آزادسازی رودخانه‌ها و نقش فعالان مدنی

2

*حسین زندی

*سردبیر

در گذشته رودخانه‌های حاشیه و درون شهر همدان به عنوان ریه‌های شهر همدان به شمار می‌آمدند و در کنار ده‌هاقنات، فضای سبز این شهر را زنده نگه می‌داشتند. اما در طول دهه‌های گذشته، بیشتر رودخانه‌ها دچار تخریب و آسیب شدند و در نتیجه فضای سبز شهر نیز دچار آسیب شد.

شاید دوست بدارید :

در این سال‌ها، رودخانه‌های بیرون شهر توسط باغداران به باغ‌ها الحاق شده و روز به روز از عرض آن‌ها کاسته شده است یا تغییر مسیر یافته‌اند. بخش دیگری نیز با ساخت و سازهای داخل شهر پر شده و از بین رفته یا به همراه قنات‌ها به فاضلاب های شهری پیوسته است.

به هر روی این روزها رودخانه‌های فعالی در داخل شهر دیده نمی‌شود و در خارج از شهر رودها در اختیار زمین‌خواران و باغداران قرار گرفته است اما فراموش نکنیم طیعت کار خود را می‌کند و رودخانه نیز راه خود را می‌رود و بعید نیست آن‌چه در سال‌های گذشته در دروازه قرآن شیراز و رودخانه قم اتفاق افتاد و سیل مسیر خود را بار دیگر گشود و همراه خود بسیاری از مردم را بی‌خانمان کرد این بار در همدان اتفاق بیفتد.

به هر حال رودخواری یکی از دردهای طبیعت همدان است که از سوی بساز بفروش‌ها و  باغداران به صورت گسترده صورت گرفته است اما در هفته‌ها و روزهای اخیر اتفاق خوبی افتاده و اخبار مثبتی در این زمینه منتشر شده است. مسئولان ارشد استانی و شهری از جمله دادستان، شهرداری و اعضای شورای شهر برای آزادسازی یکی از رودخانه‌های دامنه الوند یعنی رودخانه گنجنامه برنامه‌ای تدارک دیده‌اند و اقدامات اولیه نیز صورت گرفته است. در واقع با این اقدام، رودخانه‌ها به عنوان فضا و اراضی عمومی که همه مردم از آن بهره‌مند هستند بار دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این اتفاق مبارکی است که اراده مسئولان برای بازگرداندن رودخانه‌ها به مالکان اصلی یعنی مردم رقم می‌خورد اما وظیفه فعالان مدنی و دوستداران محیط زیست این است که این بار  مدیران استان و شهر را به دو دلیل همراهی کنند؛ یکی این‌که وقتی تلاشی  به نفع عموم جامعه است باید حمایت کرد و دیگر این‌که در کنار حمایت از دست اندرکاران چنین برنامه‌ای با چند و چون ماجرا نیز آشنا شوند و تلاش کنند این فضاها پس از آزاد سازی به محل تجمیع زباله بدل نشود، چراکه ث بیشتر رودخانه‌هایی که هنوز دست باغداران با آن‌ها نرسیده و در اختیار عموم مردم است، تبدیل به محل تجمیع زباله شده است.

این همراهی می‌تواند آموزش و آمادگی افکار عمومی را برای پذیرش این اتفاق رقم بزند.

2 نظرات
  1. محمد جواد ثابتیان می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید

    همان طور که در متن مقاله فرمودید فعالان و دوستداران محیط زیست باید این کارزار را حمایت کنند. اما چگونه ؟؟ آیا هفته نامه شما می تواند این امکان را فراهم کند که دوستداران و فعالان محیط زیست در محفلی جمع و نظر ها و طرح هایشان را در رابطه با این پروژه بدهند ؟ اگر این اتفاق بیفتد زمینه مناسبی ایجاد می شود برای همفکری علاقه مندان همدانی که دیدگا ها و طرح هایشان در رابطه با این پروژه آزاد سازی رودخانه از طریق هفته نامه شما به دست مسئولان و طراحان برسانند تا شاید این نظر ها در طرح های آتی طراحان و مسئولان کارساز باشد . با تشکر

    1. دبیر تحریریه می گوید

      سلام. این موضوع رو با سردبیر نشریه در میان خواهیم گذاشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.