شتاب در ساخت سد گرین با ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار ماده ۵۶

0

*سجاد سیف

*روزنامه‌نگار

پروژه سد گرین نهاوند مهم‌ترین مطالبه مردم این شهرستان و بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان است که در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد اما به علت کمبود اعتبارات در سال ۹۱ متوقف شد و جزو ۳۰ سد حذف‌شده در کشور قرار گرفت. با پیگیری‌های نماینده سابق نهاوند در مجلس شورای اسلامی دوباره آغاز عملیات اجرایی سد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

اولویت دولت و وزارت نیرو در سال‌های گذشته تکمیل عملیات اجرایی سدهای با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در کشور بود که متأسفانه اعتبار کافی به سدهای با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد تخصیص داده نشد. با پیگیری‌های انجام‌شده و مساعدت استاندار همدان ادامه عملیات اجرایی سد گرین با طرح جدید در آذر ماه ۹۷ با حضور وزیر نیرو در نهاوند آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سجاد سیف
سجاد سیف

از  آذرماه ۹۷ تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده که ۱۷ میلیارد تومان آن تامین شده و مقرر شده ۴۸ماهه به بهره برداری برسد.

فرماندار نهاوند پیش از ظهر سه‌شنبه در بازدید از پروژه سد گرین گفت: تفاهم‌نامه اعتبار سدگرین از طریق ماده ۵۶ با بانک عامل (بانک کشاورزی) در حال نهایی شدن است و قرار است طی آینده نزدیک ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار به پروژه سدگرین تزریق شود تا روند کار شتاب بیشتری بگیرد.

«مراد ناصری» بیان کرد: در طرح جدید ذخیره سد معادل ۲۲ میلیون متر مکعب برای تامین نیاز آب شرب و صنعت شهرستان است و ۱۲۰ میلیون متر مکعب مربوط به حجم تنظیمی و آورد سالانه رودخانه گاماسیاب است.

وی با بیان این‌که در کنار سد تصفیه‌خانه‌ای ایجاد می‌شود و آب آشامیدنی سالم برای مردم شهرستان و بیشتر روستاییانی که در دسترسی به آب شرب سالم مشکل داشتند، تأمین خواهد شد، افزود: حجم مخزن این سد ۲۲ میلیون متر مکعب است که ۱۹ میلیون متر مکعب مصرف شرب، سه میلیون متر مکعب مصرف صنعت و با توجه به ظرفیت خروجی آب، ۳۵ میلیون متر مکعب از سرریز آن برای مصرف کشاورزی شهرستان استفاده می‌شود.

فرماندار نهاوند اهداف کلی طرح عملیاتی سد گرین را برای تامین آب آشامیدنی شهرستان، تامین آب مورد نیاز صنعت، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت و فراهم کردن امکانات تفریحی سیاحتی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و وجود سراب زیبای گاماسیاب عنوان کرد.

ناصری گفت: قرار است در جلسه ای با حضور مدیران محیط زیست، منابع طبیعی و معاون عمرانی استاندار همدان آخرین وضعیت پیشرفت پروژه سدگرین و موانع آن بررسی شود.

مدیر کارگاه سد گرین در خصوص فعالیت سد گرین و همچنین اخذ ردیف اعتبار ملی گفت: مزیت پروژه سد گرین نهاوند در مقام مقایسه با سایر پروژه‌ها این است که علاوه بر اینکه ردیف بودجه ملی دارد از ماده ۵۶ هم برخوردار است.

«سعید بیات» با اشاره به تعریف ماده ۵۶، گفت: ماده ۵۶ به این معنی است که اگر زمانی دولت بنا به مشکلات و کمبودهای اعتباری در اجرای پروژه نتواند به تعهدات خود در قبال پیمانکار پای‌بند باشد و آن‌ها را اجرایی کند بانک‌ها نسبت به تأمین اعتبار پروژه از صفر تا صد با ضمانت دولت به پیمانکار اعتبار مورد نیاز را تزریق می کنند که این‌یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این پروژه است و مانع تعطیلی این پروژه در صورت نبودن اعتبار در دولت خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که این سد با افق ۵۰ ساله جهت تأمین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی در دست‌ساخت است، گفت: در حال حاضر راه دسترسی جدید در محور نهاوند-نورآباد به طول حدود ۴ هزار و ۵۰۰ متر برای تردد در این محور در دست احداث است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات زیر سازی آن تکمیل و در صورت تامین اعتبار در هفته دولت سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود.

بیات در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه عملیاتی اجرای سد گرین تجهیز کارگاه، جاده جایگزین برای ادامه تردد در محور نهاوند – نورآباد و سیستم انحراف در مسیر و حریم رودخانه گاماسیاب انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: تنها مشکل این پروژه به جز مشکل اعتبارات، تعیین تکلیف نکردن معدن مصالح سنگی و ۳۶ هکتار از اراضی کشاورزی خارج‌شده از شمول اراضی ملی است که با مکاتبات صورت‌گرفته به دنبال رفعشان هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.