ساخت جاده برگشت گنجنامه؛ غیرکارشناسی و آسیب‌زا

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان: امیدواریم خبر فراهم‌سازی مقدمات برای ساخت «جاده برگشت» گنجنامه «شایعه» باشد

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

«غلامحسین مجذوبی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان در نشست هم­اندیشی بررسی تاثیرات دست­سازه‌های انسانی در کوهستان الوند ضمن تاکید بر آسیب­های محیط زیستی ساخت جاده برگشت گنجنامه همدان این اقدام را غیرکارشناسی خواند و ابراز امیدواری کرد خبر فراهم‌سازی مقدمات و اعتبارات برای ساخت این جاده در حد شایعه باشد.

ششمین نشست هم­اندیشی مرکز مطالعات و پژوهش­های شورای اسلامی شهر همدان با موضوع ستانده‌ها و داده‌های طبیعت همدان برای بررسی تاثیرات دست‌سازه­های انسانی در کوهستان الوند با حضور برخی مسئولان شهری و اساتید و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

آیدا شاکر
آیدا شاکر

آسیب‌هایی که به دره گنجنامه رسید

طی این نشست «رضوان سلماسی» رئیس مرکز مطالعات و پژوهش­های شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اهمیت منطقه دره گنجنامه بر اقلیم و آب و هوای همدان بیان کرد: منطقه دره گنجنامه که بالاترین پل ارتفاعی مشرف بر شهر همدان به حساب می­آید نقش مهمی در تعیین اقلیم و آب و هوای این شهر کهن دارد و هر اقدامی که در راستای آسیب به این منطقه اتفاق بیفتد به طور مستقیم بر شهر تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال اقدامات سال­های اخیر در این منطقه سبب شده است دمای شهر حدود ۷ الی ۸ درجه افزایش پیدا کند و این موضوع اهمیت توجه به حفاظت از این منطقه را نشان می­دهد.

سلماسی اظهار کرد: این نشست به منظور توجه به تاثیرات اقداماتی که طی سال­های اخیر در منطقه گنجنامه صورت گرفته است، برگزار شد تا بررسی کنیم این ساخت و سازها چه تاثیرات زیست محیطی بر این منطقه داشته است و درحال حاضر منطقه در چه شرایطی است و آیا فرصتی برای اقدامات آتی در منطقه دره گنجنامه وجود دارد یا خیر.

وی افزود: گنجنامه همدان یکی از عوامل مهم معرفی همدان به گردشگران داخلی و خارجی بوده است و علاوه بر طبیعت زیبا و مثال­زدنی آن، وجود آثار تاریخی در این منطقه نشانگر قدمت تاریخی همدان نیز بوده است. در حقیقت این منطقه دو عنصر تاریخ و طبیعت همدان را در کنار همدیگر فراهم آورده است و از دیدگاه جذب گردشگر و معرفی شهر همدان به کشور نیز حائز اهمیت است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش­های شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مهم توسعه پایدار حفظ محیط زیست و سرمایه‌های طبیعی است که بدون آن­ها ما میراثی برای آیندگان خود نخواهیم داشت اما متاسفانه ساخت و سازهایی که در دامنه این کوهستان طی سال­ها انجام شده سبب ایجاد مشکلاتی در بدنه این کوهستان زیبا شده است بنابراین بررسی در این خصوص و تصمیم­گیری صحیح و کارشناسی برای حفظ این منطقه بسیار مهم است.

اقدام غیرکارشناسی و آسیب­زا

در ادامه این نشست «غلامحسین مجذوبی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا ضمن برشمردن زیبایی­های طبیعت همدان بیان کرد: طبیعت همدان و «دره رود» های بی‌شماری که در این منطقه وجود دارد در کمتر نقطه دنیا دیده می­شود که متاسفانه قدر دانسته نمی­شوند البته اخیرا تلاش­هایی به منظور هم­فکری و مشورت و ارتباط بخش پژوهشی دانشگاه با شهرداری و مسئولان شهری اتفاق افتاده که خوب است اما کافی نیست و در این زمینه بسیار مهم است که اگر انجام کاری بر مبنای پژوهش دقیق کارشناسی و علمی باشد مسئولان بدون درنظر گرفتن منافع شخصی به نتایج این پژوهش­ها احترام بگذارند و عمل کنند.

مجذوبی افزود: در خصوص ساخت جاده برگشت گنجنامه مدتی قبل با دانشگاه و مرکز پژوهش و فناوری صحبت­هایی شد و این اقدام غیرکارشناسی و آسیب­زا برآیند شد اما اخیرا خبرهایی شنیده ایم که برای ساخت این جاده اعتبار درنظر گرفته شده و مصمم هستند اگرچه امیدوارم این خبرها صحیح نباشند و در حد شایعه بمانند.

مخالفت اساتید دانشگاه

«حسن سجادزاده» دکترای شهرسازی و طراحی شهری نیز در این راستا، ساخت جاده برگشت گنجنامه را اقدامی غیرعلمی دانست و گفت: متخصصین و اساتید دانشگاه با طرح ساخت جاده برگشت مخالفت کردند و پیشنهادی که از سوی دانشگاه برای رفع معضل ترافیک به جای ساخت جاده برگشت ارائه شد، احداث حمل و نقل سبز و عمومی، ایجاد تور دوچرخه و سایر راهکارهای اینچنینی به منظور رفع این معضل بود.

در این نشست «رضا بهراملو» عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان و «حسن فرخی» رئیس گروه پدافند غیرعامل بسیج، نیز در خصوص اهمیت توجه به محیط زیست و طبیعت زیبای شهر و جلوگیری از ساخت­و سازهای آسیب رسان، در طبیعت همدان مطالبی ارائه کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.