چالش در اردوگاه اصلاح‌طلبان همدان

استعفای دسته جمعی ۳۲ نفر از اعضای حزب اتحاد ملت استان همدان

۳۲ نفر از اعضای هئیت رئیسه، شورای منطقه و شورای حوزه‌های شهرستانی حزب با انتشار بیانیه ای بصورت دسته جمعی از عضویت در حزب اتحاد ملت استعفا دادند.

0

۳۲ نفر از اعضای هیئت رئیسه، شورای منطقه و شورای حوزه‌های شهرستانی حزب با انتشار بیانیه ای به صورت دسته جمعی از عضویت در حزب اتحاد ملت استعفا دادند.

متن استعفانامه:

به نام خداوند جان و خرد

نیک می‌دانیم که اکنون در یکی از سخت ترین دوران تاریخ معاصر کشورمان قرار داریم و بحران‌های اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی نفس مردم را به شماره انداخته است. از سوی دیگر نیز در شرایط پیچیده و دشوار عرصه سیاست، با مختصات خاص فعالیت سیاسی و موانع آن در ایران، نفس کار تشکیلاتی و بقای حزب حائز اهمیت و ارزشمند است. سلسه مباحث و چالش‌هایی که طی دو سال اخیر در منطقه همدان حزب اتحاد ملت ایران مطرح شد ما (امضاکنندگان متن حاضر) را بر آن داشت تا ضمن اعلام نکته نظرات خود، تصمیم جمعیمان را به اطلاع اعضا حزب، هواداران و جامعه برسانیم.

جریان اصلاحات پس از پیروزی در انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ علی رغم فعالیت‌ها و تحمل هزینه های بسیار، با بحران دستاورد (دستاورد پایدار و تغییرات ماندگار) دست و پنجه نرم می‌کند و تغییرات ملموسی که به مردم وعده داده شده بود، محقق نشده است. در این میان آنچه مایه نگرانی و اندوه بسیار ست این است که حزب اتحاد ملت ایران به عنوان حزب پیشرو جریان اصلاح‌طلبی تا حد زیادی از وظایف خود بازمانده است.

بدون تدوین استراتژی دقیق و روشن برای تغییر وضع موجود، کنش حزب در جامعه صرفا در حد چند تاکتیک انتخاباتی و تلاش برای کسب مناصب مدیریتی قلمداد می‌شود و از نگاه بیرونی فعالیت آن بی‌تاثیر و فاقد تمایز جدی با سایر احزاب اصلاح‌طلب و حتی اصولگرا خواهد بود. این موضوع مهم (تدوین استراتژی) در سالیان اخیر بارها در نشست‌ها و جلسات مختلف به ارکان و راس حزب یادآوری شد اما نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه از دیگر پیشنهادات مناطق نیز استفاده ای نشد. به عنوان مثال نتیجه ماه ها بحث و بررسی شورای منطقه همدان پیرامون راهبرد اصلاح‌طلبان و حزب اتحاد، طی نامه‌ای مفصل در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ تقدیم دبیرکل محترم حزب شد که در آن پیشنهاد شده بود از متن مذکور به عنوان پیش‌نویسی برای طرح موضوع در سایر مناطق و ارکان حزب بهره برده شود. اما این پیشنهادات و مکاتبات مسکوت مانده و تا این لحظه علیرغم پیگیری‌ها، پاسخی از جانب راس حزب دریافت نشده است. درکل می‌توان گفت که مناسبات قیم مآبانه سبب شده تا در طول پنج سال، مناطق (استان‌ها) و حوزه‌ها (شهرستان‌ها) تنها به عنوان زینتی در کنگره‌ها به نمایش درآیند و از ظرفیت‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها کمترین بهره در اداره حزب برده شود. از سوی دیگر بعد از گذشت پنج سال از تشکیل حزب، (علیرغم پیشنهاد رسمی منطقه همدان) هنوز غالب مناطق و حوزه‌ها در روندی غیردموکراتیک و از بالا به پایین گزینش می‌شوند.

به اعتقاد ما اولویت در هر حرکت اصلاح‌طلبانه حفظ اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی جریان اصلاح‌طلبی است، اما در بیان مواضع رسمی، در موضوعاتی مهم شاهد تعلل، فرصت سوزی و سکون حزب بوده ایم، در نقطه مقابل، در خصوص مسائلی که در بدنه حزب نیز اجماعی بر آن وجود نداشت، شاهد همراهی با برخی رویکردهای حاکمیت بودیم که اصلاح طلبی در نقد آن‌ها شکل گرفته است. متاسفانه این دست مواضع بعضا با شتاب و اشتیاق نیز همراه بود!

حزب اتحاد در وهله نخست میبایست به تشریح و تدوین الگوی سیاست ورزی خود بپردازد تا مردم بدانند که حزب با چه اصول و اهدافی سیاست ورزی می‌کند. اصلاحات مدنظر حزب صرفا معطوف به قدرت و اصلاحاتی پارلمانتاریستی است یا با نگاه به سمت جامعه در پی تغییراتی ساختاری و جامعه محور است.
حال که گروه‌های مختلف اجتماعی در رنج و عذابند، سفیدنمایی یا امتناع از سیاست‌ورزی در جهت تغییر، انفعال در اعلام صریح مواضع و یا تعلیق به محال کردن تغییرات، از سوی جامعه تعبیر به محافظه‌کاری و عافیت طلبی و همچنین تلاش برای جلب اعتماد هسته سخت قدرت خواهد شد که این مسائل منجر به سلب اعتماد عمومی جامعه، از دست دادن بیش از پیش سرمایه اجتماعی و یأس و ناامیدی بدنه و هواداران حزب می‌شود‌.

به باور ما حزب نیازمند تدوین استراتژی واضح و شفاف است تا راه تحقق مأموریت اصلی حزب که کوشش برای حرکت در مسیر دموکراسی، حقوق بشر و توسعه همه‌جانبه ایران است، هموار شود. از ابتدا قرار بود حزب اتحاد ملت، حزبی برنامه محور باشد، اما خروجی کمیسیون‌های تخصصی حزب، چیزی جز توزیع حق رای‌ برای کنگره‌ها نبوده است. برنامه‌ها هم به جمع‌آوری چند صفحه حرف‌های مخاطب پسند در شبهای پیش از انتخابات فروکاسته شده است.

به باور ما حزب نیازمند تدوین استراتژی واضح و شفاف است تا راه تحقق مأموریت اصلی حزب که کوشش برای حرکت در مسیر دموکراسی، حقوق بشر و توسعه همه‌جانبه ایران است، هموار شود. از ابتدا قرار بود حزب اتحاد ملت، حزبی برنامه محور باشد، اما خروجی کمیسیون‌های تخصصی حزب، چیزی جز توزیع حق رای‌ برای کنگره‌ها نبوده است. برنامه‌ها هم به جمع‌آوری چند صفحه حرف‌های مخاطب پسند در شبهای پیش از انتخابات فروکاسته شده است.

اکنون در فقدان یک راهبرد مشخص، به نظر می‌رسد که اختلاف نظر عمیقی بین امضاکنندگان متن حاضر با مرکزیت حزب وجود دارد و این موضوع در اختلاف مواضع منطقه همدان با مواضع شخصی افراد سرشناس حزب و موضع کلی راس آن، مشهود است که در برخی موارد منجر به گلایه‌مندی و تذکر ارکان بالادستی حزب شد.

این مسائل یک شبه بوجود نیامده است و حاصل انباشت نارضایتی‌ها و ناامیدی از «خواست» حزب جهت ایجاد تغییرات اساسی است. از این رو با توجه به مواردی که در متن به صورت خلاصه‌ مطرح شد ما امضاکنندگان این نامه استعفای خود را از عضویت در حزب اتحاد ملت ایران اعلام میداریم. لازم به ذکر است که اگر این استعفانامه تنها در حد تلنگر و انذاری باشد جهت پرداختن به موارد با اهمیتی که شمرده شد، آن را بیهوده و بی‌فایده نمی‌دانیم.
در پایان برای تمامی دوستانمان در حزب اتحاد ملت ایران آرزوی سربلندی و بهروزی داریم.

« ما آزمودیم در این شهر بخت خویش
بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش

از بس دست می‌گزم و آه می‌کشم
آتش زدم چو گل به تن لخت لخت خویش

خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد
بگذر ز عهد سست و سخن‌های سخت خویش»

امضا کنندگان:

۱- محمدرضا افخمی؛ رئیس شورای منطقه همدان

۲- مصطفی مهدی زاده؛ دبیر شورای منطقه همدان

۳- صمد رستمی؛ رئیس شورای حوزه شهرستان همدان

۴- محمد نقی کریمی؛ رئیس شورای حوزه ملایر

۵- علی نقوی؛ رئیس شورای حوزه فامنین

۶- محمد امین فریدیان؛ عضو شورای منطقه

۷- سمانه جهانگیری؛ عضو شورای منطقه همدان

۸ – حامد رستمی؛ عضو شورای منطقه همدان

۹- احمد کاوند؛ عضو شورای منطقه همدان

۱۰- مجید زرین دلاور؛ عضو شورای منطقه همدان

۱۱- فردین روزبهانی؛ عضو شورای منطقه همدان

۱۲- مهناز وفایی نژاد؛ عضو شورای منطقه همدان

۱۳- محمدهادی سواری؛ نائب رئیس حوزه فامنین

۱۴- حسین پنده؛ دبیر شورای حوزه فامنین

۱۵- ابراهیم خلیلی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۱۶- محمد عباسی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۱۷- رضا امینی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۱۸- ابوالفضل موحدی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۱۹- محمد خسروی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۲۰- محمد سلیمی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۲۱- محمد سهرابی؛ عضو شورای حوزه فامنین

۲۲- رضا زارع؛ عضو شورای حوزه فامنین

۲۳- محمد بشیری؛ عضو شورای حوزه فامنین

۲۴- غلام غلامی؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۲۵- احمد توسلی؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۲۶- رضا عابری؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۲۷- محمد افشار؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۲۸- صدیقه سحرخیز؛عضو حوزه شهرستان همدان

۲۹- علی اصغر مرادی؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۳۰- محمد مهدی انصاری؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۳۱- رضا کریمی مخصوص؛ عضو حوزه شهرستان همدان

۳۲- محمدعلی رمضانی؛ عضو حوزه شهرستان همدان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.