دندان‌های شیری را نکشید

0

*فاطمه طاهری

*تکنسین دهان و دندان

دست نگه دارید و وقتی که از درد دندان کودک خود با خبر شدید فوری اقدام به کشیدن آن نکنید. دندان‌های شیری از سن شش ماهگی در دهان کودک شروع به رویش می‌کنند و بعضی از آن‌ها تا حدود دوازده سالگی باقی می‌مانند.

خیلی از افراد هنوز تصور می‌کنند دندان‌های شیری اهمیتی ندارند چراکه به زودی جایشان را به دندان‌های دائمی خواهند داد. بعضی از این دندان ها تا سن دوازده سالگی هم در دهان باقی مانده و وظایف اساسی را به عهده دارند.

عمده وظایف دندان‌های شیری به شرح زیر است:

– کمک به رشد و تکامل صورت؛ در صورتی که دندان‌های شیری زود کشیده شوند رشد فکی به درستی انجام نخواهد شد.

– اهمیت در جویدن و هضم غذا؛ کودک در حال رشد نیاز به تغذیه مناسب دارد و تغذیه مناسب با دندان‌های پوسیده دچار اشکال شده و سلامت کودک را به خطر می اندازد.

اهمیت در تکلم و بیان صحیح حروف؛ از لحاظ رفتاری کودک راحت‌تر با کودکان دیگر ارتباط برقرار می‌کند.

دندان‌های شیری فضای لازم را برای رویش دندان های دائمی فراهم کرده و به عنوان راهنمایی جهت رویش دندان‌های دائمی محسوب می‌شوند  بنابراین اگر زودتر از دست بروند یا بیش از مدت لازم در دهان بمانند باعث جابجایی و نامرتب شدن دندان‌های دائمی خواهند شد به همین خاطر اکیدا توصیه می‌کنم در صورت پوسیدگی حتی در دندان‌های شیری بنا به نظر دندانپزشک اقدام به ترمیم و یا پالپوتومی (عصب‌کشی دندان شیری) کنید تا دندان در محل خود باقی بماند.

دندان شش اولین دندان دائمی غیر جانشین  است یعنی پشت دندان‌های شیری و در سن شش سالگی رویش پیدا می‌کند و چون بدون این‌که دندانی بیفتد در حفره دهان ظاهر می‌شود و سن رویش پایینی دارد، اغلب والدین متوجه رویش آن نشده و آن را شیری تلقی می‌کنند و همین مسئله باعث شده به بهداشت دهان کودک خود اهمیت ندهند.

این دندان الگوی رویش سایر دندان‌های دائمی است بنابراین مراقبت از آن بسیار اهمیت دارد متاسفانه بسیاری از کودکان این دندان مهم را با تصور شیری بودن از دست می‌دهند.

اما کسانی که مجبور به کشیدن دندان کودک خود در سنین پایین شده‌اند، می‌توانند با استفاده از فضا نگهدار فضای مناسب برای رویش دندان دائمی را حفظ کنند .

در شماره‌های بعدی شما را با عوامل پوسیدگی زا و راهکارهای پیشگیرانه آشنا خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.