شهاب؛ سامانه شفافیت شهرداری همدان

آئین رونمایی از سامانه شفافیت شهرداری در تالار قران برگزار شد

همدان‌نامه: در اولین روز از هفته جاری سامانه شفافیت با نام اختصاری «شهاب» در تالار قران و با حضور اصحاب رسانه رونمایی شد. با رونمایی از این سامانه قرار است از این به بعد اطلاع دقیق از تمام جزئیات مدیریت شهری مانند قراردادها، امور مالی و اداری به‌ راحتی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

0

همدان‌نامه: در اولین روز از هفته جاری سامانه شفافیت با نام اختصاری «شهاب» در تالار قران و با حضور اصحاب رسانه رونمایی شد. با رونمایی از این سامانه قرار است از این به بعد اطلاع دقیق از تمام جزئیات مدیریت شهری مانند قراردادها، امور مالی و اداری به‌ راحتی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

اطلاعات شهرداری در اختیار شهروندان

رئیس شورای شهر همدان در آئین رونمایی از سامانه شفافیت شهرداری گفت: مردم را در اطلاع از امور مدیریت شهری محرم می‌دانیم و آن‌ها حق دارند از جزییات امور شورا و شهرداری مطلع شوند. سامانه شفافیت در واقع با هدف پیشگیری از فساد است و هیچ پنهان‌کاری با مردم نداریم. علاوه بر این طرح، مردم برای در جریان قرار گرفتن مصوبه‌ها می‌توانند در صحن شورا حضور یابند.

«کامران گردان» افزود: شفافیت مالی در دوره پنجم شورای شهر همدان با بهره‌گیری از نرم افزاری مالی مورد اجرا قرار گرفت و در حال حاضر با صرف چندین میلیارد زیرساخت‌ها اصلاح شده است.۶۴۰ هزار نفر جمعیت همدان به راحتی می‌توانند با ورود به این سامانه، از تمامی اطلاعات مطلع شوند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این سامانه از هرگونه فساد و رانت‌خواری جلوگیری و نقشه‌ها و طرح‌های تفصیلی شهرداری را برای دید شهروندان مشخص می‌کند و تمامی متراژ، سال ساخت و اطلاعات املاک را ارائه می‌دهد.

گردان سامانه شفافیت را دفاع از منافع مردم و برچیده شدن واسطه‌ها برشمرد و تأکید کرد: مردم حق دارند از همه جزییات با خبر شوند.

نسخه شفابخش مدیریت شهری

نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز که ایده اصلی این طرح متعلق به او و تاکنون پیگیر به نتیجه رساندن آن بوده درباره این سامانه توضیح داد: سامانه شفافیت نه تنها سیستم نرم افزاری شهرداری در تمامی بخش‌ها را به روزرسانی بلکه با هرگونه فساد در مدیریت شهری نیز جلوگیری می‌کند.

«حمید بادامی‌نجات» افزود: شهرداری‌ها به لحاظ ارتباط نزدیک با مسائل روزمره مردم و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی و اقتصادی، جزو نهادهای دارای خطر بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ هستند و این سامانه نسخه شفابخش مدیریت شهری در تحقق شهر الکترونیک است.

وی اضافه کرد: یکی از کارآمدترین روش‌ها برای مقابله با فساد در مدیریت شهری و احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری، قرار دادن شهرداری در اتاق شیشه‌ای از طریق ابزارهای شفافیت است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: شوراهای شهر به ‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر و شهرداری‌ها در مقام مجری، هر کدام در شفافیت برای قانون‌ گذاری و فرآیندها و پاسخگویی اقدامات و سیاست‌های خود وظایفی بر عهده دارند.

بادامی‌نجات گفت: شورای شهر و شهرداری‌ همدان بر اساس قوانین باید تمامی امور اداری مدیریت شهری را به منظور عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق سامانه جامع شفافیت شهرداری در اختیار مردم قرار دهند.

بادامی‌نجات درباره بخش‌های مختلف در این سامانه توضیح داد: شورای شهر همدان نیز باید گردش کار بررسی طرح‌ها و لوایح واصله، متن تمامی طرح‌ها و لوایح به رای گذاشته ‌شده در شورا اعم از مصوب یا رد شده و همچنین خلاصه مذاکره جلسه‌های علنی و بودجه سالانه خود را برای اطلاع عموم شهروندان منتشر کند.

وی مشخصات مدیران و کارکنان شورا و شهرداری، بودجه سالانه شهرداری و آخرین گزارش تفریغ آن، اهداف، وظایف، سیاست‌ ها، خط‌ مشی ‌ها و ساختار شهرداری، ساز و کارهای شکایات شهروندان از تصمیمات یا اقدامات شهرداری، انواع اطلاعاتی که در شهرداری همدان نگهداری می‌شود و آیین دسترسی به آن‌ها را از بخش‌های منتشر شده در این سامانه برشمرد.

بادامی‌نجات افزود: اختیارات و وظایف ماموران ارشد شهرداری و سازوکارها یا آیین‌‌نامه‌هایی که به ‌وسیله آن‌ها اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان‌های غیردولتی می‌توانند در اجرای اختیارات شهرداری همدان مشارکت داشته یا به نحو دیگری موثر واقع شوند از جمله مباحثی است که شهرداری در این سامانه باید اطلاع‌ رسانی کند.

«عباس صوفی» شهردار همدان نیز در آیین رونمایی از سامانه شفافیت شهرداری گفت: معتقدم در کنار اقدامات خدماتی، عمرانی و اجرایی در سطح شهر به مباحث داخلی و ساختاری شهرداری هم باید توجه ویژه داشته باشیم‌؛ یکی از آن‌ها توجه به حوزه نرم‌افزاری و فناورانه شهرداری است که در نهایت به شفافیت امور می‌انجامد.

وی ادامه داد: ۹ نرم‌افزار همراه با قابلیت‎های مختلف برای آغاز به کار این سامانه، خریداری شده است‌؛ این مهم، اقدام بی‌سابقه‌ای در شهرداری همدان محسوب می‌شود.

صوفی تاکید کرد: هرچند اعتقاد داشتم که موضوع شفافیت امور همواره در دستور کار قرار داشته؛ اما در حال حاضر نگاه به اطلاع‌رسانی در این سامانه به شهروندان و حق آن‌ها به خوبی انجام شده است.

شهردار همدان گفت: اگر نرم افزار جامع نوسازی و شهرسازی هم خریداری شود، این اقدام در حوزه فناورانه شهرداری همدان می‌تواند یک اقدام برتر و درجه یک در سطح کشور باشد.

وی توضیح داد: با توجه به این‌که با رونمایی از این سامانه، اقدامات برای شفاف‌سازی آغاز شده؛ حفظ و حراست از سرمایه شهروندان، وظیفه شهرداری بوده است که در این بین، ارتقای حوزه فناوری در بالا بردن کیفیت امور شهری و تسریع آن، کمک‌کننده است و امیدواریم با راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری، بتوانیم روز به روز به کیفیت امور بیفزاییم.

ویژگی‌های طرح

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به این‌که شعار اعضای شورای پنجم این است که دانستن حق مردم است، گفت: گردش آزاد اطلاعات، جلوگیری از حلقه بسته فساد و ویژه‌خواری و ایجاد اعتماد شهروندان به سازمان‌ها از ویژگی‌های طرح شهاب است.

«ابراهیم مولوی» اضافه کرد: نظرسنجی و بهره‌گیری از نظرات شهروندان در اجرای طرح‌ها و تدوین طرح تفصیلی از دیگر مزایای طرح شهاب است.

وی با اشاره به صدور پروانه‌های ساختمانی و آگاهی مردم از وضعیت ملک و املاک خود افزود: وجود فضای مجازی و فضای رسانه‌ای زمینه شفافیت و آگاهی مردم را فراهم کرده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

مولوی با اشاره به این‌که در کشورهای توسعه یافته بیشتر طرح‌ها و پروژه‌ها با نظرسنجی از مردم صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: متأسفانه بعد از چندین سال ما هنوز نتوانستیم اسناد طرح تفصیلی را در معرض دید عموم گذاشته و نظرات آن‌ها را جویا باشیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: نبود شفافیت، زمینه فساد و سوءاستفاده را در نهادها فراهم می‌کند و همانگونه که مردم از اعضای شورا به عنوان نمایندگان خود در پارلمان محلی انتظار دفاع از منافع شان را دارند این شفافیت در شورای پنجم رخ داده و سامانه شفافیت با عنوان طرح‌شهاب راه‌اندازی شد.

+++سوتیتر

بادامی‌نجات در آئین رونمایی طرح شهاب: شهرداری‌ها به لحاظ ارتباط نزدیک با مسائل روزمره مردم و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی و اقتصادی، جزو نهادهای دارای خطر بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ هستند و این سامانه نسخه شفابخش مدیریت شهری در تحقق شهر الکترونیک است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.