شهر بی جامه با طرح جامع!

ملزومات محیط زیستی طرح جامع شهری همدان

0

*مهرداد نهاوندچی

*کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست

  • لزوم همه جانبه بودن طرح جامع شهری همدان

چند وقتی است که صحبت از مطرح شدن طرح جامع شهری همدان است. طرحی که دارای ایرادات فراوانی است و تعدادی از اساتید دانشگاهی در نامه­ای این ایرادات را به صورت مکتوب ابراز داشته­اند. گفته می­شود این طرح قرار است تا پایان بهمن­ماه تصویب شود، بنابراین در این یادداشت بر آن هستیم ملزومات و نکات حوزه محیط زیست طرح جامع شهری همدان را مورد بررسی قرار دهیم. ملزوماتی که به نظر می­رسد آن چنان که بایسته و شایسته است در این طرح دیده نشده­اند.

مهرداد نهاوندچی
مهرداد نهاوندچی
  • لزوم تدوین شاخص های بومی شهر سبز پایدار

از منظر محیط زیست، کهن شهر همدان دارای جنبه­های منحصر به فرد فراوانی است که شاید بتوان به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره کرد. اما باید این نکته را در نظر داشت که همدان چند سالی است، طبق قراردادی به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام معرفی شده است. این قرارداد قرار است مورد تمدید قرار گیرد. این مهم خود، تدوین شاخص­های اختصاصی و بومی محیط زیستی شهر­های سبز را می­طلبد. در ادامه سرفصل­های مورد نیاز محیط زیستی طرح جامع شهر همدان را –که البته برخی در طرح تفصیلی نیز قرار می­گیرند- فهرست می­کنم:

  • لزوم تدوین طرح جامع محیط زیست (SOE[۱]): طرح جامع شهری که در بسیاری از کلان­شهرها به اجرا درآمده است، کلیت، اندوخته و وضعیت فعلی محیط زیست شهر را از نظر نوع خاک، پوشش گیاهی و سایر شاخص­ها به صورت کلی به دست می­دهد. این امر، مطالعات بعدی از جمله طرح جامع شهری و طرح تفصیلی تسهیل می­کند.
  • لزوم توجه به لکه­های سبز شهر به صورت پیوسته و شبکه­ای. این امر نیاز به مطالعات فضای سبز از منظر اکولوژی سیمای سرزمین (Landscape Ecology) دارد. در این میان دیدن و پیش‌بینی کاربری لکه­های سبز داخل شهر و مناطقی که قرار است در آینده به شهر الحاق شوند، ضروری است.
  • توجه به کاربری­های مختلف به صورت رشد هوشمند شهری و پیش بینی روند این کاربری‌ها از منظر رشد هوشمند شهری (Smart Growth). این امر می­تواند به برنامه‌ریزی دقیق کاربری­ها و کاهش مسافت، کاهش سوخت و افزایش مسیر­های پیاده محور کمک کند.
  • مدل‌سازی سمت و سوی توسعه شهری و برنامه‌ریزی محیط زیستی برای حفاظت هرچه بیشتر از این مناطق. جهت توسعه در این طرح شرق و شمال شرق شهر همدان لحاظ شده است. تصویب قوانین و برنامه­ریزی‌ها برای جلوگیری از حاشیه شدن این مناطق، خود می­تواند در حفظ محیط زیست آن نیز موثر باشد.
  • مدیریت ترافیک: از آن‌جایی که پل و زیرگذر در کشورهای پیشرفته منسوخ شده، طرح­های جایگزین از جمله افزایش عرض خیابان­ها به منظور افزایش حجم و ظرفیت می­تواند مزیت­های بهتری را برای مدیریت ترافیک و محیط زیست داشته باشد؛ چراکه پل و زیرگذر صرفا ترافیک را از نقطه­ای به نقطه دیگر منتقل می­کند. ضمن این‌که گسترش فضاهای پیاده محور در مناطق مختلف از جمله محورهای گردشگری همدان می­تواند حس مطلوبی را ایجاد کند.
  • حوزه اقتصادی: در این مورد نیز باید برنامه‌ریزی­هایی صورت گیرد تا با استفاده از حق نشر (آلاینده) بخشی از بودجه­های صدور مجوزها، به حفاظت از محیط زیست و طرح­های سبز اختصاص یابد. اجرای مدیریت سبز نیز مشمول تخفیف شود.
  • لزوم توجه به محله محوری: با احیای محله­های قدیمی و محله محوری، می­توان عدالت را در مناطق مختلف شهری تا حد زیادی برقرار کرد و بخشی از مدیریت محیط زیستی محلات را نیز به شورای محلات سپرد.
  • پیش‌بینی جمعیت در افق­های کوتاه، میان و بلند مدت با چند سناریوی مختلف (خوشبینانه، واقع بینانه و بدبینانه). جمعیت همواره در راس مشکلات محیط زیستی در دنیا ذکر می­شود. برنامه‌ریزی صحیح برای ابعاد مختلف آن می­تواند راهگشا باشد.
  • توجه به طرح­های بالادستی و سند آمایش سرزمین: قرار بوده که همدان شهری باشد با محوریت دانشگاهی، کشاورزی و پایلوت گردشگری، این محورها در برنامه‌ریزی کاربری­ها باید با نگاه محیط زیستی به خوبی دیده بشوند.
  • لزوم توجه به تامین آب خام شهری، مدیریت منابع آبی، رودخانه­ها، شبکه فاضلاب، قنوات و مسیل‌های شهری، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در این زمینه‌ها.
  • لزوم توجه به انرژی­های نو از جمله انرژی خورشیدی و بادی با توجه به قابلیت­های موجود.
  • توجه به جانمایی دقیق در مورد مناطقی که قرار است بلند مرتبه‌سازی قرار بگیرند. در این مهم دیدن گلباد و کریدورهای جابجایی هوا ضروری است.
  • توجه به مسئله تمرکززدایی از مناطق پرتراکم مرکزی شهر. برنامه‌ریزی در مورد ایجاد شهرک سلامت، شهرک شهرداری، انتقال کاربری­های اداری و مانند این به مناطق مطلوب در رینگ­های خارجی شهر، هم رضایتمندی شهروندی را بالا می­برد، هم موجب توسعه و گسترش هر چه بهتر شهر می­شود.
  • مکان­یابی پهنه­هایی برای کاربری تجاری در مناطق با قابلیت گسترش محورهای اقتاصدی و توسعه شهری همدان. به صورت مثال مناطقی برای هتل‌سازی که نزدیکی به فرودگاه و… را داشته باشند.
  • برنامه‌ریزی به منظور گردشگری پاک: گردشگری همدان بایستی هم ملزومات حفاظتی را رعایت کند، هم به شکلی باشد که بتواند آورده مناسبی برای شهر در برداشته باشد، موزه قنات قاسم آباد، نمونه بارزی از آن است و باید پهنه­ها و ابعاد مختلف این نوع از گردشگری نیز مشخص شوند.

 

  • لزوم مشارکت­های مردمی در تدوین طرح جامع

گفته می­شود، مشاور طرح جامع شهری همدان جلسات متعددی با شورای اسلامی شهر و دستگاه­های متعدد داشته است. پیشنهاد می­شود در جلسات بعدی به منظور ایجاد نگاه محیط زیستی در طرح، از اعضای متخصص سازمان­های مردم نهاد محیط زیستی نیز مشورت صورت بگیرد. حفاظت از فضاها و لکه‌های سبز شهری همدان که مثابه ریه­های همدان و همین‌طور حفاظت از کوهستان الوند که به مانند جامه شهر همدان هستند، امری ضروری است. مطمئن باشیم که اگر محیط زیست را در این طرح نبینیم، همدان شهری خواهد بود، بی جامه (بدون پوشش گیاهی) و بدون آب و هوای مطلوب. در این صورت همدان صرفا، شهری خواهد بود با پل و زیر گذر و خیابان و برج و … ؛ شهری بی روح و بی هویت که جذابیت چندانی برای گردشگران و همشهریان نخواهد داشت.

 

[۱] State Of Environmet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.