روزهای مبارزه با کرونا

همه دستگاه‌ها در همدان برای مبارزه با ویروس کرونا بسیج شده‌اند

هنوز داغ مرگ هموطنانمان در حوادث چند ماه اخیر بر دلمان سرد نشده بود که خبر دادند ویروس کرونا وارد ایران شده و چند نفر را هم مبتلا کرده و تلخی سال ۹۸ کامل شد. کشور در بهت عجیبی فرو رفت و مثل کسی که اتفاق تلخی برایش افتاده باشد و رشته تصمیم از دستش در برود، پریشان و آشفته حال شد.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

هنوز داغ مرگ هموطنانمان در حوادث چند ماه اخیر بر دلمان سرد نشده بود که خبر دادند ویروس کرونا وارد ایران شده و چند نفر را هم مبتلا کرده و تلخی سال ۹۸ کامل شد. کشور در بهت عجیبی فرو رفت و مثل کسی که اتفاق تلخی برایش افتاده باشد و رشته تصمیم از دستش در برود، پریشان و آشفته حال شد.

فاطمه کاظمی
فاطمه کاظمی

حالا دو هفته است که ما با اخبار مربوط به کرونا از خواب بیدار می‌شویم و با فشار روانی ناشی از دنبال‌کردن این اخبار به خواب می‌رویم به امید این‌که شاید فردای بهتری در انتظارمان باشد. اسفندی که هر سال سرشار از شور و شوق بود برای به پایان‌بردن سال کهنه و آغاز سال جدید به اسفند سوت و کوری تبدیل شده که اعصاب همه را به هم می‌ریزد. خیابان‌ها تاب تحمل گام‌های لرزان شهروندان را ندارند و مغازه‌ها از درد نداشتن مشتری لب و لوچه آویزان کرده‌اند. تاکسی‌های خالی در انتظار مسافران نیامده در ایستگاه‌ها صف کشیده‌اند و دستفروشان پیاده‌روها را به انتظار گذاشته‌اند. چه بدموقعی آمد این ویروس…در آستانه بهار و نوروز…

تا لحظه نگارش این گزارش بنابر آمار وزارت بهداشت ۴۷۴۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۲۴ نفر جان ‌باخته‌اند. در همدان نیز تاکنون ۲۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و یک نفر فوت کرده است. هرچند آمارهای غیررسمی حکایت از وضعیت بغرنج‌تری دارند و بیمارستان‌ها با رقص‌های اینستاگرامی سعی می‌کنند خود را سرپا نشان دهند. به گفته مدیرگروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا از یازدهم اسفند با استفاده از بینی و حلق بیماران نمونه گرفته و در خود استان آزمایش می‌شود. این استان روزانه ظرفیت پنجاه تست کرونا را دارد.

تمام شهر برای مبارزه با این ویروس مهلک بسیج شده‌ است. دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده‌اند و ساعات کاری ادارات و بانک‌ها کاهش پیدا کرده است. اجتماعات غیرضروری با هر عنوانی ممنوع است و همه فعالیت‌های غیرضروری به حالت تعلیق درآمده‌اند و از شهروندان خواسته شده غیر از موارد ضروری در خانه بمانند. حتی جلسات هم لغو شده‌اند یا بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شوند. دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا در صف اول می‌جنگد و شهرداری تمام توانش را به کار گرفته و هر روز طبق برنامه معابر، مکان‌های پرتردد و وسایل حمل و نقل عمومی را ضدعفونی می‌کند. اما درد بزرگ‌تر شنیدن خبرهای مربوط به کشف احتکارهاست؛ یعنی هموطن نفس را برای هموطنش احتکار کرده است. امیدواریم هرچه زودتر این شرایط سخت از سر ما بگذرد اما این افراد تا همیشه شرمسار وجدان آلوده خودشان باشند.

انجام آزمایش کرونا در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه ابن سینا همدان گفت: از روز یکشنبه هفته گذشته آزمایش کروناویروس در همدان انجام می‌شود.

دکتر «منوچهر کرمی» با بیان این‌که خوشبختانه همدان وضعیت مطلوبی در اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا دارد، اظهار کرد: با دقت نظر در این موضوع مردم خیلی راهکارهای بهداشتی را رعایت کردند و اقدامات قبل از این‌که بیماری به صورت گسترده شیوع یابد، انجام شده بود.

وی با اشاره به این‌که بیماری در محورهای مختلف شناسایی شده بود، افزود: ردیابی تماس افراد بیمار مشکوک به کرونا، توجه به بهداشت محیطی، بسیج همگانی مقابله با بیماری و آموزش مردم از طریق خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به تعطیلی مهدهای کودک و مدارس خاطرنشان کرد: همکاری کارکنان و دستگاه‌های خدماتی و امدادی نیز بسیار جالب توجه بود.

وی در خصوص نبود وسایل بهداشتی در داروخانه‌ها بیان کرد: وسایل بهداشتی در اختیار تمام کارکنان بهداشتی و درمانی قرار گرفته است.

کرمی با بیان این‌که هرگونه علائم مشابه به کرونا مورد ویزیت قرار می‌گیرد، افزود: در صورتی که فردی با علائم این بیماری به کلینیک و پزشک مراکز بهداشتی مراجعه کند، زودتر ویزیت شده و ماسک در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی از باز بودن ۱۶ ساعته ۲۳ مرکز بهداشتی خبر داد و گفت: افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

عکس: ساره شرفی- همدان‌نامه
عکس: ساره شرفی- همدان‌نامه

در خانه بمانید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا گفت: از عموم مردم فهیم استان فاخر همدان استدعا داریم هرگونه مهمانی، دعوت از مهمان، خریدهای غیرضروری، خودداریی از حضور در اجتماعات و مراسم، اجتناب از برگزاری مراسم و مسافرت را دستورکار خود قرار دهند. این یک مسئولیت اجتماعی است نه تنها برای تک تک افراد و اعضای خانواده بلکه برای همه ساکنان استان همدان.

«منوچهر کرمی» با تقدیر از همکاری و وفاق مردم با ستاد استانی پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کروناویروس افزود: قطع زنجیره انتقال بیماری و پیشگیری از انتشار کروناویروس فقط و فقط با رعایت اقدامات بهداشتی فراهم می شود و با توجه به شرایط موجود باید تمام تلاش ما حتی بیشتر از استان‌های پرشیوع کشور باشد.

وی تأکید کرد: شستشوی مکرر دست‌ها، نگهداری از افراد مبتلا به سرماخوردگی در اتاق جداگانه، اطمینان از گردش هوای مناسب و زدن ماسک برای افراد دارای هر گونه علایم سرماخوردگی بسیار اهمیت دارد. به هیچ عنوان کم بودن موارد مثبت آزمایشات دلیلی برای توجیه رعایت‌نکردن اقدامات بهداشتی نیست.

استدعا دارم برای حفظ سلامت یکایک مردم استان همدان دست به دست هم دهیم و در خانه بمانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا تأکید کرد: تمامی مبادی مهم ورودی استان مراقبت می‌شود و در صورت شناسایی افراد بیمار اقدامات قانونی و بهداشتی صورت می‌گیرد. بنابراین خواهشمند است از دعوت میهمان برای حضور در استان خوداری شود.

ورود مسافران نوروزی به استان همدان ممنوع شد

استاندار همدان در چهارمین ستاد استانی پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا ویروس اظهار کرد: از سفر به استان همدان خودداری شود.

«سید سعید شاهرخی» افزود: به منظور حفظ سلامت مردم و کنترل ویروس کرونا، در ایام نوروز از پذیرش مسافر و گردشگر در استان همدان معذوریم و هیچ گونه اسکانی در استان نداریم.

وی ادامه داد: مهمانسراهای ادارات، مدارس و ستاد اسکان استان و خانه مسافرها از پذیرش مسافر ممنوع هستند.

استاندار همدان تأکید کرد: مهمانسرای هیچ دستگاه دولتی به هیچ عنوان نباید فعال باشد و هیچ یک از ستادهای اسکان دولتی از جمله آموزش و پرورش، تربیت بدنی و شهرداری نباید فعال شوند. همچنین ورود به آرامگاه بوعلی و سایر موزه‌های استان همدان و ماموریت و مرخصی مدیران استان همدان ممنوع است.

شاهرخی گفت: هرگونه خروج از محل ماموریت، تحت هر عنوانی اعم از ماموریت اداری یا مرخصی معاونان استاندار، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و مدیران کل ستادی استانداری  ممنوع است.

شاهرخی توضیح داد: با توجه به نزدیک شدن به جمعه پایانی سال و رسم دیرینه مردم درباره حضور در باغ بهشت انتظار می‌رود رسانه‌ها و صدا و سیما درباره حضور نیافتن مردم در باغ بهشت و قرائت فاتحه از خانه، اطلاع‌رسانی کنند تا شاهد مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا در اماکن پرازدحام نباشیم.

عکس: ساره شرفی- همدان‌نامه
عکس: ساره شرفی- همدان‌نامه

توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده رایگان

مدیریت شهری همدان به منظور حفظ سلامت شهروندان در مقابله با ویروس کرونا هر روزه اقداماتی برای ضدعفونی شهر انجام می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در این‌باره گفت: انجام ضدعفونی به طور متداول هر روز بعد از ساعت کاری بازارچه موقت پرندگان و جمع آوری مواد غذایی بسته‌بندی نشده غیربهداشتی، فله‌ای، ترشیجات، شیرینی‌جات و مانند این در روزبازارها از اقدامات ویژه مدیریت شهری در این زمینه است.

«وحید علی‌ضمیر» ضدعفونی کردن معابر، تأسیسات و مبلمان شهری در نقاط اصلی و پرتردد شهر در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، ضدعفونی مداوم و هر شب اتوبوس‌‌های شهری با مواد استاندارد ضدعفونی‌کننده مورد تأیید شبکه بهداشت و توزیع ۱۰۰۰ پوستر در اتوبوس‌هاس شهری به منظور اطلاع‌رسانی به شهروندان همدانی در خصوص پیشگیری از کرونا ویروس را از دیگر اقدامات مدیریت شهری در این زمینه عنوان کرد.

وی افزود: ارائه محلول ضدعفونی‌کننده و ماسک برای استفاده رانندگان تاکسی به همراه ۲ هزار پوستر اقدامات پیشگیرانه، ضدعفونی کردن محوطه و سالن پایانه‌های مسافربری و توزیع روزانه ماسک و دستکش بهداشتی به پاکبانان و کارگران خدمات شهری را نیز در برنامه روزانه داریم.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری همدان سرویس‌های بهداشتی سطح شهر به جز سرویس‌های بهداشتی مجاور تالار فجر، نمازخانه امام حسن(ع)، بوستان شهروند، بوستان مردم و بوستان فدک، میدان باباطاهر و خیابان باباطاهر تعطیل شده‌اند و سرویس‌های بهداشتی فعال نیز به صورت روزانه در چندین نوبت ضدعفونی می‌شوند و مایع دستشویی آن‌ها شارژ می‌شود.

علی‌ضمیر درباره اقدامات آموزشی شهرداری در حوزه مقابله با ویروس کرونا توضیح داد: اقدام به نصب ۲۵ بنر در نقاط پرتردد شهر و همچنین سه دستگاه تلویزیون شهری برای آموزش و راه‌های کنترل ابتلا به این ویروس کرده‌ایم. اطلاعیه‌ها، هشدارها و اقدامات مراقبتی به منظور پیشگیری و آموزش شهروندان نیز توسط اداره مدیریت بحران در کانال‌ها و صفحه‌های مختلف شهرداری منتشر شده است. نصب پوسترهای اطلاع‌رسانی و مواد ضدعفونی‌کننده در ساختمان اداری زیرمجموعه شهرداری نیز در برنامه ماست.

+++سوتیتر

درد بزرگ‌تر شنیدن خبرهای مربوط به کشف احتکارهاست؛ یعنی هموطن نفس را برای هموطنش احتکار کرده است. امیدواریم هرچه زودتر این شرایط سخت از سر ما بگذرد اما این افراد تا همیشه شرمسار وجدان آلوده خودشان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.