رابطه عسل با سفیدکنندگی دندان

چند وقتی است در کانال‌های زیبایی مطالب عجیب و غریبی منتشر می‌شود؛ توصیه‌هایی که نه تنها علمی نیستند بلکه کاملا غیر اصولی محسوب می‌شوند

0

*فاطمه طاهری

*تکنسین سلامت دهان  و دندان

چند وقتی است در کانال‌های زیبایی مطالب عجیب و غریبی منتشر می‌شود؛ توصیه‌هایی که نه تنها علمی نیستند بلکه کاملا غیر اصولی محسوب می‌شوند. چند وقت پیش پیامی در یکی از همین کانال‌ها منتشر شده بود مبنی بر این‌که برای سفید شدن دندان‌ها، شب‌ها  به روی آن‌ها عسل بمالید ! شاید خیلی‌ها با شنیدن این جمله نه تنها نگران نشوند بلکه به خواص شگفت انگیز عسل، معجزه سفیدکنندگی را هم اضافه کنند.

باید گفت باکتری‌هایی در محیط دهان وجود دارند که از شکر تغذیه می‌کنند و در اثر فعالیت آن‌ها اسید تولید می‌شود، از طرفی بزاق دهان و دندان‌ها با آزاد کردن مواد معدنی سعی در بالا بردن( پ  هاش) و خنثی کردن اسید دارند که این فرایند به طور متوسط ۴۵ دقیقه طول می‌کشد، تازه اگر مواد شیرین که در محیط دهان وجود دارند چسبنده نبوده باشد. حالا اگر بزاق کم شود این فرایند بیشتر طول خواهد کشید. مطالعات نشان می‌دهد که بزاق در زمان خواب به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد

حالا ببینید مالیدن عسل به دندان‌ها با وجود باکتری‌های دهان  و نیز کم شدن بزاق در حالت خواب چه بلایی می‌تواند بر سر دندان‌ها بیاورد؟

امیدوارم افرادی که انتشاردهنده پیام‌های سلامت هستند علاوه بر داشتن سواد، مسئولیت اجتماعی هم بپذیرند. اما خب آن‌ها فقط توصیه می‌کنند، وظیفه ما نیز بالا بردن سطح آگاهی است آن هم با منطق و دلیل تا شاید بتوانیم توصیه‌هایشان را خنثی کنیم. می‌رسیم به جمله معروف «شنونده باید عاقل باشد».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.