ساخت پردیس سینمایی نهاوند در برزخ کم‌کاری

شهردار نهاوند: برخلاف معرفی سه زمین برای ساخت پردیس سینمایی موافقت صورت نگرفته و عملیات کار در هاله ابهام است

فیلم «درخت هلو» آخرین اکران سینما فرهنگ نهاوند در یک روز پاییزی بود. متاسفانه بعد از اکران این فیلم، سینما فرهنگ دیگر به خود رنگ اکران ندید و سینمایی که بیش از نیم قرن رفیق روزهای سرد و گرم مردم بود حالا ۱۶ سال است مهجور و غبارگرفته مانده است.

0

*سجاد سیف

*روزنامه‌نگار

شهرستان نهاوند در سال‌های گذشته تحولات بسیاری داشته و پروژه‌های بزرگی در آن تعریف شده است، اما امکانات رفاهی و تفریحی آن نسبت به گذشته با کمترین تغییرات مواجه بوده است.

شهروندان این شهرستان همچنان باکمبود فضای تفریحی و فرهنگی دست به گریبانند به حدی که ایجاد نشاط اجتماعی به یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی مسئولان شهرستان نهاوند تبدیل شده است.

۱۶ سال بدون سینما

نهاوند ۲۰۰ هزار نفری در سال‌های گذشته کمبودهای بسیاری را در حوزه‌های مختلف تجربه کرده و این روزها با گذشت ۱۶ سال نداشتن سینما وقتی مردم از مقابل سینمای غبارگرفته عبور می‌کنند، افسوس می‌خورند که چرا کسی به حال فرهنگ این دیار دل نمی‌سوزاند. سینما نه یک صنعت لوکس، بلکه یک ابزار مهم فرهنگی است که فرصت با هم دیدن، با هم خندیدن و برقراری یک فضای ارتباط جمعی را برای طرفداران خود فراهم می‌کند، چراکه دیدن فیلم‌ها و مشاهده تاثیری که بر احساسات و افکار عمومی جامعه دارد تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، لذت مشاهده یک فیلم خوب در سینما و اثرگذاری آن به‌هیچ‌وجه با دیدن فیلم در خانه‌ها و به صورت شخصی حاصل نمی‌شود.

فیلم «درخت هلو» آخرین اکران سینما فرهنگ نهاوند در یک روز پاییزی بود. متاسفانه بعد از اکران این فیلم، سینما فرهنگ دیگر به خود رنگ اکران ندید و سینمایی که بیش از نیم قرن رفیق روزهای سرد و گرم مردم بود حالا ۱۶ سال است مهجور و غبارگرفته مانده است. حتی اکران چندین فیلم روز در سالن آمفی‌تئاتر اداره ارشاد هم نتوانست جای خالی سینما را برای علاقه‌مندان به هنر هفتم پر کند و به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب، محدودیت ساعت اکران و نبود دسترسی به بوفه و امکانات رفاهی باعث شد به‌رغم هزینه صد میلیون تومانی بعد از گذشت چند ماه تعطیل شود.

پردیس سینمای امید

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور سال گذشته در سفر به گفت: در مسیر برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی به شعار ایران تهران نیست و در برنامه عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی در وزارت ارشاد، یکی از طرح‌های زیرساختی سینمایی ایران اجرای طرح پردیس سینمای امید است. این طرح با محوریت و مشارکت شهرداری‌ها ساخته می‌شود و به زودی شهر نهاوند هم از این ظرفیت بهره‌مند خواهد شد.

«رمضانعلی حیدری خلیلی» درباره اجرای این طرح در شهرستان نهاوند بیان کرد: این طرح به ایستگاه ۱۸ خود رسیده و در نشست با مدیران شهر نهاوند طی انعقاد تفاهم‌نامه با محوریت شهرداری نهاوند زمین پردیس سینمایی در نظر گرفته شد و به زودی بعد از تهیه نقشه و انتخاب پیمانکار با حمایت سازمان سینمایی کشور ساخته می‌شود.

شاید دوست بدارید :

حمایت سازمان سینمایی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور در خصوص اعتبار ساخت این پردیس سینمایی در نهاوند بیان می‌کند: طی حمایت سازمان سینمایی علاوه بر تامین هزینه‌های تهیه نقشه و طراحی سازه، ۲ فقره اعتبار به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض از تعهدات سازمان شهرداری‌های کشور خواهد بود و مابقی هزینه‌ها توسط شهرداری نهاوند به عنوان مالک و به نمایندگی از مردم خواهد بود. تاکنون در ۱۷ شهر ۱۷ استان کشور تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها مبادله شده است که نهاوند به عنوان سومین شهر پرجمعیت استان همدان که سینما ندارد به عنوان هجدهمین شهر به این تفاهم‌نامه پیوست.

حال بعد از گذشت یکسال از تصمیم برای ساخت پردیس سینمایی در نهاوند، این طرح به دلیل نبود هماهنگی‌های لازم از سوی دستگاه‌های متولی و همچنین مشخص شدن زمین مناسب برای ساخت مجموعه، وارد فاز عملیاتی نشده و به دلایل نامعلوم اجرای آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حمایت و همکاری شهرداری

شهردار نهاوند با اشاره به این‌که این شهر از دیرباز با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی مورد توجه بوده است، می‌گوید: نهاوند دارای ظرفیت‌های فرهنگی و هنری زیادی است که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها نتوانسته این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند. با وجود حمایت اعضای شورا و مجموعه شهرداری نهاوند متاسفانه به دلیل اختلاف نظر و سلیقه برخی دستگاه‌های ذی ربط در شهرستان نتوانستیم زمین مورد نظر سازمان امور سینمایی تامین شود و ساخت پردیس سینمایی در نهاوند همچنان در هاله ابهام است.

«محمد حسین‌پور» با برشمردن امکانات موجود و فضاهای اقتصادی، بهداشتی، رفاهی، تفریحی، آموزشی و تمام آنچه نیاز یک زندگی شهرنشینی در این شهرستان است، می‌افزاید: این منطقه با عنایت به مطالبات عمومی مردم از لحاظ فرهنگی به ساخت مجموعه‌های سینمایی نیاز دارد.

وی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر نهاوند در کنار مسائل عمرانی در شهر توجه به فعالیت‌ها و ایجاد فضاهای فرهنگی در این شهر است، خاطرنشان می‌کند: شهرداری نهاوند در حد توان خود از طرح‌های فرهنگی و هنری برای ایجاد نشاط اجتماعی و توسعه حوزه فرهنگ و هنر حمایت خواهد کرد.  شهردار نهاوند توضیح می‌دهد: در سفر معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور به نهاوند و نشستی که در این باره داشتیم، تفاهم اولیه برای ساخت پردیس سینمایی در نهاوند با ۳ سالن و موافقت‌ لازم اخذ شد اما به دلایل مختلف و برخلاف معرفی سه زمین برای ساخت پردیس سینمایی موافقت صورت نگرفته و عملیات کار در هاله ابهام است.

حسین پور می‌افزاید: بدیهی است که سینما به عنوان یک رسانه نافذ تاثیرگذار بوده و الگوی خوبی برای خانواده‌ها به حساب می‌آید و اگر یک سالن سینمایی در شهر بنا شود بی‌شک یک قدم از آسیب‌های اجتماعی دورتر خواهیم شد.

وی در ادامه می‌گوید: در خصوص مجموعه سینمایی در شهرستان دچار خلا هستیم و باید تمامی دستگاه‌های متولی از جمله حوزه هنری استان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخش خصوصی و شهرداری در راستای احداث پردیس سینمایی همکاری کنند.

شهردار نهاوند تاکید می‌کند: هر چند بخش و نهادهای مختلف به صورت مجزا از آمادگی برای ساخت این پردیس سینمایی اعلام آمادگی و همکاری می‌کنند اما در عمل، مشکلات ساخت این پردیس در نهاوند همچنان باقی است یا زمین مورد نظر برای ساخت وجود ندارد یا حوزه هنری و اداره ارشاد کم توجهی می‌کند یا اعتبار نیست یا موانع ورود بخش خصوصی زیاد است و خیلی «یا» های دیگر و با این رویه شاید «سینما» به واژه‌ای غریب در میان مردم نهاوند تبدیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.