باغ معتمد تخریب می‌شود

باغ بی‌برگی خنده‌اش خونی‌ست اشک‌آمیز

آیا این جملات معروف را که «پوشش گیاهی و فضای سبز در هر شهر و کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آید و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی آن شهر یا کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند» شنیده‌اید؟

0

*سمانه اسکندری

*روزنامه‌نگار

آیا این جملات معروف را که «پوشش گیاهی و فضای سبز در هر شهر و کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آید و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی آن شهر یا کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند» شنیده‌اید؟

درختان به مثابه موجوداتی زنده در تولید اکسیژن و هوای پاک، همچنین در کاهش بلایای طبیعی مانند سیل و کنترل آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک و اعتدال آب و هوا بسیار مؤثرند. این تأثیر شگرف به قدری است که به نظر می‌رسد قطع هر درخت به معنای زیر پا گذاشتن یکی از هزاران حقوق شهروندی است. به دلیل همین اهمیت،  در این راستا در سال ۱۳۵۹ لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز تدوین شد که طبق این لایحه، قطع بی‌رویه هر نوع درخت در محدوده قانونی و حریم شهر، بدون اجازه شهرداری ممنوع اعلام شده است.

از دیگر سو سال‌هاست که باغات همدان به مرور و به بهانه‌ها و دلایل و توجیهات گوناگون از بین رفته و سایه این تخریب و نابودی از سر این سامان و باغات آن، کم نشده است! از تخریب باغ‌های ذوالریاستین و بدیع‌الحکما بگیریم تا برسیم به امروز که نوبتی هم باشد، نوبت به باغ معتمد واقع در جاده دره مرادبیک رسیده و قرعه به نام درختان انبوه این باغ افتاده است. به نظر می‌رسد که شهرداری همدان، باغ معتمد که یکی از آخرین باغ‌های منطقه سبز همدان است را به خواست مالک تفکیک کرده و قطعاتی از بخش‌های تفکیکی نیز فروخته شده است و به زودی شاهد قطع درختان قدیمی و پربار این باغ و از کار افتادن یکی از بزرگ‌ترین نفس‌گاه‌های شهرمان خواهیم بود.

خوب است بدانید که طبق ماده ۱۴ قانون زمین‌شهری، باغاتی که در محدوده قرار دارند می‌توانند از شهرداری مجوز گرفته، به قطعاتی تفکیک شده و ساختمانی با زیربنایی معادل ده درصد متراژ هر قطعه، در آن قطعات ساخته شود.

باغ معتمد در یکی از نقاط خوب شهر همدان قرار گرفته و به لحاظ ارزش ریالی، ارزش بالایی دارد و با تفکیک به قطعات کوچکتر، ارزش افزوده آن بیشتر نیز خواهد شد. از آن‌جا که نمی‌توان از مالک انتظار داشت که از باغ خود و ارزش افزوده آن صرف نظر کند، قاعده مطلوب در چنین شرایطی این است که شهرداری باغ را از مالک خریداری کرده و آن را به عنوان فضای سبزی مانند پارک جنگلی و مانند آن حفظ کند اما از آنجا که شهرداری بودجه خرید این ملک بالغ بر ۲۰ هزار متری را ندارد، انتظار می‌رود که در رابطه با این باغ و سایر باغات همدان، اتفاقی که در پروژه نورمهال افتاد و البته هنوز به نتیجه کامل نرسیده است، تکرار شود؛ یعنی ارگان‌های مختلف مجموعه شهری همچون اداره‌های راه و شهرسازی، امور اراضی و جهاد کشاورزی و هر ارگان مرتبط دیگر با این موضوع، همگام با شهرداری و با مدیریت مدیران ارشد شهری مانند استانداری و فرمانداری، در جهت حفظ درختان این باغ ورود پیدا کرده و این مشکل را به نوعی حل کنند، طوری که راه حلی کلی نه تنها برای حفظ باغ معتمد بلکه برای حراست از تمامی باغات همدان پیدا کنند.

در پروژه عمارت نورمهال مدیران ارشد شهر کوشیدند به خاطر مطالبه و خواست مردم و فعالان مدنی، دست به دست یکدیگر داده و مشکل را حل کنند و از آن‌جا که نابودی باغات شهری، تبعات اجتماعی و محیط زیستی فراوانی در پی دارد، ما دوباره از آن‌ها می‌خواهیم تا باز هم نه در مقابل هم که در کنار یکدیگر قرار گرفته و برای حفظ فضاهای سبز شهر همدان راه حلی همیشگی ارائه دهند زیرا در غیر این صورت به سرعت و به راحتی، تمام باغات همدان تفکیک شده و از بین خواهند رفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.