جاده خطرآفرین دانشگاه آزاد همدان

به بهانه چهارم دی؛ سالگرد کشته‌شدن جمعی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران

0

*سید امیر قشمی

*بازنشسته آموزش و پرورش

دانشگاه آزاد همدان با ۱۵۰۰۰ دانشجو و قریب ۶۰۰ کارمند و اعضای هیئت علمی از بزرگترین دانشگاه‌های استان همدان است، که در۵ کیلومتری شهر همدان  و در نزدیکی روستای حسن آباد که در سال‌های اخیر به یمن کلانشهر شدن همدان به شهر ملحق شده، قرار گرفته است. این حجم از دانشجو و عوامل آموزشی و اداری، جاده منتهی  به این دانشگاه را به یکی از پرتردد­­ترین جاده­های درون‌شهری همدان تبدیل کرده است. آن‌چنان که به گفته رئیس شورای شهر همدان روزانه ۱۵ هزار تردد در این محور انجام می‌گیرد. مخاطره آمیزبودن این مسیر پرتردد با توجه به سوانحی که در گذشته در این جاده و مسیر اتفاق افتاده و منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از دانشجویان این مرکز شده است همواره یکی از مشکلات و مصائب پیش روی دانشجویان و خانواده‌های آنان بوده و هست، به طوری که این نگرانی و دلهره تا بازگشت فرزندان، فکر و ذهن خانواده‌ها را با خود درگیر می‌کند.

ایمن نبودن جاده، تقاطع غیر­استاندارد و خطرآفرین، عبور کامیون و وسائل نقلیه سبک و سنگین در این مسیر به دلیل قرارگرفتن ایستگاه راه آهن، خطرات ناشی از تصادفات را دوچندان می‌کند. مضاف بر این‌که اغلب کسانی که  در این مسیر رفت و آمد می‌کنند، دانشجویان و جوانانی هستند که بعضا به اقتضای  سن خود با رفتارهای  پر خطر ودریسیاری از مواقع یا سرعت بیش از حد خود برای رسیدن به کلاس یا جلسه امتحان این مسیر را آبستن حوادث تلخ و ناگواری کرده است.

گرچه گفته می‌شود رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در خصوص تعریض و ایمن‌سازی مسیر دانشگاه آزاد اسلامی با مسئولان استانی مکاتباتی داشته و در خردادماه سال جاری در جلسه­ای با حضور اعضای شهر نگرانی خود و خانواده دانشجویان را به آنان ابلاغ و هشدارهای لازم را از عواقب ناگوار و بی‌توجهی به این معضل گوشزد کرده است. با این حال به نظر می‌رسد مدیران دستگاه‌های مسئول به این هشدارها توجهی نکرده و هریک سعی دارند مسئولیت این امر مهم به گردن دیگری بیندازند.

نگارنده به نمایندگی از اولیا دانشجویان که فرزند خود نیز از دانشجویان این دانشگاه است. ضمن تقدیر و تشکر از پیگیری­های دلسوزانه، مجدانه و متعهدانه دکتر قائمی؛ ریاست دانشگاه به استاندار، شورای شهرو دستگاه‌ها و نهادهای ذی­ربط یادآوری می‌کند که علاج واقعه را قبل از وقوع کنند و از تجربه تلخ واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات  دانشگاه آزاد عبرت گرفته و با احساس مسئولیت در قبال جان فرزندان و جوانان این دیار از بروز هرگونه اتفاق ناگوار جلوگیری کنند، در غیر این‌صورت خدای ناکرده درصورت بروز هر اتفاقی مسئولیت آن برعهده آنان بوده و هیچ عذر و توجیهی از سوی هیچ مقام و دستگاه مسئولی پذیرفتنی نخواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.