*طاهره عسگری
*مدرس دانشگاه
ایران کشوری با امکانات و مزیتهای نسبی فراوان در بخش کشاورزی و دامپروری و صنایع مرتبط است و کسب مقامهای برتر در تولید و صادرات محصولات بخش کشاورزی و دامپروری و برخی محصولات زراعی و دامی و نظایر آن فرصتهای زیادی برای سرمایهگذاری در بخشهای مرتبط با کشاورزی ایجاد کرده است .در همین راستا استان همدان و شهرستانهای نه گانه آن نیز دارای فرصتهای زیادی در بخش کشاورزی و دامی برای سرمایهگذاری هستند که شاید کمتر به آنها توجه شده است.
شهرستانهای استان همدان را که بررسی میکنیم قابلیتهای فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد به طوری که با توجه به توسعه کشتهای گلخانهای، اصلاح الگوی کاشت و توجه به ظرفیتها فرصتهای خوبی برای سرمایهگذاران در این بخش فراهم میشود. ناگفته پیداست که تقویت صنایع تبدیلی یکی از بخشهای مورد توجه در فرآیند توسعه است و توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را موجب میشود.
شرکتهای دانشبنیان، امروزه بهعنوان یکی از عوامل محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشورها شناختهشدهاند. این شرکتها نیز همانند سایر کسبوکارها، برای اجرای طرحهای خود، نیاز به منابع مالی دارند. خطر بالای فعالیت این شرکتها موجب شده، تمایل تأمینکنندگان سرمایه به ارائه تسهیلات به آنها کاهش یابد. توانمندی در برقراری ارتباط، تجربه و خطرپذیری مدیران، حمایت سرمایهگذاران خطرپذیر و همچنین منابع اولیه با جذب سرمایهگذار خطرپذیر در شرکتهای دانشبنیان، ارتباطی معنیدار دارند. شرکتها در صورت نداشتن کفایت سرمایه اولیه و ضرورت جذب سرمایه به ویژه سرمایهگذاری خطرپذیر، باید این نکته را مدنظر قرار دهند که تجربه تیم مدیریتی و نیز توانمندی در برقراری ارتباطات مؤثر شرکت با دیگر شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر موفقیت ایشان خواهد بود. لذا پیشنهاد میشود، شرکتهای دانشبنیان، سرمایهگذاری مناسبی را برای غنیسازی توانمندی و قابلیت خود در برقراری ارتباطات بهکارگیرند. این قابلیتها شامل هماهنگی، مهارتهای ارتباطی، شناخت شرکا و ارتباطات داخلی میشود. در مجموع میتوان گفت، نحوه عملکرد مدیریت در شرکتهای دانشبنیان، مؤثرترین عامل در موفقیت یا شکست این شرکتها در اقتصاد پرتلاطم امروز خواهد بود. اما مسئله مهمی که در اینجا یعنی استان همدان مطرح میشود این است که استان ما به چه میزان در این حوزه موفق عمل کرده است یا بهتر است بگویم آیا بستر مناسبی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان در استان همدان مهیا شده است یا خیر ؟ آیا در زمینههای مختلفی چون گردشگری، کشاورزی ، دامداری و مانند این گامهای مؤثری برای کمک به تأسیس شرکتهای دانش بنیان بر داشته شده است تا افراد و نیروهای انسانی تحصیلکرده ما که تعدادشان کم هم نیست بتوانند برای ایجاد این شرکتها قدم بردارند و موفق شوند؟ از دید بنده یکی از بزرگترین مشکلاتی که در استان همدان و شهرستانهای تابع این استان برای عرضه محصولاتشان وجود دارد نبود برند است که فکر میکنم این مشکل با به وجود آمدن شرکتهای دانش بنیان در این زمینهها میتواند بسیار کمرنگ شود تا جایی که این روند نزولی و فرسایشی برای فروش محصولاتی که نمونههای آنها را در هیج مکانی از دنیا نمیتوان دید به روندی صعودی و پیشرفت اقتصادی تبدیل شود.
به گفته مشاورین برندسازی: «درست است که برای باقی ماندن در فضای رقابتی، باید با به کارگیری بازاریابی و فروش، منطق و ذهن مشتری را هدف گرفت، اما برای زنده ماندن کسب و کار، باید قلب مشتری را هدف قرار داد و این وظیفه، معمولاً بر روی دوش طرح جامع برندسازی شرکت قرار دارد». برند هر کسب و کاری میتواند، به مهمترین و با ارزش ترین دارایی آن کسب و کار تبدیل شود و تجهیزات، ماشین آلات و سایر داراییهای مرسوم، در درجه دوم اهمیت قرار گیرد. باید توجه داشت که هر مزیت رقابتی برای هر کسب و کاری با کمی دانش فنی و مقداری پشتکار از سوی رقبای دیگر قابل کپی برداری است، اما برندسازی، مصون از اینگونه اتفاقات است .با توجه به این تعاریف میتوان به این نتیجه گیری رسید که برای ایجاد برند که در دنیای امروز حرف اول را درکسب و کارها میزند بهترین راه حل همان شرکتهای دانش بنیان هستند که میتوانند به پیشرفت و توسعه اقتصادی کمک بسزایی کنند اما متأسفانه در استان همدان توجه زیادی به این شرکتها و یاری کردن افرادی که به دنبال ایجاد شرکتهای دانش بنیان در استان هستند، نمیشود که این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که پرداختن به رفع آن میتواند در امر بهبود سرمایهگذاری در استان همدان کمک بسزایی باشد.