در سوگ استاد

0

مراسم یادبود استاد محمدرضا شجریان روز جمعه ۱۸ مهرماه در همدان برگزار شد. این مراسم به همت انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد و نشریه همدان‌نامه و با حضور تعدادی از علاقمندان خسرو آواز ایران در محوطه برج قربان همدان برگزار شد.

در ابتدای مراسم «محمد افشار» دبیر انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد و «سمانه اسکندری» عضو این انجمن اشعاری را به یاد استاد شجریان برای حاضران خواندند.

«حسین زندی» سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه در این مراسم با ابراز همدردی با سوگواران خسرو آواز ایران گفت: امروز به بهانه درگذشت استاد مسلم موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان گردهم آمدیم، این ضایعه برای همه ما دردناک بود و می‌دانیم که جبران نخواهد شد اما به عنوان مخاطبان او وظیفه داریم پیام تسلیت و همدردی را به خانواده این هنرمند و مردم هنردوست کشور ابراز کنیم.

شاید دوست بدارید :

وی افزود: ما کودکی و نوجوانی و جوانی را با آوای استاد شجریان گذراندیم. با صدای او زیسته‌ایم، شاد شده‌ایم، گریسته‌ایم، عاشق شده‌ایم و آموخته‌ایم اما مهم‌ترین آموزه‌ای که از راه صدا و منش و رفتار اجتماعی استاد با واسطه آموخته‌ام، کنشگری و فعالیت اجتماعی است. او به ما نشان داد که می‌توان با مخالف‌ها هم گفتگو کرد. این را از نامه‌هایی که به ریاست صدا و سیما نوشت، آموختیم.

زندی تأکید کرد: فراموش نکنیم استاد شجریان علاوه بر هنر آواز، خوشنویسی و ساز سازی فعالیت دیگری هم داشت. فعالیت اجتماعی از مهم‌ترین دغدغه‌های استاد بود. فراموش نکرده‌ایم پس از زلزله رودبار دست به کار شد و مدرسه‌ای در منطقه ساخت. سال گذشته که در خدمت استاد «عثمان محمدپرست» بودم از ساختن ده‌ها مدرسه در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی گفت که با همکاری استاد شجریان میسر شده بود. استاد شجریان پس از زلزله بم نیز تلاش کرد به یاد زنده‌یاد ایرج بسطامی باغ هنر بم را بنا کند که ماجرای آن را بارها شنیده و خوانده‌ایم و ظلمی که به استاد رفت را فراموش نمی‌کنیم.

سپس «بهرنگ مجیدی» خاطراتی را از ملاقات‌هایش با استاد شجریان گفت. مجیدی گفت: استاد به شدت افتاده حال بود و وقتی با او صحبت می‌کردم انگار سال‌های سال بود که من را می‌شناخت برعکس بیشتر اساتید هنری که از مردم فاصله می‌گیرند.

«کاظم مرادی» خواننده و مدرس آواز تصانیفی از آثار استاد شجریان را اجرا کرد. او همچنین غزلی از زنده‌یاد «احمد حیدر بیگی» را که برای استاد شجریان سروده برای حاضران اجرا کرد و پایان بخش این برنامه نیز اجرای گروهی مرغ سحر بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.