صدور مجوز ساخت‌و‌ساز در محله دوخواهران نهاوند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند در گفتگو با همدان‌نامه اظهار کرد: بر اساس مطالبه مسئولین ارشد شهرستان و مردم منطقه «دوخواهران» نهاوند مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت ساخت و ساز در این منطقه قدیمی، با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز ساخت و ساز در محدوده معبد تاریخی لائودیسه کسب شد.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند در گفتگو با همدان‌نامه اظهار کرد: بر اساس مطالبه مسئولین ارشد شهرستان و مردم منطقه «دوخواهران» نهاوند مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت ساخت و ساز در این منطقه قدیمی، با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز ساخت و ساز در محدوده معبد تاریخی لائودیسه کسب شد.

«محسن جانجان» بیان کرد: از ابتدای کشف لوح معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران نهاوند و ثبت ملی این محل که به ۵۰ سال پیش باز می‌گردد تاکنون ساخت و ساز در این منطقه بر اساس قانون ممنوع بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ادامه این وضعیت مشکلاتی را به لحاظ فرسودگی بناهای مسکونی و غیر مقاوم بودن آنان در مقابله با زلزله، برف و باران برای ساکنان بوجود آورده بود، بنابراین تعیین وضعیت این منطقه به عنوان یکی از مطالبه‌های جدی مسئولین شهرستان و مردم منطقه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: با توجه به اینکه از سال ۸۴ تاکنون به منظور کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران چندین مرحله حفاری و کاوش صورت گرفته که نتیجه خاصی در برنداشته است، بنابراین تداوم کار کاوش و زمان بر بودن آن نگرانی‌هایی را برای اهالی به وجود آورده بود.

جانجان در ادامه بیان کرد: به منظور رفع این مشکل ۵۰ ساله، پیگیری‌های لازم به عمل آمد و پس از برگزاری ۱۲ جلسه کارشناسی و با نظر کمیته فنی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین موافقت پژوهشکده باستانشناسی کشور سرانجام مجوز ساخت و ساز جدید با شرایط ویژه برای ساکنان محدوده تاریخی منطقه «دوخواهران» صادر شد.

وی به ویژگی‌ها و شرایط خاص ساخت و ساز و بنا در این منطقه تاریخی اشاره کرد و افزود: ساخت و ساز و احداث بنا باید به صورت جاسازی و بر اساس وضع موجود بنا صورت گیرد بدین صورت که اگر بنای قبلی یک طبقه بوده لازم است بنای جدید نیز حتما در یک طبقه احداث شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند از نظارت یک باستان‌شناس بر تمام مراحل ساخت و ساز خبر داد و گفت: به منظور نظارت بر اجرای شرایط خاص ساخت و ساز در این منطقه یک نفر باستانشناس بر مراحل مختلف آن نظارت دارد تا عملیات ساخت و ساز به صورت دستی و بدون استفاده از بیل مکانیکی انجام شود.

وی افزود: باستان‌شناس مربوطه هنگام نظارت بر احداث بنا چنانچه به موارد خاصی که ناشی از وجود آثار و شواهد تاریخی باشد برخورد کنند کار را متوقف تا آن را با نظر تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار دهند.

جانجان در خصوص نوسازی مسجد دوخواهران نیز گفت: این مسجد در اثر باران های سال گذشته دچار خسارت و آسیب دیدگی شد و حالا بهترین فرصت است که هیئت امنای این مسجد با تعامل و هماهنگی اوقاف شهرستان اقدام به تعمیر یا درجاسازی بنا کنند چرا که بر اساس گفته متولیان مسجد، شرایط فیزیکی بنا درسال گذشته ناامن شده بود و در ماه محرم هم استفاده نشد.

وی در رابطه با ادامه کاوش معبد لائودیسه نیز گفت: به منظور ادامه عملیات کاوش معبد لائودیسه ما اعتباری را در سال جاری منظور کرده‌‌ایم که این عملیات با مساعد شدن شرایط موجود (ویروس کرونا) فصل پنجم کاوش ها در اواخر خرداد ماه جاری برای جستجوی معبد لائودیسه آغاز خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند در پایان گفت: تعیین وضعیت ساخت و ساز در منطقه «دوخواهران» پس از ۵۰ سال موفقیتی بزرگ است که هم دغدغه مردم و مسئولان را برطرف کرده و هم انجام کاوش را تداوم می‌دهد که امیدواریم با هدایت تیم باستان‌شناسی کشف معبد لائودیسه را به سرانجام برسانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.