چشم‌انداز تولید ۱۸ هزار تُن «کلزا» در سال زراعی آینده

0

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با الوند مطرح کرد:

چشم‌انداز تولید ۱۸ هزار تُن «کلزا» در سال زراعی آینده

 

 

کلزا یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است. دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است؛ رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه« کانولا »خوانده می‌شود، از مقدار کمتری« اروسیک اسید» و «گلوکوزینولات» برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.

کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و  ضعف آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.

روغن کلزا به دلیل داشتن کمترین میزان چربی‌های اشباع شده در بین سایر روغن‌ها، برای سلامت انسان مفید است. کلزا دارای پتانسیل عملکرد بالا بوده و در بین دانه‌های روغنی از درصد روغن‌های بالایی برخوردار است و می‌تواند در کاهش میزان وابستگی به خارج در زمینه روغن گیاهی موثر باشد.

با توجه به موارد گفته شده به گفتگو با مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نشستیم.

امیر لاهوتیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در مورد کشت کلزا و توسعه کشت این محصول گفت: چند سالی است با توجه به اهمیتی که به  توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا داده شده، کشت این دانه توسعه یافته است. این دانه نسبت به سایر دانه‌هایی که در پاییز کشت می‌شود جز گیاهان کم آب‌بر است.

 

وابستگی به واردات و خود‌اتکایی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی در مورد وابستگی واردات این محصول اذعان کرد: با توجه به وابستگی که کشور به واردات روغن نباتی دارد؛ امسال برای اولین بار موفق شدیم به خود‌اتکایی در تولید روغن  برسیم و رقم آن را در داخل کشور از یک رقمی به  دو رقمی برسانیم؛ یعنی ۸ درصد سالیان گذشته را به ۱۴ درصد  خوداتکایی با تلاشی که مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح دانه‌های روغنی کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها داشتند، برسانیم.

 

تحویل دانه‌های روغنی

وی افزود: در استان همدان با پیگیری‌هایی که در سال گذشته به عمل آمد موفق شدیم ۸۱۳۲ تن دانه روغنی کلزا را تحویل مراکز خرید بدهیم که بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بود. این مبلغ به حساب کلزا کاران واریز و حساب آن‌ها تسویه شد.

 

تخصیص یارانه

امیر لاهوتیان در رابطه با تخصیص یارانه گفت:  از حمایت‌های دیگری که در این زمینه صورت گرفت می‌توان  تخصیص یارانه برای خرید بذر سال زراعی جاری را عنوان کرد که دولت با پیگیری‌هایی از طرف مجری طرح تا هکتاری ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان برای تامین بذور وارداتی و داخلی به طور میانگین برای هر کیلوگرم بذر دانه روغنی کلزا یارانه تخصیص داده است.

 

نرخ خرید تضمینی کلزا

وی ادامه داد: نرخ خرید تضمینی محصول کلزا در سال زراعی گذشته دو هزار و ۸۶۶ تومان بود که برای سال زراعی پیش رو قیمت پیشنهاد شده دو برابر نرخ خرید تضمینی گندم است.

 

تعرفه سهم بیمه

وی ادامه داد: از طرف دیگه با توجه به ابلاغ تعرفه سهم بیمه توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی گزینه‌های مختلفی برای بیمه کلزا در سال زراعی آینده اعلام شده که به کلیه شهرستان‌ها ابلاغ که از مبلغ کشاورزان فقط ۴۴ هزار تومان را پرداخت می‌کنند یعنی ۱۶ درصد و مابقی را دولت به عنوان حق بیمه گزینه یک برای محصول کلزا پرداخت می‌کند.

 

افزایش تولید کلزا

لاهوتیان در مورد افزایش تولید این محصول بیان کرد:  با توجه به موارد گفته شده، اهمیت کشت کلزا و محدودیت زمانی تعهد داریم که در سال زراعی آینده حداقل ۸ هزار هکتار اراضی استان را در کشت پاییزه زیر کشت محصول کلزا برده و با میانگین تولید ۲۳۰۰ کیلوگرم که  منظور شده برای سال آینده به  حداقل بالای ۱۸هزار تن تولید این محصول برسیم.

 

اجرایی شدن تولید بالای ۱۸۰۰۰ تن

مهندس لاهوتیان افزود: برای اجرایی شدن این طرح، ۱۰ هزار هکتار برش ابلاغی به شهرستان‌های تابع استان ارسال شده و جلسات منظم و مداوم چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود و گزارشات روزانه از شهرستان‌ها اخذ و پیشرفت فیزیکی کشت داده می‌شود. تا کنون از برش ۱۰ هزار هکتاری ابلاغی، عقد قرارداد با کشاورزان۴۵۰۰ هکتار بوده و نزدیک به ۹۵۰ هکتار کشت کلزا تا این تاریخ انجام شده است.

 

آمادگی لازم برای کشت محصول کلزا

مهندس لاهوتیان تاکید کرد: کلزا باید آمادگی لازم برای مقابله با سرمای زمستان را داشته باشد و به مرحله ۸برگی رفته باشد. به‌دلیل وجود محدودیت زمانی و بنابر گفته  کارشناسان هواشناسی استان که احتمال بارش را در دهه سوم مهر ماه  پیش‌بینی کرده‌اند،  بهتر است کشت کلزا با رعایت اصول فنی کشت، اماده سازی زمین، استفاده از دستگاه‌های ریز‌دانه‌کار، رعایت تراکم کشت، رعایت عمق بذر و استفاده از دستگاه‌های پنوماتیک و مکانیزه تا آخر شهریور و هفته اول مهر تمام شود.

 

مبارزه با آفات و بیماری‌ها

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مصرف علف‌کش  برای این محصول را خاطر نشان کرد و گفت: کشاورزان مصرف علف‌کش را در نظر داشته باشند و در مرحله داشت کلزا هم عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ها و هم از کودهای سولفات آمونیوم و کود‌های ازته و ریز مغذی استفاده کنند.

 

بذر مورد نیاز

لاهوتیان در مورد تامین بذر مورد نیاز استان گفت: تدارک ۶۰ تن بذر مورد نیاز برای کشت ۱۰ هزار هکتار در استان انجام شده و تا کنون بالغ بر ۶۰ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان اعم از انواع بذور هیبرید وارداتی و داخلی تامین شده و ۴۰ درصد مابقی بذر مورد نیاز استان هم تا چند روز آینده وارد خواهد شد و هیچ مشکلی در زمینه تامین بذر نداریم. در رابطه با تامین کود اولویت تخصیص کود پاییزه استان به کشت کلزا داده شده و سهم کود ازته، فسفاته و پتاسه که به عنوان سبد تغذیه کامل کشاورزان برای استفاده  در اختیار شهرستان‌ها و عوامل توزیع گذاشته شده و اولویت توزیع کود با محصول کلزا خواهد بود. پس از پایان کشت کلزا توزیع بذر و کود گندم و جو آغاز خواهد شد.

 

توصیه‌ای برای کشاورزان

وی اضافه کرد: از توصیه‌های دیگر این است که حتماً کشاورزان در کلاس‌های آموزشی که کارشناسان ما در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌کنند شرکت کرده و با کارشناسان مشورت کنند تا در سال زراعی آینده همانند سال گذشته که مزارع کلزا استان از عملکردی مناسب و قابل قبول برخوردار بوده، بتوانیم در سال آینده نیز این عملکرد را داشته و تعهدی که در قبال تولید دانه روغنی کشور در استان همدان است را با همت کشاورزان  به آن دست یابیم و این مهم دست یافتنی است.

 

مژده نورالهیان

خبرنگار

هفته نامه خبری الوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.