امنیت منزل، اولویت اول در فهرست تعطیلات

0

*امیرعلی لطفی تابنده

*کارشناس HSE

بهداشت حرفه­ای یکی از مهم‌ترین مسائل در هر محیطی است و اغلب در دید عموم به افرادی تعلق می‌گیرد که مسئول ایمنی هستند و دو موضوع دیگر بهداشت و محیط زیست در ذهن عام مردم جایی به خود اختصاص نداده است. همچنین آموزش­های مهم و لازم به منظور بهداشت حرفه­ای در اختیار مردم قرار نمی­گیرد.

ایمنی، بهداشت و محیط زیست نه تنها در محیط­های کاری و جامعه بلکه باید از هر منزل شروع شود. ایمنی در منازل شامل داشتن آگاهی از نحوه برخورد با اتفاقات ناگوار است. بسیاری از مناطق در همدان از آموزش­های تخصصی و کافی در زمینه بهداشت حرفه­ای برخوردار نیستند. کسب اطلاع از بهداشت حرفه‌ای عمومی برای هر فردی لازم و ضروری است. واگذاری و انتقال خطر به شرکت­های بیمه، یکی از استراتژی­های برخورد با خطر است. پرسش اصلی این است که بیمه­ها چگونه می­توانند علاوه بر جبران خسارات، از طریق الزام بر اعمال سیاست­های بهداشت حرفه­ای، نقش بازدارندگی در وقوع و کاهش آسیب­های وارده در محیط­های کار را ایفا کنند.

متاسفانه اغلب در جریان فصل تعطیلات به تعداد سرقت­های صورت گرفته از منازل افزوده می­شود. طبق گزارشات ارائه شده توسط پلیس همدان تعداد سرقت­های صورت گرفته از منازل در تعطیلات به خصوص تعطیلات نوروز به اوج خود می­رسد. در ایران نیز با آمدن فصل بهار، سفرهای نوروزی شروع و خانه­های زیادی خالی از ساکنین آن­ها می­شوند. در این ماه از سال خطر بیشتری برای آتش سوزی و سرقت منازل وجود دارد و متاسفانه آتش سوزی نیز یکی از حوادث رایج در همدان است.

به‌رغم آن‌که در خانه­های امروزی از فناوری مدرن استفاده می‌شود، آمار حوادث نشان می­دهد که منازل جای امنی برای زندگی نیستند. از آن‌جایی که افراد بخش عمده­ای از اوقات خود را در منازل سپری می‌کنند میزان مواجهه آنان با حوادث مختلف در منزل زیاد است. علم و فناوری جدید کمک کرده تا انسان از مواد و تجهیزات گوناگونی استفاده کند؛ در حالی که برخی افراد جامعه هنوز استفاده ایمن از آن­ها را فرا نگرفته­اند. اعمال نا ایمن و ترکیب آن با شرایط نا ایمن، خطر موجود در خانه‌ها را افزایش داده است. بی‌توجهی به آموزش همگانی و برخورد غیرمسئولانه با مشکل، حوادث منازل را حادتر کرده است. لزوم یک برنامه صحیح و هماهنگ به منظور آموزش ایمنی در جامعه، احساس می‌شود. ایمنی منازل باید در درجه اهمیت قرار گیرد و در این ارتباط باید از علم ایمنی و وسایل ارتباط جمعی برای آموزش افراد جامعه استفاده کرد. با ایجاد یک برنامه ایمنی مناسب و موثر در منازل، جامعه به سمت سالم‌سازی و تکامل گام برمی‌دارد.

امروزه در منازل از امکانات و تجهیزات وسیعی استفاده می‌شود که باعث افزایش خطر در خانه­ها شده‌اند. مواد شیمیایی گوناگون برای براق کردن و تمیز کردن، شوینده­ها، حشره­کش­ها و کودهای شیمیایی از جمله این مواد خطرناک هستند. علم و فناوری امروز، مواد و تجهیزات خطرناکی را در منازل سرازیر کرده که در صورت استفاده نکردن درست، می‌توانند حادثه ‌آفرین باشند. به علاوه امکانات و تسهیلات دیگری نظیر برق، گاز، الکل و داروها شرایط موجود را حادتر ساخته‌اند.

پیش از شروع ایام تعطیلات و سفرهای خود، سیستم­های امنیتی منازل خود را امتحان کنید. مطمئن شدن از کارکرد درست سیستم­های امنیتی خانگی و دستگاه­های هوشمند متصل شده، لایه­ مضاعفی از آسودگی را در جریان این فصل شلوغ و پرهیاهو به ارمغان می­آورد. یکی از راه­های کاهش ریسک آتش سوزی خرید بیمه آتش سوزی منازل مسکونی که شامل خطرات اصلی (آتش سوزی، صاعقه و انفجار) و خطرات اضافی (سیل، زلزله، آتشفشان، سرقت یا شکست حرز، ترکیدن لوله آب، شکست شیشه و سقوط هواپیما) است.

در بیمه آتش سوزی، زیان­های مالی یا مادی که بر اثر وقوع آتش‌سوزی به اموال و دارائی­های منقول و یا غیرمنقول بیمه‌گذار وارد می­شود، به عهده شرکت بیمه است. یکی از معیارهای مهم برای برخی از افراد، قیمت بیمه آتش‌سوزی و ارزان بودن آن است. اما باید گفت که از ارزان‌ترین بیمه آتش‌سوزی همیشه نمی‌توان بالاترین کیفیت خدمات و پرداخت خسارت را انتظار داشت و باید علاوه بر قیمت به معیارهای دیگر نیز توجه کرد. خرید بیمه آتش سوزی و زلزله تنها برای جبران خسارت­های وارد شده به ساختمان نیست. اموال و اثاثیه موجود در ساختمان نیز تحت پوشش این بیمه نامه قرار می­گیرند و خسارات وارد شده به آنها جبران خواهد شد. با این اوصاف ساکنین خانه­های اجاره­ای می­توانند فقط اموال و اثاثیه متعلق به خود را به تنهایی در مقابل خطرات اصلی آتش سوزی و خطرات جانبی مثل زلزله، سیل، طوفان و مانند این بیمه کنند. در این حالت حق بیمه نهایی تنها بر اساس ارزش اموال و اثاثیه موجود در ساختمان محاسبه می­شود و ارزش بنا تاثیری بر نرخ بیمه نامه نخواهد داشت. علاوه بر این صاحبان ساختمان­ها نیز می­توانند به صورت جداگانه بنای متعلق به خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و خسارات وارد شده در اثر حوادث احتمالی را جبران کنند.

پس می­توان با استفاده از استراتژی بهداشت حرفه­ای دانش عمومی را بالا برد و از بروز خطرات پیرامون منازل مسکونی در تمام ایام سال به خصوص ایام تعطیلات نوروز جلوگیری کرد. در این راستا بیمه نیز نقش کلیدی و مهمی در کاهش این خطرات و تبعات آن­ها ایفا می­کند. در پایان از همکاری خانم‌ها هانیه شاه‌قدمی و مریم سلیمی قدردانی و آرزوی موفقیت برای ایشان از خداوند منان خواستارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.