ساخت بوستان محوطه تپه پیسا در بلاتکلیفی

اگر یادتان باشد «محمدناصر نیکبخت» استاندار سابق همدان دوم دی ماه سال ۹۶ طی یک جنجال خبری درباره وضعیت نامناسب تپه تاریخی پیسا دستور ساخت یک بوستان در محوطه این تپه را داد اما هنوز خبری از این بوستان نیست.

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

اگر یادتان باشد «محمدناصر نیکبخت» استاندار سابق همدان دوم دی ماه سال ۹۶ طی یک جنجال خبری درباره وضعیت نامناسب تپه تاریخی پیسا دستور ساخت یک بوستان در محوطه این تپه را داد اما هنوز خبری از این بوستان نیست. نیکبخت چند ماه پس از صدور این دستور از همدان رفت و جای او را معاونش «سید سعید شاهرخی» گرفت.

استاندار سابق همدان آن زمان در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که محوطه تپه پیسا برای جلوگیری از تجمع معتادان هرچه زودتر تبدیل به بوستان شود، گفت: یک‌سوم هزینه تبدیل این مکان به بوستان را پرداخت می‌کنیم.

نیکبخت با بیان این‌که درخواست ما این است که دستگاه‌های مربوطه در این خصوص اقدامات مستمر داشته و تپه پیسا برای جلوگیری از تجمع مصرف‌کنندگان رصد شود، تصریح کرد: پیشنهاد شهرداری برای تبدیل محوطه این تپه به فضای سبز و بوستان اقدامی خوب است.

استاندار سابق همدان با تأکید بر این‌که برای تبدیل‌شدن تپه پیسا به فضای سبز و بوستان یک‌سوم هزینه را پرداخت می‌کنم، اظهار کرد: سعی می‌کنیم با انجام مکاتباتی با ستاد در تهران مقداری هزینه نیز از آن‌ها دریافت کنیم.

تپه پیسا
تپه پیسا

نیکبخت آن زمان بر آغاز هرچه زودتر عملیات اجرایی تبدیل محوطه تپه پیسا به فضای سبز تاکید داشت و می‌گفت لازم است برای تبدیل این فضا به فضای سبز هر چه زودتر این مکان صاف و خاک‌برداری‌های لازم انجام شود.

حالا دو سال از آن اتفاق و از آن جلسه می‌گذرد اما هنوز خبری از ساخت بوستان در محوطه تپه پیسا نیست. این‌جا چند سوال مطرح است؛ آیا یک سوم هزینه‌ای که نیکبخت از محل اعتبارات استانداری برای این کار در نظر گرفته بود پرداخت شده و هنوز بوستان ساخته نشده است؟ اگر چنین اتفاقی افتاده مدیران فعلی باید درباره آن پاسخ دهند. سوال دیگر این‌که اگر هزینه‌ای پرداخت نشده باید از مسئولان استانداری پرسید آیا مصوبات و تعهدات مدیران قبلی لازم‌الاجرا نیست و باید از آن گذشت؟

در دو سالگی این اتفاق باید گفت همچنان معتادان در این محوطه تاریخی اتراق می‌کنند. علاوه بر این بحث تپه‌خواری در آن داغ است. تپه پیسا یکی از مهم‌ترین تپه‌های باستانی و قدیمی‌ترین سکونتگاه همدان است که ۲۹ لایه تاریخی در آن شناسایی شده و نام آن در فهرست آثار ملی جای گرفته است. قرار بود پس از مشخص‌شدن عرصه و حریم این اثر تاریخی محوطه اطراف آن به یک بوستان بزرگ تبدیل شود؛ وعده‌ای که هنوز عملی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.