پل‌سازی؛ تنها هنر مدیران شهر همدان

روند طولانی ساخت پل‌های شهر، شهروندان را کلافه کرده است

معاون عمرانی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان: افزایش نامتعارف و نامعقول مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات، میلگرد، بتن، سیمان و نیروی انسانی سبب شد تخصیص به موقع اعتبار پروژه پل فرهنگیان توسط شهرداری با مشکل مواجه شود

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

بازار احداث زیرگذر و روگذر در شهر همدان طی سال­های اخیر داغ بوده است. بسیاری از این پل­ها برای روان­سازی ترافیک شهری به تازگی تاسیس شده اند. اما مراحل احداث هریک از این سازه های مدرن شهری برای شهروندان کم هزینه نبوده است. از ترافیک به علت ساخت و ساز گرفته تا مسیرهای جایگزین طولانی، همه وقتی دشوارتر می­شود که روند احداث این پل­ها طویل و زمان­بر می­شود و بسیاری افراد را با این سوال مواجه می­کند که در ازای این همه سختی، مزایای تاسیس این پل­ها چیست؟

آیدا شاکر
آیدا شاکر

عمل به قانون

«عزیزالله یوسفی» معاون عمرانی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص لزوم احداث این سازه­ها بیان می­کند: تمامی سازه‌های شهری، از جمله تقاطع­های غیرهمسطح (پل­های زیرگذر و روگذر) براساس طرح تفصیلی مصوب که به تایید شورای عالی معماری و شهرداری کشور رسیده است، اجرایی می­شود. در شهر همدان نیز با حدود ۵هزار و ۷۰۰ هکتار محدوده شهری، بیش از ۱۱۴ هکتار معبر شریانی اصلی و فرعی وجود دارد که با استناد بر اسناد بالادستی طرح جامع شهری، طرح تفصیلی شهری و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری ما موظف هستیم براساس دستورالعمل­ها و قوانین ترافیکی، سطوحی را تعریف و تقاطع­هایی را احداث کنیم پس در حقیقت مبنای عمل ما در احداث این سازه‌ها پشتوانه علمی و اسناد بالادستی هستند.

مصائب پل فرهنگیان

وی با اشاره به پروژه روگذر فرهنگیان که در حال حاضر در مرحله احداث است، می­گوید: قرارداد احداث پل فرهنگیان با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اوایل سال ۱۳۹۸ به مدت ۱۵ ماه کاری، با پیمانکار مربوطه منعقد شد و در حال حاضر پیمانکار مجموعه با پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد مشغول به کار و ادامه احداث این پروژه است. در واقع پیمانکار حدود ۲۰ درصد از برنامه زمان­بندی معین شده در ابتدای قرارداد عقب مانده است.

یوسفی ضمن برشماری دلایل این تاخیر و عقب افتادگی پروژه روگذر فرهنگیان تصریح می­کند: افزایش نامتعارف و نامعقول مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات، میلگرد، بتن، سیمان و نیروی انسانی سبب شد تخصیص به موقع اعتبار این پروژه توسط شهرداری با مشکل مواجه شود زیرا تامین بودجه تمامی پروژه‌های شهری از منابع داخلی شهرداری صورت می­گیرد و افزایش لحظه‌ای نرخ مصالح مشکلاتی را در این زمینه فراهم کرده است و همچنین فراگیری اپیدمی کرونا که سبب شد کارگاه‌های ساختمانی ما از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری تعطیل شوند، از عوامل مهم این تاخیر ۲۰ درصدی از مدت قرارداد شده است اما در هر حال مدیریت شهری، شورای شهر و شهردار مصمم هستند که این پل در قالب برنامه پیش‌بینی‌شده به اتمام برسد.

عزیزالله یوسفی
عزیزالله یوسفی

راه دسترسی دور و دراز

معاون عمرانی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان همچنین در خصوص نحوه انتخاب راه دسترسی جایگزین برای همشهریان در طی روند احداث پل فرهنگیان، اظهار می­کند: از آن‌جایی که این محور در حقیقت کریدور مواصلاتی مرکز کشور به غرب کشور و از دیگر سو محل ارتباط جنوب کشور به غرب کشور است، موظف به ارائه راه دسترسی موقت به مسافران هستیم و همچنین برای ورودی شهرک فرهنگیان نیز موظفیم راه دسترسی موقت تا پایان روند پروژه تعیین کنیم. به این منظور گزینه‌های متعددی برای راه جایگزین موقت در کارگروه کارشناسی ترافیک فرمانداری و شورای هماهنگی ترافیک استان در استانداری ارائه و بررسی شد که در نهایت منجر به انتخاب راه دسترسی فعلی شد، لازم به ذکر است طرح اولیه ورودی موقت فرهنگیان به دنبال مخالفت پلیس راهور بهیک طرح ثانویه تبدیل شد که تصویب این طرح سبب افزایش ۵ الی ۵.۵ کیلومتری مسافت سفر شد و به دنبال ایجاد نارضایتی شهروندان از این مسیر، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و پلیس راهور مجددا این طرح را بررسی و بازبینی کردند تا مسیر موقت ایمن دیگری در جهت رفاه حال شهروندان و ساکنین شهرک فرهنگیان ارائه کنند. در نتیجه در حال حاضر مسیر جدیدی یه صورت ۴۸ ساعت آزمایشی اعلام شده است تا در صورت موفقیت و موافقت پلیس راهور، جایگزین مسیر قبلی شود.

یوسفی ضمن برآورد زمان اتمام پروژه پل فرهنگیان، می­افزاید: امیدوار هستیم با عملیات ساخت و ساز و بتن‌ریزی در ماه­های کاری باقی مانده در سال جاری، طی سال آینده این پل را به بهره‌برداری برسانیم، متاسفانه به علت شرایط جغرافیایی همدان تنها چندماه کاری محدود در سال جاری باقی مانده و موانع اعتباری موجود نیز کار ما را به مخاطره انداخته است اما امیدواریم پیمانکار پروژه به دنبال تزریق اعتبارات لازم، عقب ماندگی را جبران کند تا به یاری خداوند سال آینده این پل را به بهره‌برداری برسانیم.

درمان درد ترافیک

یوسفی در ادامه با اشاره به چگونگی رفع معضلات ترافیکی با احداث روگذرها و زیرگذرهای شهر بیان می­کند: نباید ترافیک را به صورت نقطه ای بررسی کنیم. ترافیک باید در یک مسیر و امتداد با ابتدا و انتهای مشخص بررسی شود. ما با احداث پل­های زیرگذر و روگذر امکان تردد سریع­تر و ایمن­تر در مسیر را برای خودروها فراهم می­کنیم. به هرحال در شهر همدان به علت موقعیت تاریخی آن ممکن است ابتدا و انتهای مسیر به میدانی تاریخی مثل بوعلی سینا برسد که ناخواسته سبب ایجاد گره ترافیکی شود اما ما با ایجاد تقاطع، پل، چراغ­های راهنمایی و مانند این به روان­سازی و ایمن­سازی مسیر منتهی به این مقصدها بهره می­گیریم.

راه‌اندازی قطار شهری

وی می­افزاید: همچنین درصدد هستیم با تصویب مطالعات ماده ۲۳ قطار شهری یا تراموا را در خطوط شهری همدان به کار بگیریم که این کار تحول شگرفی را در خطوط شهری ما ایجاد خواهد کرد زیرا تراموا علاوه بر جذب گردشگر قادر است خطرات ناشی از سفرهای درون شهری را کاهش دهد و سبب افزایش سرویس­دهی حمل و نقل عمومی شهر شود.

یوسفی در ادامه بحث طولانی بودن روند احداث پروژه‌های عمرانی شهر به ویژه پل­ها، معتقد است: ما نیز با این انتقاد که روند شروع تا پایان ساخت پل­ها در شهر همدان بسیار زمان­بر است، موافق هستیم. خصوصا در سال­های اخیر یکی از مهم­ترین دلایل کندی این روند افزایش نامتعارف قیمت­ها بوده است که شهرداری را به عنوان یک نهاد غیردولتی که ملزم به درآمدزایی و هزینه براساس درآمدهای داخلی خود است، با مشکل مواجه کرده است. در همین راستا پروژه کنارگذر غربی نیز با ۲۸ کیلومتر مسیر در انتظار تامین منابع برای اتمام احداث و بهره‌برداری است که با بهره‌برداری این پروژه کمک بزرگی به بهبود وضعیت ترافیک شهر خواهد شد.

معاون عمرانی حمل و نقل شهری شهرداری در انتها تصریح می­کند: به نوبه خود از تمامی مردم شریف همدان سپاس­گزار هستم که با صبر و تحمل و اشرافی که به پروژه های شهری دارند به ما در اجرای آن­ها یاری می‌رسانند و بابت کاستی­های موجود عذرخواهی می­کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.