کیفیت یادگیری؛ پیش شرط حقوقِ کودک

0

 

*بخش چهارم

*یلدا خاکباز

*تسهیلگر حوزه کودک

کیفیت محیط یادگیری از جمله حقوق کودک محسوب می‌شود که با میزان برخورداری دانش آموزان از آزادی بیان و اندیشه، رابطه مستقیم دارد. کاربرد شکل‌ها و تکنیک‌های رایج در وضعیت‌های گوناگون گفتگو به ویژه تکنیک‌هایی که با هدف آموزش به کار گرفته می‌شود، به ترویج آزادی بیان و اندیشه کمک می‌کند.

فعالیت‌های گوناگونی به کودکان امکان آزادی بیان می‌دهد و باید منجر به پیشرفتی روشن در ارتباط های گفتاری و بیان آزادانه‌تر نگرش‌ها و دیدگاه‌های شخصی شود. آموزگار باید با توجه به پیشرفت دانش آموزان، فعالیت‌های آنان را هدایت کند. هر چند در این بین منابع و زیرساخت‌های محیط آموزشی از منطقه و موقعیت جغرافیایی به موقعیت جغرافیایی دیگر، متفاوت است و همین مسئله بر کیفیت محیط یادگیری مطلوب تاثیر می‌گذارد.

در گسترش راهبردهایی که دانش آموزان را به آزادی بیان و اندیشه تشویق می‌کند لازم به دانستن است که آزادی بیان بدون فرصت سخن گفتن بی‌معناست و آزادی بیان بدون وجود فرد آزادی که این حق را به کار گیرد معنایی ندارد. بنیان آزادی بیان را رشد گفتگو و مشارکت، در مدرسه و یا بهتر است با تعریف جدیدتر به واسطه پاندمی کرونا که تعاریف و نقش‌ها را تا حدودی، متفاوت کرده است محیط آموزش خانواده و رسانه پی‌ریزی می‌کند.

یکی از راه‌های تقویت آزادی بیان، گفتگوی آزاد است که می‌تواند شامل انتخاب موضوع و تغییر در «سمت‌وسوی گفتگوها » باشد. از دیگر روش‌های بالابردن کیفیت محیط یادگیری می‌توان به بارش فکری، نمایش، داستان‌گویی، صندوق پیشنهادها و یا تبادل دیدگاه بین کودکان نام برد که هریک از این تکنیک‌ها یادگیری نظم در گوش فرا دادن، همکاری، پذیرش و نیاز به چاره جویی را بهبود می‌بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.