بستن دریچه نقد در ورزش استان

0

*حسین زندی

*سردبیر

چرا با وجود این‌که ورزش همدان به این روز افتاده اما منتقد ندارد؟ چرا هیچ صدای منتقد و مخالفی در برابر این همه اتفاق ناگوار که در حوزه ورزش همدان می‌افتد، بلند نمی‌شود؟ بگذارید من پاسخ دهم؛ در شرایطی که مدیران و سیاسیون روسای هیئت‌ها شده‌اند و بیشتر خبرنگاران ورزشی پست مدیر روابط عمومی گرفته‌اند، شرایط بهتر از این نمی‌شود. ورزشکاران هم که اگر حرف بزنند باید قید حضور در میادین ورزشی را بزنند چون مدیران تاب انتقادات آن‌ها را ندارند.

شاید دوست بدارید :

گاهی مسئولیت نقد در حوزه ورزش بر عهده اهالی رسانه است؛ یعنی خبرنگاران تخصصی حوزه ورزش باید بدون جهت‌گیری به نقد سازنده بپردازند. در بیشتر مواقع شفاف‌سازی و انتقاد درست این خبرنگاران، تیم، گروه‌ها و هیئت‌های ورزشی را از سقوط نجات می‌دهد اما در استان همدان نقد و منتقدان عرصه ورزش مسیر دیگری در پیش گرفته است و تقریبا مسئله نقد به حاشیه رفته است.

دو پدیده دریچه نقد را بر ورزش استان بسته است؛ حضور مدیران و سیاسیون در رأس هیئت‌های ورزشی و دیگری حضور خبرنگاران تخصصی ورزشی در جایگاه مدیر روابط عمومی این هیئت‌های ورزشی. درباره حضور مدیران و سیاسیون در تصمیم‌گیری‌های حوزه ورزش همکاران من نوشته‌اند و کارشناسان درباره عواقب آن هشدار داده‌اند هرچند گوش شنوایی نیست و به دلیل حلاوت مسئولیت در این هیئت‌ها چشم‌ها به اصل ماجرا بسته شده است. اما چند سالی است مدیرانی که به ریاست هیئت‌های ورزشی به عنوان حق مسلم خود نگاه می‌کنند و بدون داشتن تخصص در رشته مربوطه سکان آن را در دست گرفته‌اند برای از میدان به در بردن منتقدان راه بهتری برگزیده‌اند و منتقدان را جذب هیئت‌ها کرده‌اند.

بیشتر روسای سیاسی هیئت‌های ورزشی با ارائه حکمی، منتقدترین و باتجربه‌ترین خبرنگاران ورزشی حوزه ریاست خود را به عنوان مدیر روابط عمومی آن هیئت منصوب می‌کنند و با این کار مدیر مربوطه با یک تیر، دو نشان زده است؛ اول این‌که منتقد را از سر راه برداشته و در واقع به زعم خود بر سر راه آورده و دیگر این‌که تلاش می‌کند عملکرد خود را از طریق ارتباط مدیر روابط عمومی با رسانه‌ها بزرگنمایی کند و از کار کرده و نکرده کارنامه درخشان بسازد. اینگونه است که دریچه نقد در حوزه ورزش بسته شده و تأثیر آن بر بستر ورزش استان دیده می‌شود. هم کیفیت تقلیل یافته هم از جایگاه استان در ورزش قهرمانی خبری نیست.

مدیران سیاسی به مدیریت در هیئت‌های ورزشی به عنوان نردبان ترقی نگاه می‌کنند و دوره مدیریت را به عنوان بخشی از کارنامه خود برای ارتقای مقام در نظر می‌گیرند هرچند معتقدند حضور مدیر سیاسی فرصتی برای جذب اعتبار است اما به ندرت این اتفاق می‌افتد و مدیر سیاسی بیشتر به دنبال اهداف خودش است تا ارتقای ورزش استان. بنابراین در کنار سیاسی‌شدن ورزش در همدان، کناررفتن خبرنگاران منتقد نیز آسیب زیادی به ورزش استان وارد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.