پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت الوند

0

*مسعود میدانچی

* فعال فرهنگی

ای  سر  به فلک  کشیده  الوند

ای    اوج    ستیغ   بی همانند

گردیده     مزّین  از    وجودت

شهر    همدان    از  این فرآیند

با سلام و خدا قوت به پیشگاه تمامی مدیران خدمتگزار شهرتاریخی، فرهنگی همدان

موارد ذیل به حضورتان پیشنهاد می‌شود، در صورت مقتضی، نسبت به اجرای آن‌ها اقدام کنید:

۱- کمی از ۱۵ اسفند؛ روز درختکاری گذشته است، هر چند درشهرهای سردسیری چون همدان هنوز هوای مناسبی برای درختکاری نیست، حداکثر تا یک ماه آینده فرصت درختکاری فراهم می‌شود. امید چنین است که انجمن کوهنوردان همدان که همواره افتخار آفرین بوده‌اند با یک برنامه مدون در یک جمعه خاص که شرایط برای غرس نهال مناسب شد، در مسیر جویباری که از آبشار میدان میشان آغاز می‌شود و به باغات فخرآباد و عباس‌آباد منتهی می‌شود، با همکاری نهادهای ذیربط چون شهرداری، محیط زیست و با همکاری علاقمندان به ویژه کوهنوردان شهرمان نسبت به غرس نهال‌های متناسب با آب و هوای دامنه الوند کوه، کاری کارستان و ماندگار انجام دهند و تحسین همگان را بر انگیزانند .

بدیهی است این درختان سرسبز هم به زیبایی مسیر و چشم انداز می‌افزایند و هم صعود را در فصول بهار و تابستان در زیر سایه پر مهر درختان بالیده سهولت می‌بخشد و جاذبه گردشگری این کوه را بیش از پیش می‌کنند.

۲- محدودیت فضاهای حاشیه گنجنامه ایجاب می‌کند نسبت به توسعه فضاهای گردشگری این منطقه پرجاذبه هرچه بیشتر بکوشیم، به نظر می‌رسد مناسب‌ترین محل دره جانبی حد فاصل گنجنامه تا تاریک دره است، که باید آن را سازمان‌دهی کنیم. با توجه به شیب نسبتا تند این منطقه، اگر چند بند خاکی با فاصله ایجاد کنیم و اطراف آن را صرفا برای پیاده‌روی آماده کنیم، بندهای خاکی از هرز رفتن آب در فصول بهار و پاییز و زمستان جلوگیری کرده و آب جمع آوری شده هم زیبایی چشم نوازی برای جلب گردشگران را فراهم می‌آورد و هم در تابستان قابل استفاده باغداران منطقه خواهد بود و این برکه‌های کوچک که با سرازیر شدن آبشان زیبایی می‌آفریند و جاذبه‌های گردشگری آن‌ها از تمرکز آزاردهنده جمعیت در میدان گنجنامه می‌کاهد .

۳- مسیر میدان عباس آباد به میدان گنجنامه و بالعکس را بلوار الوند بنامیم، چراکه نام الوند تداعی‌بخش همدان است.

از پیشگاه حضرت دوست، توفیق همگان به ویژه مسئولان استانمان، که در این برهه حساس، رسالت مهمی به دوش گرفته‌اند، را خواهانیم .

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.