تلاش جمعی برای مبارزه با بی‌فرهنگی تردد

0

سرهنگ «علی فکری» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با اشاره به اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به فرهنگ تردد بیان می­کند: بی­نظمی ترافیکی و موضوعاتی که اصطلاحا به بی‌فرهنگی رانندگی و تردد اطلاق می­شوند در واقع هرگونه اقداماتی هستند که سبب شود حق یا حقوق دیگران به خطر بیفتد.

وی با ارائه مثالی توضیح می­دهد: گاهی اوقات شاهدیم که راننده خودرویی در معبری که تعدادی خودروی دیگر پارک شده‌اند، خودروی خود را پارک می­کند تا به مغازه یا اداره‌ای برود درحالی که ممکن است چند متر جلوتر از آن فضا کافی برای پارک خودرو را داشته باشد اما این­کار را نمی­کند. این اقدام سبب می­شود مسیر بسته شود و یا احتمال انحراف به چپ و تصادف ایجاد شود و جان اشخاص دیگری به خطر بیوفتد.

سرهنگ فکری می­افزاید: مسئله مهم دیگر که از مصادیق بی‌فرهنگی تردد محسوب می­شود پارک خودرو در محل ایستگاه اتوبوس و تاکسی است که متاسفانه بسیاری از رانندگان بدون درنظر گرفتن این مسئله اقدام به پارک خودرو در این مکان­ها می­کنند. این کار نه تنها بی­فرهنگی تلقی می­شود بلکه تخلف نیز به حساب می­آید و باعث می­شود اتوبوس و یا تاکسی نتواند در محل معین شده توقف کند و برای پیاده و سوار کردن مسافران با مشکل مواجه شود و گره ترافیکی ایچاد کند. همچنین عبور از چراغ قرمز موضوع مهم دیگری است که بارها دیده شده برخی افراد با این کار سبب تصادفات شدیدی شده‌اند و سایر رانندگان و همشهریان را دچار خسارت­های جانی و مالی کرده اند. بنابراین هر نوع تخلفی که سبب شود جان و مال و امنیت و آرامش افراد به خطر بیوفتد «بی‌فرهنگی» محسوب می­شود و همه ما باید تلاش کنیم با آموزش، فرهنگ سازی، تذکر و اعمال قانون، فرهنگ درست رانندگی در سطح شهر را تبیین کنیم. خوشبختانه وضعیت شهر و استان همدان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و شاهد فرهنگ­سازی در این حوزه هستیم اما جا دارد که همچنان بر مسائل براین آموزشی تمرکز داشته باشیم.

رئیس پلیس راهور استان همدان در خصوص احترام به حقوق عابران پیاده نیز اظهار می­کند: در حوزه تردد همواره اولویت با عابران پیاده است و انتظار داریم رانندگان به عابران پیاده خصوصا کودکان و سالمندان برای عبور از خیابان­ها و معابر احترام بگذارند تا ایمنی آنان تضمین شود اما از دیگر سو این احترام نیز باید دوجانبه باشد و خواسته ما از عابران پیاده نیز این است که از محل­هایی که برای عبور و مرور امن آنان درنظر گرفته شده عبور کنند مثلا متاسفانه برخی افراد از پل­های عابر پیاده استفاده نمی­کنند و همین خطر آفرین خواهد بود.

سرهنگ فکری معتقد است: برای فرهنگ‌سازی تردد به نظر من همه ما باید خود را پلیس بدانیم. یعنی خودمان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم و بدانیم که رعایت این قوانین در وهله اول برای حفظ ایمنی و نجات جان خود ماست و تا زمانی که قوانین را زیرپا بگذاریم و منتظر تذکر پلیس باشیم نتیجه‌ای نخواهد داشت. خوشبختانه شرایط ما در رعایت قوانین و فرهنگ راهنمایی و رانندگی بسیار بهتر شده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شرایط از این بهتر نیز بشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.