چند نکته درباره اسکای مال

1

*حسین زندی

*سردبیر

چند وقتی است مسئولانی که شعار سرمایه‌گذاری در شهر سر می‌دهند از پروژه‌ای با عنوان «اسکای مال» صحبت می‌کنند؛ پروژه‌ای که قرار است در یک زمین ۹۰۰۰ متری و در حدود ۱۴ طبقه در شهر همدان ساخته شود. این پروژه تاکنون با اما و اگرهای بسیاری روبرو بوده.

یکم مسئله جانمایی و مکان‌یابی مجموعه است. قرار است این پروژه در مکان زندان سابق همدان، تقاطع میرزاده عشقی و هنرستان ساخته شود. زندان سابق همدان بر روی محوطه تاریخی قلعه کهنه بنا شده بود. بنابراین اولین نکته ارزش تاریخی این مکان است که از چند جنبه مورد اهمیت است؛ اول این‌که هر ساخت‌وسازی باید پس از کاوش بنای قدیم قلعه کهنه ایجاد شود و پس از کاوش، ساخت‌و‌ساز با مجوز میراث فرهنگی انجام شود. نکته دیگر این‌که مکان زندان سابق می‌توانست به یک موزه مانند موزه قصر بدل شود، مکانی از گذشته و برای عبرت آیندگان اما مانند بسیاری از بناهای مهم این شهر با عجله بسیار تخریب شد و از بین رفت. با این حال همین فضا می‌توانست به یک بوستان بدل شود و از آن‌جا که در این منطقه بوستانی وجود ندارد فرصتی برای مردم محل بود تا از آن استفاده کنند و در مقابل، بنای پیشنهادی یا اسکای مال به نقطه دیگری از شهر انتقال یابد.

شاید دوست بدارید :

پس از موضوع جانمایی که می‌توانست به خارج از محدوده شهر و به نقطه استراتژیک یعنی نقطه تلاقی جاده‌های تهران و خوزستان و کرمانشاه منتقل شود و اگر چنین پروژه‌ای در مسیر ورود و خروج مسافران ایجاد می‌شد آورده بسیاری برای سرمایه گذاران و شهروندان همدانی داشت، بحث بعدی نیازسنجی چنین مجتمعی است. بیشتر مجتمع‌های تجاری همدان یک یا دو سال فعال هستند و پس از دو سال به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند. اگر نگاهی به مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری همدان بیندازیم، متوجه می‌شویم که بیشتر پروژه‌های کوچکتر از اسکای مال شکست خوردند و بنابراین این این پروژه نیز محکوم به شکست است. موضوعی که سرمایه‌گذاران و مدافعان پروژه مطرح می‌کنند بحث ایجاد شغل و کارآفرینی است. این پروژه نه تنها اشتغال پایدار ایجاد نخواهد کرد بلکه باعث بیکاری کاسبان همدانی از جمله مغازه‌داران و کاسبان خرده فروش خواهند شد مانند مجتمع‌های بزرگ که فروشگاه‌های کوچک را از بین بردند.

اما مهم‌ترین بحث در چنین پروژهایی طرح مطالعاتی آن است. به نظر می‌رسد فضای موجود از آن‌جا که در نقطه پرتردد و به قول معروف بالای شهر همدان قرار دارد، سرمایه‌گذاران با طمع به آن چشم دوخته‌اند و مطالعه‌ای درباره آن انجام نداده‌اند. این پروژه پیش از اعتراض منتقدان پیوست فرهنگی، ترافیکی و اجتماعی نداشت و اکنون که با انتقاد کارشناسان روبرو شده تهیه پیوست فرهنگی ترافیکی آن را به سرمایه‌گذار سپرده اند درحالی‌که  وقتی ذینفع چنین طرحی را تهیه کند مسلماً به نفع خود او خواهد شد.

موضوع بعدی این است که پروژه‌ای که حدود شش هکتار فضای تجاری را در بر خواهد گرفت، آورده‌ای برای شهر و شهرداری ندارد. آن‌چه تاکنون گفته شده و مبلغ عوارضی که شهرداری قرار است از این پروژه به دست آورد ۸۰ میلیارد تومان است یعنی برابر عوارض یک مجتمع مسکونی در حالی‌که در این پروژه‌ میلیاردها تومان در هر طبقه عاید سرمایه‌گذار خواهد شد.

به طور کلی چنین پروژه‌ای برای نفع سرمایه‌گذار است و مردم، شهر و شهرداری نفعی از آن نخواهند برد.

1 نظر
  1. محمود عالمي می گوید

    سلام / درضمن همسایه بیمارستان است. ای کاش به بیمارستان ملحق می شد و یا به فضای سبز تبدیل می شد . کجایند خیرین ……؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.