سایت‌موزه چه شد؟

از طرح سایت موزه تا یک حفره در قلب همدان

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

آن روزها که خبرنگاران همدان جلوی مسئولان این شهر ایستادند تا اشیای تاریخی کشف شده در میدان مرکزی به جای دفن شدن زیر بتن به سایت موزه تبدیل شود، هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند نتیجه تلاش‌هایشان بعد از سه سال ایجاد یک حفره در قلب همدان باشد که به هیچ چیز شبیه نیست چه برسد به جاذبه گردشگری. این خبرنگاران فکر می‌کردند این مکان سایت موزه‌ای استثنایی خواهد شد که گردشگران سراسر جهان را به سوی خود جذب خواهد کرد اما انگار این هم از مجموعه آرمان‌خواهی‌های آن‌ها در برابر مسئولان شهری است که بیشتر از آن‌که عمل کنند، حرف می‌زنند. اما مشکل کجاست که این سایت‌موزه ساخته نمی‌شود؟

کی بود؟ کی بود؟ من نبودم

در طول این سال‌ها هر وقت پیگیر سرنوشت سایت موزه شدیم فقط با وعده چند ماه دیگر، آغاز سال نو، تا رویداد ۲۰۱۸ و تا اجلاس راه ابریشم مواجه شدیم و حالا رسیده‌ایم به شاید وقتی دیگر. میراث فرهنگی می‌گوید مسکن و شهرسازی، مسکن و شهرسازی می‌گوید شهرداری و شهرداری هم می‌گوید من فقط ناظرم وگرنه هیچ کاره‌ام. شرایط این پروژه آن‌قدر پیچیده شده که تبدیل به یکی از سوال‌های شورای شهر از شهردار شد و آن را دلیلی برای کم‌کاری شهردار عنوان کردند.

اما شهردار همدان معتقد است این موضوع ربطی به شهرداری ندارد و اشتباه مسئولان میراث فرهنگی چنین وضعیتی را رقم زده است. وی در این‌باره می‌گوید: زمانی که قرار شد نقطه مرکزی میدان به جای آبنما به موزه تبدیل شود، ستاد بازآفرینی کشور مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه برای ساخت این سایت‌موزه به مسکن و شهرسازی اختصاص داد و همزمان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز دویست و پنجاه میلیون تومان برای ساخت آن در نظر گرفت.

«عباس صوفی» می‌افزاید: آن زمان مسکن و شهرسازی اعلام کرد اگر قرار باشد برای این سایت موزه هزینه کند، خودش باید قرارداد آن را ببندد و تا کارهای مناقصه انجام شود، بدون این‌که ما متوجه شویم، اداره‌کل میراث فرهنگی با نقشه‌ای که برای سایت‌موزه طراحی کرده بود، مناقصه برگزار و فوندانسیون تهیه کرده بود. با این تفاسیر زمانی که مسکن و شهرسازی با پیمانکار قرارداد بست، متوجه شد که نقشه این اداره با نقشه میراث فرهنگی جور درنمی‌آید. از طرفی وزیر میراث فرهنگی در سفر به همدان تغییراتی در نقشه سایت‌موزه اعمال کرد. این عوامل باعث شد بودجه‌ای که مسکن و شهرسازی برای ساخت این سایت‌موزه با تغییرات قیمتی جوابگوی سایت‌موزه نباشد و پیمانکار نتواند طرح را اجرایی کند.

شهرداری فقط ناظر است

وی با بیان‌ این‌که شهرداری صرفا نقش نظارتی در این موضوع دارد و هیچ بودجه‌ای برای ساخت سایت ‌موزه ندارد، توضیح می‌دهد: در آخرین جلسه که با موضوع سایت موزه تشکیل شد، با در نظر گرفتن تغییرات نقشه و تورم، ساخت سایت ‌موزه به دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه نیاز دارد. از آن‌جایی هم که مسکن و شهرسازی قبلا یک میلیارد تومان به پیمانکار پرداخته بود، قرار شده پروژه را ماده ۴۸ کند و مجددا به پیمان بگذارد. یک میلیارد تومانی هم که باید بر بودجه پروژه اضافه شود، دوباره باید از ستاد بازآفرینی کشور پیگیری شود. این موضوع عملا از اختیارات شهرداری خارج است و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

ساخت سایت موزه در دایره دوست داشتنی همدان می‌توانست به یک ظرفیت استثنایی گردشگری برای کشور تبدیل شود اما ناهماهنگی بین ادارات و نهادهای مربوطه فعلا این اتفاق را به یک رویا تبدیل کرده است و شهروندان هر روز فقط گودالی را مشاهده می‌کنند که هر چند وقت یک بار دور آن حصاری کشیده می‌شود، صدای تق و توقی می‌آید و وقتی حصارها کنار می‌روند، باز هم یک گودال به جا می‌ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.