سرمایه‌های این شهر شمایید

0

*فاطمه کاظمی

*دبیر تحریریه

از حدود ۱۵۰ سال پیش که نخستین نشریه ایران با نام «کاغذ اخبار» منتشر شد، رسانه معمولا به صورت یک طرفه عمل کرده و یادداشت، گزارش، خبر یا هر مطلبی نوشته و مخاطب آن را خوانده و نزد خودش تحلیل کرده است. اما از حدود کمتر از یک دهه پیش که فضای مجازی پا به دنیای انسان‌ها گذاشت، دیگر ارتباط رسانه و مخاطب یک‌طرفه نشد و «رسانه‌های تعاملی» شکل گرفت. در رسانه‌های هم‌گام همان‌قدر که رسانه حرف می‌زند، مخاطب نیز حق اظهارنظر دارد، بحث می‌کند، مطالب را نقد می‌کند و تحلیل و تفسیر خودش را می‌گوید.

هفته‌نامه «همدان‌نامه» از ابتدای انتشار خود مخاطب را محور قرار داد و تلاش کرد به جای فرصت دادن به مسئولان بلندگو به دست، شهروندان و مخاطبان نشریه سخن بگویند.

«همدان‌نامه» ارزش مخاطب را به خوبی می‌شناسد و برایش بسیار ارزش قائل است. به همین دلیل از همان ابتدای انتشار، فعالیت خود را در فضازی مجازی را آغاز کرد و با انتشار نظرات، پیشنهادها و انتقادهای مخاطبان سعی کرد در ایجاد ارتباط دوسویه بین خود و مخاطبان گام بردارد.

شاید دوست بدارید :

حالا در آستانه پنجاهمین شماره در حالی‌که انتظار شماره‌های بیشتری داشتیم اما به خاطر مدیریت صحیح کاغذ! عملا تا همین جا هم با سلام و دعای خیر پیش آمده‌ایم، با جمعی از مخاطبان همراهیم که دیگر مطالب و دیدگاه‌های بسیار بیشتری از تعداد صفحات روزنامه دارند.

حالا همه مخاطبان ما سرمایه‌های این شهر محسوب می‌شوند. ما به کمک این مخاطبان که بهتر است آن‌ها را «همکار» بنامیم، توانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم؛ نمونه آن نجات خانه تاریخی و ثبت ملی شده نورمهال از تخریب، پیگیری ثبت ملی قنات تاریخی قاسم‌آباد، پیگیری ثبت ملی عمارت تاریخی جنانی، پیگیری حفاری‌های غیرمجاز در کاروانسرای تاریخی گلشن هستند که بدون مشارکت و حمایت‌های همکاران مخاطب ممکن نبود. ما با همراهی شما، خواننده و همراه گرامی، توانستیم در طول ۲ سال ده‌ها برنامه فرهنگی برگزار کنیم، کاری که نهاد داعیه‌دار مدیریت فرهنگ و هنر یعنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به گواه آمار کاری نتوانسته انجام دهد.

ما سعی کردیم نشریه خوبی به شما ارائه دهیم. هرچند بر ضعف‌ها آگاهیم اما اطمینان داریم، مخاطبان همکار زودتر از ما خبرنگاران می‌بینند، خودشان راوی اصلی خبرها و گزارش‌ها هستند و با تفسیر و نقدهای خبری بر اصل خبر و گزارش آگاه می‌شوند.

شما با تلفن‌های همراه در جای جای این شهر قدم می‌زنید و اگر با واقعه‌ای خوشحال‌کننده یا ناراحت‌کننده مواجه شوید برایمان می‌فرستید. آن‌قدر مورد اعتماد قرار گرفته‌ایم تا در ابتدای فهرست مخاطبان شما باشیم. درست است حالا ما مخاطب شما هستیم و شما راوی خبرها و منتظر برای انتشار. برای همین تلاش خواهیم کرد این اعتماد را به عنوان بزرگ‌ترین نقطه قوت حفظ کنیم.

ما به روزهای روشن امیدواریم و روی همراهی‌های شما برای سال آینده حساب کرده‌ایم تا شاید بتوانیم با همراهی هم گره‌های بازنشدنی شهر را بگشاییم. «همدان‌نامه» تلاش خواهد کرد با پیشوند «یکی از بهترین رسانه‌های هم‌گام در همدان» به فعالیت خود ادامه دهد و یک قدم از اهدافش عقب نکشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.