یگان حفاظت انتظامی شهرداری همدان راه اندازی می‌شود

پس 15 ماه تلاش و پیگیری اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری اتفاق افتاد

0

با توجه به پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته طی ماه‌های گذشته توسط اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان، جلسه‌ای با موضوع تشکیل یگان حفاظت شهرداری همدان با حضور نمایندگان ناجا و رئیس پلیس پیشگیری استان همدان، شهردار همدان، معاونین  خدمات شهری، مالی و اقتصادی، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری، مدیریت حراست و مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان در دفتر شهردار همدان برگزار شد.

اهمیت امنیت اجتماعی و انضباط شهری

در آغاز جلسه شهردار همدان ضمن خیرمقدم به حاضرین در جلسه بیان کرد: حفظ حقوق شهروندی، امنیت اجتماعی و انضباط شهری نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و عزم همگانی است که این امر با توجه به همکاری بین شهرداری و نیروی انتظامی همدان و تعامل بسیار بالای این دو نهاد منجر به راه اندازی این یگان در همدان به عنوان اولین شهر در کشور خواهد شد و باید از بانیان این امر تشکر کرد.

وی افزود : با توجه به این‌که هدف نیروی انتظامی، توسعه و ارتقای امنیت است و تقویت امنیت حاصل یک رفتار جمعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است به همین منظور اجرای این طرح قطعا در حفظ آرامش و صیانت از حقوق شهروندان و پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی در بسیاری از نقاط شهر کمک شایانی کرده و برای پلیش پیشگیری نیز اقدامات این یگان حائز اهمیت است.

حمایت نیروی انتظامی

سرهنگ «حسن نژاد» به عنوان فرمانده یگان حفاظت اماکن و شخصیت‌های ناجا ضمن تبریک به شهردار همدان برای پیگیری و راه اندازی این یگان با توجه به اهمیت تقویت مسئولیت اجتماعی گفت: یگان حفاظت شهرداری با نبوغ، فکر و تدبیر شهردار همدان شکل خواهد گرفت و نیروی انتظامی نیز تقویت و ساماندهی این یگان را پشتیبانی و حمایت خواهد کرد.

وی در همین راستا اظهار کرد: همدان به عنوان شهر پایلوت در کشور پس از تهران انتخاب و موافقت لازم از ستاد مشترک نیروهای مسلح و ناجا و وزارت کشور برای شهر همدان اخذ شد و پس از بررسی جلسه نهایی و تنظیم صورت‌جلسه به زودی شاهد تشکیل و راه اندازی این یگان در شهرداری همدان و به ویژه در اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان خواهیم بود.

سرهنگ حسن نژاد در ادامه به بیان وظایف این یگان پرداخت و اظهار کرد: تعامل و همکاری خوب شهرداری همدان و فرماندهی انتظامی استان همدان باعث شد در آینده نزدیک یگان حفاظت راه اندازی خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از شهردار همدان و مجموعه شهرداری به خاطر آغاز همکاری و تشکیل یگان حفاظت شهرداری تاکید کرد: با توجه به پیشینه پلیس در همکاری با ارگان‌های مختلف همچون یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی، یگان حفاظت محیط زیست، یگان حفاظت قوه قضاییه، یگان حفاظت اداره کل راه و ترابری و مانند این با اقتدار برای تامین نظم و انضباط شهروندان به طور شبانه روزی در کنار شهرداری همدان حضور خواهد داشت.

۳۸ نیرو

در ادامه «وحید علی‌ضمیر» معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: در حال حاضر طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد تعاون ناجا و اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری منعقد شده تعداد ۳۸ نفر از عوامل محترم  انتظامی و راهور در این اداره مشغول همکاری با یگان‌های مختلف عملیاتی این مدیریت بوده که پس راه اندازی یگان حفاظت کلیه عوامل در اختیار آن قرار گرفته و به صورت منسجم زیر نظر فرمانده این یگان مشغول به انجام وظیفه خواهند بود.

وی با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخصه‌های توسعه امنیت و انضباط اخلاقی در جامعه است، اظهار کرد: یگان حفاظت شهرداری با اراده‌ای محکم و در راستای توسعه آسایش، آرامش و امنیت شهروندان همدانی شکل خواهد گرفت. از طرفی با توجه به ورود شهرداری در بحث رفع تهدیدهای حوزه انسانی، زیستی، امور عمرانی و ساخت و سازها و خدماتی رفاهی شهروندان در شهر، یگان حفاظت نیز در کنار شهرداری فعالیت خود را شروع و با اقتدار کامل برای ایجاد  انضباط شهری تلاش خواهد کرد.

اقدام پیشگیرانه

«محمدعلی گلشن» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری نیز در این جلسه اظهار کرد: تشکیل یگان حفاظت انتظامی اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری یکی از اقدامات زیرساختی بود که طی ماه‌ها برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات متعدد پیگیری و امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم.

وی افزود: یگان حفاظت انتظامی یک ابزار بازدارنده و یک نیروی ناظر همراه با قدرت قضایی و پشتوانه قانونی است. گلشن همچنین با اشاره به ضرورت تشکیل این یگان گفت: اقدامات این یگان می‌تواند پیشگیرانه قبل از انجام و اتمام تخلف باشد و می‌تواند تخلف را در ابتدا مهار کرده و از بروز هرگونه نارضایتی اجتماعی جلوگیری کند.

گلشن با بیان این‌که وظایف ذاتی این یگان در حوزه‌های کنترل ساخت و سازها، رفع سد معبر و انضباط شهری و نگهداری و محافظت از وسایل شهروندان در این اداره می‌تواند در حوزه وظایف این یگان تعریف شود و قابلیت راهگشایی بسیاری از معضلات و مشکلات جلوگیری کند، توضیح داد: در خصوص اهداف این یگان می‌توان تحقق امنیت، آرامش و انضباط اجتماعی و شهری را برشمرد.

کنترل بزه‌های اجتماعی

در انتهای جلسه «سرهنگ مهرآذین» رئیس پلیس پیشگیری استان همدان ضمن قدردانی از شهردار همدان، معاون خدمات شهری و معاونین مالی و اقتصادی و برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و همچنین مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای پیگیری و به نتیجه رساندن این یگان گفت: با توجه به این‌که همکاری بین شهرداری و نیروی انتظامی در سنوات گذشته اثر مثبتی بر اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت شهری و مقوله امنیت داشته تشکیل یگان حفاظت مستقر در  شهرداری و به ویژه اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری قطع به یقین در پیشگیری بسیاری از جرائم و تخلفات حوزه مدیریت شهری موثر خواهد بود که در نتیجه کاهش این تخلفات به میزان قابل توجهی در کنترل بزه‌های اجتماعی مثمر ثمر خواهد بود.

لازم به ذکر است مقرر شد در هفته آتی مدیران شهرداری همدان بازدیدی از شهرداری تهران و یگان حفاظت انتظامی آن داشته باشند تا به زودی این یگان برای اولین بار در کشور پس از شهرداری تهران راه اندازی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.