شکل ظاهر خبر می‌دهد از سر‌ّ درون

گفتگو با «بیژن غنچه‌پور» از داوران سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان

0

*فرزاد سپهر

*روزنامه‌نگار و مدرس معماری

یکی از داوران نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان گفت: هر کدام از مشاهیر همدان از شاعر و قاضی مترقی و پیشرو همچون عین‌القضات و یا باباطاهر به عنوان شاعری مردمی با دوبیتی‌هایی ماندگار، بخشی از روحیات مردم شهر را در تاریخ زندگی خود نهفته دارند و هنرمند مجسمه‌ساز با تبلور شخصیت او در ساخت سردیس می‌تواند آشنایی و یادآوری خوبی برای شهروندان امروز همدان بسازد.

فرزاد سپهر
فرزاد سپهر

به گزارش دبیرخانه نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان، «بیژن غنچه‌پور» با بیان خوشحالی از توجه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان به این رویداد هنری نسبت به تداوم برگزاری در دوره‌های بعدی ابراز امیدواری کرد و درباره هنرمندان حاضر در این رویداد توضیح داد: در مرحله نخست سمپوزیوم، هنرمندان شاخص با کارنامه‌های قابل قبول متقاضی شرکت در سمپوزیوم بودند و هنرمندان منتخب نیز با توجه به همین نکته برای ساخت سردیس‌های مشاهیر همدان برگزیده شدند. ترکیب هنرمندان حاضر شامل گروهی از مجسمه‌سازان پیشکسوت و جوان هیات داوری را برای ارائه آثار مطلوب امیدوار کرده است.

شاید دوست بدارید :

غنچه‌پور به عنوان یکی از هنرمندان مجسمه‌ساز که خود اهل همدان است، گفت: توجه به روحیات شخصیت مورد نظر برای ساخت سردیس و دوره زمانی زندگی او با خلاقیت مجسمه‌ساز اثری قابل اعتنا را خلق می‌کند.

مدرس رشته مجسمه‌سازی در دانشگاه تهران درباره شاخصه‌های ساخت سردیس گفت: بخشی از روحیه و احساس شخص در چهره او متبلور است. در مرحله بعد زبان بدن هست که مورد توجه قرار می‌گیرد. عنصر شباهت در مجسمه‌سازی شاخصه‌ای ایستا نیست بلکه عنصری پویاست. کیفیت چهره و زبان بدن مجسمه می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی مدنظر را برای ساخت سردیس نزد مخاطب نمایان کند.

غنچه‌پور افزود: برای دستیابی به دو شاخصه گفته شده توجه به زندگینامه، روحیات، خلق و خوی شخصیت و آثار مکتوب بجای مانده برای ساخت سردیس چهره مدنظر اهمیت بسزایی دارد.

داور سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان با تاکید بر ارائه توجیه طرح توسط برگزیدگان در مرحله نخست این رویداد هنری گفت: درخواست ما از هنرمندان برگزیده در مرحله نخست ارائه توجیه طرح است تا بتوانیم آگاهی مجسمه‌ساز را نسبت به سردیس ساخته شده مورد سنجش قرار دهیم. بخش پژوهش لازمه و پیش‌فرض ساخت مجسمه‌ است تا مجسمه‌ساز برای شخصیت‌سازی سردیس به شباهتی نزدیک به واقعیت برسد.

بیژن غنچه‌پور درباره مراحل پایانی انتخاب آثار گفت: در پایان مرحله نخست، ارائه ماکت برنامه‌ریزی شده است تا در نهایت با هنر و فن مجسمه‌ساز ساخت سردیس‌های مشاهیر همدان نهایی شود. هیات داوران سعی دارد با نهایت دقت مراحل بعدی کار شامل ساخت ماکت و سردیس نهایی را تا نتیجه‌بخشی مطلوب پیگیری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.