موزه نهاوند تعطیل شد!

تخلیه تاریخ و فرهنگ نهاوند از ساختمان شهرداری

0

*سجاد سیف

*روزنامه‌نگار

بعد از تعطیلی سینمای نهاوند، این‌بار با قفل بی‌تدبیری مجموعه شهرداری و شورای شهر، تنها موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند نیز تعطیل شد.

با توجه به این‌که شهرستان نهاوند در زمینه آثار تاریخی و باستانی حرف بسیاری برای گفتن دارد و آثار مختلفی از دوره‌های تاریخی در این شهرستان کشف و جمع آوری شده است، همیشه قول‌هایی برای آماده کردن مکانی به عنوان موزه در این شهرستان از طرف مسئولان و متولیان داده شد اما این مهم هرگز محقق نشد.

تا جایی که پس از سال‌ها پیگیری مسئولان وقت، شورای شهر در دوره سوم ساختمانی را در مجموعه شهرداری نهاوند به موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند اختصاص داد و تفاهم‌نامه‌ای بین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری نهاوند برای برپایی موزه منعقد شد اما پس از ۷ سال در شورای فعلی (شورای پنجم) این تفاهم‌نامه ۱۵ ساله نقض و ساختمان موزه از میراث فرهنگی پس گرفته و کلیه اشیای تاریخی موزه نهاوند به همدان فرستاده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند در گفتگو با همدان‌نامه بیان می‌کند: موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند با عنوان موزه مشارکتی در شهرستان نهاوند در سال ۹۲ فعال شد که از زمان گشایش تاکنون مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفته است.

«محسن جانجان» می‌گوید: صبح سه‌شنبه ۴ آذرماه ۹۹ پس از ۲سال اصرار شورای شهر، اشیای تاریخی موزه بسته‌بندی و به مرکز استان منتقل شد و موزه شهر قدیمی نهاوند با اشیای دارای ۷هزار سال سابقه تاریخی، برای همیشه تعطیل شد.

 

وی می‌افزاید: شهرداری و شورای شهر نهاوند برای پس گرفتن مکان این موزه که متعلق به شورا بوده از میراث فرهنگی شکایت کرد و در نهایت موفق به حکم تخلیه موزه و انتقال آثار به همدان شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند بیان می‌کند: بیش از ۱۶۰ قطعه اشیای تاریخی و باستانی از دوره‌های مختلف که در شهرستان نهاوند کاوش شده، همچنین مجسمه مشاهیر و تابلوهای مناظر طبیعی و سراب های نهاوند در این موزه قرار داشت که متاسفانه همگی این آثار جمع آوری و به همدان منتقل شدند.

جانجان در ادامه می‌افزاید: ۲۷۰ میلیون تومان بابت کف‌سازی و مرمت فضای داخلی ساختمان، نصب دوربین و سیستم روشنایی و همچنین فعالیت سه نیرو به صورت شیفت شبانه‌روزی با حقوق و مزایا از اقدامات میراث فرهنگی برای نگهداری از مکان موزه در مجموعه شهرداری نهاوند است.

«امید جلالوند» رئیس شورای شهر نهاوند در پی انتشار خبر تعطیلی موزه نهاوند می‌گوید: بنده تعطیلی موزه را امروز از طریق رسانه‌ها مطلع شدم و از جزئیات این موضوع بی‌خبرم اما بر اساس قانون، شهرداری حق در اختیار قرار دادن املاک شهرداری به ادارات و نهادها را ندارد و تا جایی که مطلع هستم متولیان موزه هم به مفاد تفاهم نامه اداره میراث فرهنگی با شهرداری پایبند نبوده‌اند.

سه عضو دیگر شورای شهر نهاوند نیز از تعطیلی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند ابراز بی اطلاعی کردند.

امیدواریم شهرداری نهاوند در کنار توجه به مسائل عمرانی شهر به عنوان یک نهاد فرهنگی به جای تعطیلی موزه نهاوند به فکر ایجاد فرهنگسرا، سینما و اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.