از هگمتانه تا همدان ثبت جهانی می‌شود/ بافت مرکزی همدان باید دست‌نخورده بماند

معاون وزیر میراث فرهنگی در گفتگو با همدان‌نامه مطرح کرد:

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نهایی شدن و ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه در ماه‌های آینده خبر داد و تأکید کرد: بافت تاریخی میدان همدان باید دست نخورده بماند در غیر این صورت مسئولان همدان موظف به برخورد با تخلفات احتمالی و گزارش آن به وزارت میراث فرهنگی هستند.

«محمدحسن طالبیان» افزود: در یک سفر یک روزه از تپه تاریخی هگمتانه بازدید کردم و در جلسه با همکاران به نتایج خوبی رسیدیم. تلاش خواهیم کرد بافت تاریخی که از تپه هگمتانه آغاز می‌شود و بازار و میدان را در برمی‌گیرد را به عنوان یک منظر شهری به ثبت جهانی برسانیم. این مجموعه باید به صورت کارشناسی‌شده ساماندهی شود و امیدوارم تا ماه آینده بتوانیم هم برای پرونده ثبت جهانی و هم برای انجام کار میدانی نتایج مثبتی بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت‌وساز در میدان مرکزی همدان شنیده می‌شود، و این مانع ثبت جهانی این مجموعه خواهد شد، توضیح داد: با این منطقه باید طبق ضوابط میراث فرهنگی برخورد شود و اگر اتفاقی مغایر با این ضوابط در میدان مرکزی همدان بیفتد، برخورد خواهیم کرد. من تا به حال چیزی متوجه نشده‌ام اما اگر چیزی هست مسئولان همدان باید گزارش دهند و با آن برخورد کنند.

طالبیان درباره اینکه شما در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته بودید، اگر مسئولان همدان همکاری کنند، این پرونده به نتیجه خواهد رسید، مگر مسئولان همدان می‌توانند در این زمینه با شما همکاری نکنند، توضیح داد: مسئولان همدان باید این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و اگر دستگاهی ما را کمک نکند، عقب خواهیم افتاد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده را آماده و به سازمان یونسکو ارسال کنیم. اطلاعات ما در این زمینه باید کامل و مرتب شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.