قرار نیست همه جاده‌ها را اتوبان کنیم

معاون امور عمرانی استاندار: جاده تویسرکان به همدان باید مطالعات زیست محیطی داشته باشد

فرزانه: طرح جامع به ساخت و ساز در باغات وارد نشده و نمی‌تواند وارد شود چون ماده ۱۴ یک قانون کشوری است و نمی‌توان در آن دست برد. اگر چنین اتفاقی در طرح جامع افتاد شما به من اعتراض کنید.

0

*حمیدرضا حق‌نظری

*روزنامه‌نگار

در شماره پیشین با «فرهاد فرزانه» معاون امور عمرانی استاندار همدان درباره مزایا و معایب طرح جامع صحبت کردیم و در این شماره درباره نگرانی‌های فعالان محیط زیست در خصوص تخریب تتمه باغات باقیمانده همدان زیر سایه طرح جامع و جاده موسوم به جاده برگشت گنجنامه صحبت کرده‌ایم. فرزانه به ما اطمینان می‌دهد که مطالعات زیست محیطی جاده تویسرکان به همدان باید انجام شود و اگر ساخت این جاده مشکلات محیط زیستی داشته باشد باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد. گفتگوی فرزانه در ادامه می‌آید.

حمیدرضا حق‌نظری-روزنامه‌نگار
حمیدرضا حق‌نظری-روزنامه‌نگار
  • در طرح جامع بر تفکیک باغات به قطعات دو هزار متری تأکید شده و در باغات پنج هزار متری تا ۴۵ درصد اجازه سطح اشتغال و در برخی اراضی مجوز ساخت و ساز تا چهار طبقه ارتفاع داده شده است. با این شرایط نمی‌توان به آینده باغات همدان امیدوار بود و تبدیل آن‌ها به فضای سبز نیز آن‌ها را از شرایط فعلی دور می‌کند. با این شرایط ته‌مانده باغات این شهر نیز نابود خواهد شد. با توجه به تجربه تلخ باغ بدیع‌الحکما آیا نمی‌توان فکری برای این موضوع کرد؟

پیشنهاد می‌کنم قانون ماده ۱۴ را به طور کامل مطالعه کنید. این قانون بر سطح اشتغال ۱۰ درصدی در باغات دو هزار متری تأکید دارد و در باغات پنج هزار متری این عدد به ۱۵ درصد می‌رسد و هر کس از این قانون تخدی کند، متخلف محسوب می‌شود و مرجع رسیدگی به آن کمیسیون ماده صد است. بنابراین شهرداری یا هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند فراتر از قانون ماده ۱۴ مصوبه بدهد. اما عمده باغات همدان خارج از محدوده است و مشمول قانون ماده ۱۴ نمی‌شود و داخل محدوده باغات زیادی باقی نمانده و تفکیک شده است. آن‌چه از باغات همدان مانده مربوط به داخل حریم شهر است که شامل قانون اتاق کارگری و تبصره جهاد کشاورزی می‌شوند.

  • یعنی طرح جامع نمی‌تواند در این زمینه وارد شود؟

وارد نشده و نمی‌تواند وارد شود چون ماده ۱۴ یک قانون کشوری است و نمی‌توان در آن دست برد. اگر چنین اتفاقی در طرح جامع افتاد شما به من اعتراض کنید.

فرهاد فرزانه
فرهاد فرزانه
  • ما نگران نابودشدن باقیمانده باغات همدان هستیم…

ما به شدت مراقب این باغات هستیم. انواع و اقسام پیشنهادات برای ساخت هتل، مراکز تجاری و دیگر مراکز در باغات بلوار ارم، گنجنامه و عباس آباد داریم اما در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنیم و امکان ندارد مجوز صادر کنیم.

  • مسئولان و شهروندان همدان همواره بر سر نحوه توسعه این شهر گردشگرپذیر با هم اختلاف نظر دارند. شهر ایده‌آل از نظر شما چه شهری است؟

من معتقدم شهر ایده‌آل شهری است که شهروندان در آن آسایش و آرامش داشته باشند و وقتی می‌گویم همدان باید به سمت انسان‌محوری برود یعنی ماشین باید در آن به حداقل برسد و روح انسانی را در آن شهر ببینیم و در این شرایط است که شهر آرام می‌شود. یک مجتمع مسکونی باید طوری ساخته شود که مادر با آرامش کودک خود را برای بازی به حیاط مجتمع بفرستد و نگران آسیب دیدن او نباشد. وقتی یک شهر، شهرک اداری داشته باشد، شهروندان مجبور نیستند برای کسب یک مجوز از شهرداری به نقاط مختلف شهر رفت و آمد کنند و شاهد این همه نابسامانی نخواهیم بود. در شهر پاک، سرانه فضای سبز کافی در آن دیده می‌شود. بافت مرکزی که بافت تاریخی همدان نیز هست، دیگر جای ساخت و ساز ندارد و در طرح جامع باید مناطقی که به شهر اضافه می‌شود بر طبق معیارهایی که گفتم طراحی شود.

  • جاده برگشت تویسرکان به همدان موسوم به جاده برگشت گنجنامه محل بحث و گفتگوی زیادی شده است. بر طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی این جاده تعریض خواهد شد و تا بالای عباس آباد امتداد خواهد داشت. این موضوع بارها در مرکز مطالعات شورای شهر بررسی شده و هربار کارشناسان با قاطعیت آن را رد کردند. پس چه اصراری به ساخت جاده‌ای است که الوند را نابود خواهد کرد؟

تعریض و بهسازی محور تویسرکان به گنجنامه جزو برنامه‌های سال‌های قبل بود اما نمی‌توانستیم بگوییم این محور از گنجنامه به حال خود رها شود و به همین دلیلی محور گنجنامه به همدان هم به ردیف بودجه اضافه شد. اما چگونگی اجرای آن به مطالعات محیط زیستی نیاز دارد و باید در این زمینه با مدیرکل راه و شهرسازی صحبت کنید و پیشنهادات خود را با او در میان بگذارید. قطعا اگر ساخت این جاده مشکلات محیط زیستی داشته باشد باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

  • پاسخ مدیرکل راه و شهرسازی این بود که: «کار من جاده‌سازی است و درباره بقیه موارد نمی‌توانم اظهارنظر کنم». در حالی که این جاده آن منطقه را دو نیم می‌کند و آسیب‌های محیط زیستی زیادی به دنبال خواهد داشت. حتی صحبت از چهارخطه‌کردن آن جاده است.

من هم معتقدم این پروژه باید مطالعات زیست محیطی داشته باشد. من معتقدم آن جاده باید بهسازی شود تا ایمن شود. قرار نیست همه جاده‌ها را اتوبان کنیم. خبری از چهارخطه بودن هم نیست و داشتن مطالعات محیط زیستی و پدافند غیرعامل هم جزو الزامات دریافت بودجه آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.