل پیدا می­کند و به سایر مسائل نمی­رسد.

نقص در زیرساخت‌ها

زهرا بانوی خانه دار ۵۰ ساله ساکن شهرک فرهنگیان همدان نیز با لحن طنز بیان می­کند: به جایی رسیده‌ایم، همین که قطعی آب و برق نداشته باشیم و کوچه مان آسفالت باشد تا زمستان‌ها در گل فرونرویم برایمان کافی است، سایر مسائل پیشکش!

او در ادامه می­گوید: واقعیت این است که شهر همدان آسفالت نامناسبی دارد شاید همین مسئله باعث شده که درخواست اغلب مردم آسفالت‌سازی شود و به سایر مسائل توجه کمتری بشود اما حق با شماست و نسبت به مسائل فرهنگی از سوی همدانی­ها کم توجهی می­شود که البته علت مهم آن نقص در زیرساخت­ها خصوصا در شهرک­های اطراف همدان مثل مدنی و فرهنگیان است.

مشکلات فرهنگی

محمد جوان ۳۵ ساله ساکن محله پیشاهنگی همدان اظهار می­کند: توجه به مسائل فرهنگی اهمیت خود را در میان اغلب اقشار جامعه از دست داده است. همین موضوع سبب شده است که خیابان­هایی داشته باشیم که حتی اگر شهرداری هر ماه آن را آسفالت کند، هنوز پر از زباله رهگذران باشد.

وی با ارائه مثالی می­افزاید: مثلا اگر بلواری که از میدان پیشاهنگی به میدان عمار منتهی می­شود را نگاه کنید، متوجه می­شوید که سه الی ۴ باکس زباله به فاصله مناسب قرار داده شده اما باز هم بعضی افراد زباله خود را روی زمین می­ریزند. مشکلات فرهنگی نیازمند توجه خیلی بیشتری هستند زیرا برای رفع آن­ها به زمان و تلاش بیشتری نیاز است اما متاسفانه همه ما خود را بی نیاز از فراگیری فرهنگ و موضوعات فرهنگی می­دانیم بنابراین مطالبه مان به آسفالت و زیرساخت­ها محدود می­شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.