پازل موفقیت نوجوانان به بازار کتاب رسید
این کتاب به عنوان راهنمای کاربردی و بومی برای موفقیت نوجوانان در سه جلد کتاب مطالعه، کتاب کار و کتاب مدرس به بازار عرضه شده است
*فاطمه کاظمی
*روزنامهنگار
مجموعه کتابهای «پازل موفقیت نوجوانان» نوشته «محمد ترکمان» دکترای تخصصی روانشناسی، مشاوره و رواندرمانگر کودک و نوجوان؛ روانشناس همدانی و «سمیه سادات مهدوی» دکترای علوم ارتباطات، مدرس مهارتهای فن بیان و سخنوری؛ اهل کرمان توسط انتشارات سخنوران منتشر شد و به بازار کتاب آمد. این کتاب که راهنمای کاربردی و بومی برای موفقیت نوجوانان محسوب میشود در سه جلد کتاب مطالعه، کتاب کار و کتاب مدرس عرضه شده است.
پازل زندگی
ترکمان؛ یکی از نویسندگان این کتاب به همداننامه میگوید: زندگی شبیه یک پازل است، همانطور که ما باید قطعات پازل را با ظرافت و دقت کنار هم قرار دهیم تا به موفقیت برسیم، در زندگی هم باید با کسب مهارتهای مختلف و افزایش دانش، یک نقشه کلی از زندگی بچینیم تا به هدف خود برسیم. از اوایل نوجوانی که پیدا کردن هویت برای ما مهم میشود، شاید همه دغدغه این را داشته باشیم که ما به چه ابزارهایی برای موفقیت نیاز داریم؟ در واقع چطور میتوانیم پازل موفقیت زندگی خود را کامل کنیم؟ نوجوانی سن خطیری است. از یک طرف سراسر شور و شوق از طرفی چالش برانگیز و دشوار چه در حیطه روابط و چه تعارضات و چه ابهاماتی که در مسیر ترسیم آینده تحصیلی _ شغلی و فردی برای یک نوجوان وجود دارد. هم خانوادهها و هم نوجوانان به دنبال راهی هستند که این دوران به بهترین شکل ممکن سپری شده و راه یک عمر زندگی سعادتمندانه آنها را هموار کند.
وی میافزاید: ما نویسندگان کتاب به عنوان مربیان و آموزشدهندگان مهارتهای زندگی سالهاست با دغدغههای نوجوانان آشنا هستیم. مهارتها و تمرینهایی که در این کتابها گفته میشود بسیار حیاتی هستند و با انجام دادن آنها میتوان خود را برای زندگی شاد و موفق آماده کرد.
نقشه راه
این رواندرمانگر کودک و نوجوان درباره محتوای کتاب توضیح میدهد: داستان این کتاب در مورد پسر و دختر نوجوانی به نامهای «امیرعلی» و «فاطیما» است که در خانوادهای اصیل و با وضعیت مالی متوسط به بالا زندگی میکنند. پدر آنها شغل آزاد دارد و مادرشان معلم دبستان است. امیرعلی فرزند اول خانواده و ۱۵ ساله است. فاطیما هم ۱۳ ساله است و مشتاق است تا در زمینه درسی و زندگی پیشرفت کند. داستان زندگی آنان، داستان زندگی بسیاری از نوجوانان این سرزمین است؛ بنابراین نقشه راهی است برای نوجوانانی که در این سن سؤالات زیادی دارند و دنبال هویت و رسالت خودشان هستند و همچنین دوست دارند اطلاعات زیادی راجع به سن نوجوانی و ویژگیهای آن بدانند؛ تا با آرامش، این دوره مهم را پشت سر بگذرانند.
کتاب سه جلدی
مهدوی؛ دیگر نویسنده این کتاب نیز با بیان اینکه کتاب در سه جلد به بازار عرضه شده، توضیح میدهد: نسخه اول کتاب مطالعه است با همان عنوان اصلی پازل موفقیت نوجوانان. در این کتاب با متنی ساده و روان و در قالب روایت واقعی از دو نوجوانان در ۱۵ فصل، ۱۵ مهارت اساسی توضیح داده شده است. بخش اول آشنایی با نوجوانی، بخش دوم رشد و تغییرات اساسی در نوجوانی، بخش سوم رازهای موفقیت نوجوانان، بخش چهارم خودآگاهی، بخش پنجم اعتمادبهنفس، بخش ششم ارتباط و ارتباط مؤثر، بخش هفتم ارتباط با جنس مخالف، بخش هشتم جرأتورزی، بخش نهم حل مسئله، بخش دهم تصمیمگیری، بخش یازدهم مدیریت خشم، بخش دوازدهم استرس، بخش سیزدهم خلاقیت، بخش چهاردهم تفکر نقادانه و بخش پانزدهم تابآوری.
وی ادامه میدهد: ما در نسخه کتاب کار ویژه نوجوانان، کار را برای نوجوان ساده کردیم و با معرفی مهارتهای مختلف در قالب تمرین و اقدامک تلاش کردیم به نوجوانان عزیز یاد دهیم برای تکمیل پازل موفقیت زندگی خود چه کارهایی را باید انجام دهند. در واقع تمام مباحث و تمرینهایی که در کتاب مطالعه وجود دارد در کتاب کار به صورت منظم گردآوری شده تا خواننده به راحتی و در یک مجموعه فقط بر تمرینها متمرکز شود. بنابراین وقتی این کتاب را میخوانید و تمرینها را انجام میدهید، قرار نیست این کتاب سالم و تمیز بماند بلکه شما باید حسابی با این کتاب درگیر شوید. با توجه به انجام دادن تمرینها، مطالب مهمی که به ذهنتان میرسد، حاشیهنویسی کنید.
این مدرس مهارتهای فن بیان و سخنوری درباره کتاب مدرس میگوید: در نسخه کتاب مدرس، تلاش کردیم راهنمای خوبی برای شیوهها و تکنیکهای آموزش محتوای کتاب مطالعه به مدرسان و معلمان این حوزه ارائه دهیم. در واقع مدرس برای اینکه فرد قابلی باشد، باید این دو مأموریت را انجام دهد: انتقال آموزش(یاددادن و تدریس کردن) و آموزش دادن. یک معلم خوب باید یک فرد خلاق و مبتکری باشد، تا لذت طعم یادگیری را به مخاطبانش بچشاند و فضای مفرح و لذت بخشی را در کلاس به وجود آورد. آموزشها باید در راستای افزایش دانش روانی و توانمندیهای افراد در مقابله با آسیبهای روانی و اجتماعی طراحی و به اجرا درآید؛ باید خود مبتنی بر اصول روانشناسی یادگیری باشد تا بتواند بیشترین اثربخشی را فراهم کند. از این رو تلاش شده، با توجه به نظریات رایج یادگیری و با اتکا بر تجربههای آموزشی متعدد؛ روشها و تکنیکهایی عرضه شود که بتواند در پیشبرد اهداف آموزشی، مهارتهای مدرسین را ارتقا بخشیده و فضای آموزشی مانند کلاس، کارگاه و حتی جلسات سخنرانی را به محیطی شاداب و فعال تبدیل کرده و در نهایت فرآیند یاددهی- یادگیری را تسهیل کند.