من خسته نشده‌ام

گفتگو با شهرام صمدی‌نیا به بهانه بازی در نمایش ملی

صمدی‌نیا این روزها مشغول بازی در نمایش «ملی» است که از ساعت ۱۸ امروز در تالار فجر به روی صحنه می‌رود. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

0

همدان‌نامه: «شهرام صمدی‌نیا» متولد شهریور ۵۳، دارای مدرک تحصیلی کاردانی مکانیک است. او تجربه بازی در نمایش‌های الف ب پ تنبل، روز قشنگ سارا، رنگ رنگ نقاشی، مرد فرنگی و سیاه رنگی، پرواز کاغذی، خورشید زیبا، ماجرای گلبهار، دیو سیاه، تنبل زیر درخت زردآلو، من و مادر بزرگه، لپ گلی، کنسرت قورباغه‌ها، فضاپیما، شهر بازی، افسانه بایبری، افسانه کولی، روایت خاکریز، قهوه قجری و نمایش‌های دیگر را داشته است. صمدی‌نیا این روزها مشغول بازی در نمایش «ملی» است که از ساعت ۱۸ امروز در تالار فجر به روی صحنه می‌رود. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

وضعیت تئاتر همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطار نمایش در شهر همدان سالیان سال است که بی‌وقفه در حال حرکت است؛ گاهی خیلی سریع و گاهی هم خیلی کند، اما در هر صورت توقف نکرده اما اگر بخواهم خیلی رک درباره‌ موقعیت فعلی وضعیت در همدان نظر بدهم باید بگویم که این روزها شاهد تولید چشمگیر نمایش هستیم اما متاسفانه در اکثر موارد بدون داشتن کیفیت لازم که البته این موضوع نه تنها باعث تاثیرگذاری منفی در سلیقه هنری فعالان این عرصه در بلندمدت می‌شود بلکه فکر می‌کنم به مرور باعث دلخوری مخاطبان این هنر والا که در اصل حامیان اصلی هنرمندان هستند نیز خواهد شد.

شاید خیلی از دوستان این نظر من را قبول نداشته باشند اما در کل اگر کمی همدلی و اتحاد را چاشنی کارهایمان بکنیم وضعیت خیلی بهتر خواهد شد، مخصوصا برای هنرجویان جدید که پرچمداران آینده هنر شهرمان خواهند بود .

از چه سالی وارد تئاتر شدید و نمایش ملی چندمین کار هنری شماست؟

زمان شروع فعالیت بنده در زمینه هنر نمایش بر می‌گردد به سال ۷۵ و بازی در نمایش الف ب پ تنبل به کارگردانی بهرام دوست قرین، البته از خیلی پیش‌تر یعنی از سال ۶۷ در زمینه هنر موسیقی فعالیت داشتم اما بعد از شروع کارم به عنوان بازیگر نمایش، کم کم فعالیت بنده در عرصه موسیقی کمرنگ‌تر شد. در مورد این‌که این کار چندمین فعالیت نمایش بنده است، شاید دور از ذهن به نظر برسد اما می‌دانم از آغاز فعالیتم تا همین الان به عشق مردم به روی صحنه رفته‌ام و هر آن‌چه موفقیت را که کسب کرده‌ام را مدیون محبت و تشویق مخاطبانم می‌دانم.

نمایش ملی‌ چندمین همکاری شما با سعید باغبانی است؟

شاید دوست بدارید :

سعید باغبانی از هنرمندان پیشکسوت هنر نمایش هستند که بنده افتخار همبازی بودن با ایشان را در چندین نمایش در گذشته داشته‌ام، اما این کار (نمایش ملی) در واقع دومین کاری است که به عنوان بازیگر برای نمایشی که کارگردانش ایشان هستند، به روی صحنه می‌روم. اولین نمایش قهوه قجری که البته در آن کار موفق به دریافت دیپلم افتخار بازیگری نقش اول مرد در جشنواره استانی شدم، بود که شکر خدا به خاطر کار خوب و جذابی که ارائه شد بسیار مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت و دومین کار هم نمایش ملی است که بنده یقین دارم که این نمایش می‌تواند به نحو احسن رضایت مخاطبین را جلب کند .

کار با آقای باغبانی برایتان چگونه است؟

کار کردن با ایشان و گروه هنرمندشان بی نهایت لذت‌بخش است، اگر بخواهم راحت‌تر توضیح بدهم باید بگویم در کاری که همه اتفاقات بر پایه علم و تجربه کارآمد، احترام به شخصیت فردی و هنری و درک متقابل برای تمام اعضا گروه و هدفمندی فعالیت باشد، کار لذت‌بخش خواهد بود که البته این برمی‌گردد به همان مدیریت صحیح و تجربه کارگردان و فعالیت یک تیم حرفه‌ای.

درباره‌ نمایش ملی که توضیح بدهید، از نقش خود راضی هستید؟ کار تا چه سطحی برایتان حرفه‌ای است؟

من یقین دارم نمایش ملی یک اثر هنری بی‌نظیر و به یاد ماندنی خواهد بود، هم برای مخاطبین و هم برای این گروه ارزشمند هنری، چون این کار بر اساس یکی از نوشته‌های زیبای خانم هنگامه مفید، کارگردانی دقیق و ظریف سعید باغبانی، بازی هنرمندان خوش ذوق و کاردان وحمایت یک تیم قوی پشتیبانی و تبلغاتی بی‌نظیر است که البته باید ذکر کنم که همراهی مخاطبین فهیم همدانی که حامیان همیشگی هنرمندان هستند نیز بزرگ‌ترین انگیزه شکل گیری این کار است .

بازی در شخصیت ملی برای من یک تجربه جدید بود، زنپوش بودن در این نقش، گویش شیرین شیرازی و …. شیرینی این نقش را برایم صد چندان کرد .

البته باید بگویم وقتی که نمایشنامه را خواندم تا چند روز متعجب بودم که چرا این نقش؟ چرا من؟ چرا باغبانی این نقش را برای من انتخاب کرد؟ و … اما بعد از مدتی که با شخصیت ملی خو گرفتم فهمیدم. این همان نقشی هست که بعد از سال‌ها فعالیت باعث می‌شود تا یک بار دیگر خودم را به خودم ثابت کنم و بگویم که من خسته نشده‌ام و هنوز با عشق، بر روی صحنه قدم خواهم گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.