استفاده از یک لنست برای ۴ بیمار در بیمارستان بعثت

این اتفاق توسط کارکنان بیمارستان بعثت تایید شده اما مدیر بیمارستان آن را تکذیب می‌کند

در طول این سال‌ها هر بار رسانه‌ها به نحوه عملکرد کارکنان بیمارستان بعثت اعتراض کرده‌اند یا اشتباهاتی که در این بیمارستان رخ می‌دهد را انعکاس داده‌اند فقط با چند جمله تکراری از سوی مسئولان این بیمارستان مواجه شده‌اند؛ «تکذیب می‌کنم»، «شایعه است» و یا «این خبر تشویش اذهان عمومی است».

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

در طول این سال‌ها هر بار رسانه‌ها به نحوه عملکرد کارکنان بیمارستان بعثت اعتراض کرده‌اند یا اشتباهاتی که در این بیمارستان رخ می‌دهد را انعکاس داده‌اند فقط با چند جمله تکراری از سوی مسئولان این بیمارستان مواجه شده‌اند؛ «تکذیب می‌کنم»، «شایعه است» و یا «این خبر تشویش اذهان عمومی است». مسئولان این بیمارستان هیچوقت نخواسته‌اند بپذیرند که رسانه‌هایی که اقدام به انتشار چنین اخباری می‌کنند به اندازه خودشان در کارشان حرفه‌ای هستند و حتما آن‌قدر مستندات دارند که لازم نباشد به بی‌سوادی یا دروغگویی متهم شوند. حداقل این‌که «تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها». بنابراین حتما در این بیمارستان خبری هست که ان‌قدر به عملکرد آن و کارکنانش انتقاد می‌شود.

تقریبا دو هفته پیش از طریق تعدادی از بیمارانی که در بیمارستان بعثت بستری بودند و در ادامه تعدادی از کارکنان این بیمارستان متوجه شدیم در بخش ترومای ۲ این بیمارستان یکی از کارکنان در اتفاقی عجیب اقدام به استفاده از یک لنست برای تست قند خون ۴ بیمار کرده است.

صحبت‌های همراه یکی از بیماران

همراه یکی از بیماران که با این موضوع درگیر بوده به همدان‌نامه می‌گوید: آن شب دخترم در بیمارستان بعثت بستری بود و همسرم به عنوان همراه کنار او حضور داشت. وقتی نیروی بیمارستان بعثت برای گرفتن تست قند خون بالای سر دخترم حاضر می‌شود، همسرم متوجه باز بودن بسته لنست می‌شود و به این مسئله اعتراض می‌کند اما آن شخص منکر این موضوع می‌شود و می‌گوید نه الان بسته را باز کردم.

وی ادامه می‌دهد: صبح روز بعد که همان شخص برای گرفتن تست قند خون بالای سر دخترم حاضر می‌شود، دوباره این اتفاق تکرار می‌شود و نیروی بیمارستان بعثت به همسرم می‌گوید: «نگران نباش، ما می‌توانیم از هر لنست برای چند نفر استفاده کنیم و نفرات قبلی که این لنست را برای آن‌ها استفاده کرده‌ام ایدز ندارند». اما وقتی همسرم به شدت معترض می‌شود، آن شخص دستپاچه می‌‌شود و لنست را عوض می‌کند.

این شهروند توضیح می‌دهد: اما همسرم به خاطر اطلاعات پزشکی که داشته متوجه خطر این اتفاق بوده و موضوع را به پزشک بخش اطلاع می‌دهد و او هم می‌گوید باید موضوع را پیگیری کنیم و گزارش این اتفاق در دفتر سرپرستاری ثبت می‌شود. از هر ۴ نفری که این لنست به صورت مشترک برای آن‌ها استفاده شده بود، آزمایشات لازم گرفته می‌شود. به این بیماران اعلام می‌شود که آزمایشات مشکلی نداشته و نگران نباشند در حالی‌که نتیجه آزمایش بیماری مانند ایدز همان موقع مشخص نمی‌شود و چند ماه زمان می‌برد.

وی می‌افزاید: ما شکایتی نکردیم اما گزارش در دفتر سرپرستاری ثبت شد و قرار بر پیگیری مسئولان بیمارستان بود. کادر پرستاری معتقد بودند امکان رخ‌دادن چنین اتفاقی وجود ندارد اما شخصی که این کار را انجام داده بود به این موضوع اعتراف کرد و همین باعث پیگیری پزشک بخش شد. ما می‌خواهیم این موضوع پیگیری شود تا دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد.

صحبت‌های یکی از کارکنان

یکی از کارکنان بیمارستان بعثت نیز طی تماس با تحریریه همدان‌نامه می‌گوید: در شیفت شب پانزدهم و روز شانزدهم بخش تروما ۲ بیمارستان بعثت یکی از کارکنان بیمارستان در چند نوبت با یک لنست (که عوام به آن سرسوزن می‌گویند) از چهار بیمار تست قند خون می‌گیرد و با اعتراض همراهان این بیماران مواجه می‌شود و گزارش این اتفاق در دفتر سرپرستاری بیمارستان ثبت می‌شود و مسئولان بیمارستان جلسه فوری تشکیل می‌دهند و قرار بر سرپوش گذاشتن بر ماجرا می‌شود. کارکنان بیمارستان هم تهدید می‌شوند که در صورت انتشار این خبر به جرم افشای اسرار بیماران به کمیته تخلفات ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اصل موضوع صحت دارد و من وقتی آن روز به دفتر سرپرستاری مراجعه کردم با شرایط آشفته‌ای مواجه شدم و همکاران اتفاقی که افتاده را برایم توضیح دادند. گزارش کامل موضوع هم در دفتر سرپرستاری ثبت شده است. این اتفاق جرم محسوب می‌شود و باید آن را پیگیری کرد.

تکذیب می‌کنم

بعد از انتشار این خبر در کانال تلگرامی نشریه همدان‌نامه مدیر بیمارستان بعثت در گفتگو با پایگاه خبری وب‌دا وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی استان طبق معمول خبر را تکذیب کرد و آن را شایعه دانست. «حمید کیانی‌فتوت» در این گفتگو توضیح داد: با توجه به این‌که امروز در تست قندخون بیماران از سرنگ استفاده نمی‌شود و دستگاه استاندارد قندخون جایگزین سرنگ شده‌است می‌توان گفت این موضوع کذب بوده و محل اعتبار نیست.

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ شاکی از این شایعه، طرح موضوع و شکایتی نزد مسئولین بیمارستان و یا دانشگاه نداشته ‌است، اظهار کرد: بیمارستان بعثت، بیمارستانی بزرگ با ابعاد فعالیت گسترده است و گاه شایعاتی پیرامون برخی اقدامات و فعالیت‌های مطرح شده در این مجتمع منعکس می‌شود که در صورت صحت یا حتی عدم صحت، کمیته‌ پیگیری موضوع تشکیل شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در خصوص شایعه استفاده از سرسرنگ مشترک تاکنون هیچ شکایتی از سوی مراجعین صورت نگرفته با این حال چنان‌چه کسی در این خصوص ادعایی دارد ما حاضر هستیم براساس مستندات و مدارک موجود از طریق مراجع قضایی پاسخگو باشیم.

مدیر بیمارستان بعثت عنوان کرد: در نخستین ساعات نشر این شایعه، کمیته‌ای در بیمارستان شکل گرفت و با حضور افراد مرتبط، مستندات مسئله از جمله تصویر دوربین‌های مداربسته بیمارستان بررسی شد که در نتیجه این بررسی‌ها کذب بودن شایعه به اثبات رسید.

وی ضمن تأکید کرد: به‌هیچ عنوان با کمبود سرنگ در بیمارستان مواجه نیستیم. کیت‌های آزمایشگاهی تست قندخون نیز به حد کفایت در مجتمع وجود دارد و قیمت آن به حدی مناسب است که در اغلب منازل نیز یافت می‌شود و بیشتر مردم با ساز و کار آن آشنایی دارند و بررسی آن برای هر فرد در دسترس است.

آقای کیانی منتظر تایید شما نبودیم/ آقای مدیر اتاق بیماران دوربین ندارد!

بعد از انتشار این گفتگو رسانه‌های استان نیز طوری در حال انتشار این متن بودند که انگار منتظر بودند کیانی این فاجعه را تایید کند! لازم به ذکر است بعد از صحبت‌های کیانی چندین تماس از سوی کارکنان بیمارستان داشتیم که بر رخ‌دادن اتفاق استفاده از لنست مشترک تاکید داشتند.

اولا مدیر مجموعه‌ای که چنین اتفاقی در آن افتاده مرجع معتبری برای تایید یا تکذیب این خبر نیست و یک مرجع بی‌طرف باید در این زمینه اظهارنظر کند آن هم در شرایطی که طبق گفته تعدادی از کارکنان بیمارستان بعثت که با همدان‌نامه گفتگو کرده‌اند، مسئولان بیمارستان تاکید بر سرپوش گذاشتن بر این موضوع و جلوگیری از ورود رسانه‌ها به این موضوع داشته‌اند. آنها حتی گزارشی که خانواده‌های بیماران در این‌باره به وی نوشته‌اند را هم انکار می‌کنند.

دوما کیانی از واژه شایعه استفاده کرده در حالی که موضوعی که برای آن مستندات وجود دارد «خبر» محسوب می‌شود نه «شایعه».

در ضمن از آن‌جایی که خانواده‌ها با واژه لنست آشنا نبودند در گفتگو‌ با همدان‌نامه از واژه سرسوزن استفاده کرده‌اند. بنابراین این موضوع دلیل محکمی برای تکذیب یک خبر نیست. نکته مهم‌تر این‌که اتاق بیماران دوربین مداربسته ندارد که با بررسی فیلم‌های آن بتوان چنین خبری را تکذیب کرد.

پلان آخر

همدان‌نامه برای اثبات ادعای خود مستندات کافی دارد که در صورت لزوم آن‌ها را منتشر می‌کند اما مسئله ما این نیست؛ موضوع مهم این است که اگر در طول این سال‌ها مسئولان بیمارستان بعثت از سیاست «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» استفاده نمی‌کردند و در برابر چنین اتفاقاتی به شهروندان توضیحات کامل می‌دادند و در صورت لزوم عذرخواهی می‌کردند، کار این بیمارستان به جایی نمی‌رسید که انقدر به آن نقد وارد کنند.

کارشناسان امر معتقدند بیمارستان بعثت با مشکلات زیادی روبرو است و دلایل زیادی برای آن ذکر می‌کنند؛ برخی معتقدند مشکلات مالی باعث شده این بیمارستان با تامین دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه باشد، برخی معتقدند شرکت‌هایی دارویی به دلیل بدهی‌های این بیمارستان حاضر به فروش دارو به آن نیستند و برخی نیز از سوءمدیریت و کوتاهی کارکنان این بیمارستان در انجام وظایف خودشان صحبت می‌کنند. ما هبچ‌کدام از این دلایل را تایید یا رد نمی‌کنیم اما معتقدیم انکار و تکذیب مشکلی را حل نمی‌کند. جان و سلامت مردم چیزی نیست که رسانه و خبرنگار در برابر آن کوتاه بیاید و پای همه عواقب این ایستادگی ایستاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.