در زمینه تعلق شهروندی ضعف داریم

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان مطرح کرد:

مرکز جامع آموزش شهروندی به زودی افتتاح می‌شود

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام برای قانع‌کردن شهروندان به رعایت حقوق شهروندی، آموزش شهروندی است. اگر شهروندان یک شهر در این زمینه در معرض آموزش مستمر قرار بگیرند، آرام آرام رفتارهای خود را تغییر می‌دهند و این تغییر را از مسئولان و مدیران شهر نیز مطالبه می‌کنند. سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان در این زمینه نقش مهمی دارد که اقدامات جالب توجهی درباره تحقق آن انجام داده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان درباره اهمیت آموزش شهروندی به همدان‌نامه می‌گوید: در سال‌های اخیر بر اهمیت این موضوع بیش از پیش تأکید شده است. بالاخره شهرنشینی قوانین خاص خود را دارد و اگر این قوانین رعایت نشوند، شهر مکان دلچسبی برای زندگی نخواهد بود. به همین دلیل آموزش شهروندی یکی از اولویت‌های مدیریت شهری همدان است.

«روح‌الله وجدی‌هویدا» درباره اقدامات این سازمان در حوزه آموزش شهروندی توضیح می‌دهد: سال‌های گذشته برنامه‌هایی مانند اردوهای آموزش شهروندی و چاپ کتاب انجام شده بود اما از اواخر سال گذشته همکاران من طرحی با عنوان «مدرسه جامع آموزش شهروندی» مطرح کردند که بعدها به «مرکز جامع آموزش شهروندی» تغییر نام داد. در این مرکز کلیه آموزش‌های شهروندی به شهروندان داده خواهد شد.

وی درباره ویژگی‌های این مرکز می‌گوید: موضوع مورد بحث در آموزش شهروندی به صورت مسئله‌محور مطرح می‌شود و گروه‌های مختلفی اقدام به تولید محتوا در این زمینه می‌کنند و آن‌ها را به دست مخاطب مورد نظر می‌رسانند و در نهایت اثرگذاری آموزشی این تولیدات توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وجدی‌هویدا می‌افزاید: این مرکز فراخوانی صادر کرده و از طیف‌های مختلف مانند نویسندگان، هنرمندان، استادان دانشگاه و اقشار دیگر دعوت کرده که با عضویت در این مرکز و با تشکیل کارگروه‌های مختلف در آن، این مرکز را فعال کنند. مرکز فرهنگی هنری عین‌القضات به عنوان مکان این مرکز در نظر گرفته شده و ما امیدواریم تا ماه آینده این مرکز را افتتاح کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان با اعلام این خبر که باغ ایرانی به زودی به «بوستان آموزش شهروندی» تبدیل خواهد شد، در این‌باره توضیح می‌دهد: موضوعات مختلف آموزش شهروندی در قالب سازه‌هایی در این بوستان ساخته خواهد شد تا شهروندان با این موضوع و ابعاد مختلف آن آشنا شوند.

وجدی‌هویدا معتقد است مهم‌ترین مقوله در بخش آموزش شهروندی «تعلق شهروندی» است و ادامه می‌دهد: ممکن است افرادی حتی با تحصیلات و موقعیت اجتماعی حقوق شهروندی را رعایت نکنند چون تعلق خاطری به شهر خود ندارند در مقابل پیرزنی هر روز جلوی در خانه خود را آب و جارو کند بدون این‌که برایش مهم باشد شهرداری این کار را می‌کند یا نه. پس ما در زمینه تعلق شهروندی ضعف داریم و باید روی این موضوع کار کنیم تا با افزایش این تعلق خاطر، شهروندان در حفظ و بهترکردن شهر خود برای زندگی تلاش کنند.

وی می‌افزاید: به همین دلیل در مجتمع فرهنگی هنری عین القضات منظری ایجاد خواهد شد تا تاریخ، فرهنگ و سنت‌های همدان در منظر عموم قرار بگیرد و گروه‌های مختلف از آن استفاده کنند. دیدن این سنت‌ها باعث می‌شود شهروندان به شهر خود تعلق خاطر بیشتری پیدا کنند و شهر خود را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان تأکید می‌کند: فراموش نکنیم آموزش مستمر به ارتقای مهارت‌های اجتماعی شهروندان کمک زیادی خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.